Citat:
Jag är inte nöjd, jag skriver hur jag tycker att det skulle vara för att få ett mer rättvist straffsystem.
Jag är dock nöjd att någonting händer istället för att dalta med alla kriminella hela tiden.
Jag menar att en person som t.ex hotar en person, misshandlar en annan för att sedan kasta en granat in i ett bostadsområde ska få varje brott inräknat utan någon som helst rabatt och ekonomiska brott i egen kategori eftersom att man ej bör dömma en person som snor 1 miljon samma som en som snor 10 miljoner.
Jag är dock nöjd att någonting händer istället för att dalta med alla kriminella hela tiden.
Jag menar att en person som t.ex hotar en person, misshandlar en annan för att sedan kasta en granat in i ett bostadsområde ska få varje brott inräknat utan någon som helst rabatt och ekonomiska brott i egen kategori eftersom att man ej bör dömma en person som snor 1 miljon samma som en som snor 10 miljoner.
1. Ok, jag förstår! Förstår jag dig också rätt i att du anser att gränsen mellan "daltande av kriminella" och "inte daltande av kriminella" går vid "en generös mängdrabatt" och "en inte lika generös mängdrabatt"?
2. Som följdfråga på detta: Hur ser du på att "det positiva" i "att någonting händer" och "att systemet blir mer rättvist" är någonting som "händer" och "är mer rättvist" - så länge det inte handlar om mindre allvarlig brottslighet eller så länge det inte anses "oproportionerligt"? Eller framförallt så länge man inte kommer upp i antalet brott/brottsoffer som gör att man överstiger maximistraffen sammanlagda med varandra...eller i yttersta fall så länge man inte kommer upp i antalet allvarliga brott/brottsoffer så att man tangerar gränsen för 18 års fängelse?
Läs länk för att förstå hur sällan sådana slags strafflängder kommer vara aktuella: (FB) Straffrabatten slopas efter omröstning i riksdagen 2026-08-13
3. Ditt exempel med; en person som t.ex hotar en person, misshandlar en annan för att sedan kasta en granat in i ett bostadsområde; inte är så bra eftersom att (bara) kastandet av handgranat, i ett bostadsområde, kan innebära livstids fängelse - och längre straff än livstid kan man ju inte få...