2026-08-14, 17:06
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag låter mig förstå att du alls inte begriper vad för skyldigheter en ockupationsmakt har. Folkrätten (internationell lag stiftad av FN och verifierad av dess medlemmar- även Ryssland/sovjetunionen) säger att ockuperande makt har skyldighet att tillgodose befolkningens behov av; sjukvård,upprätthållande av lagar och säkerhet, pensionsutbetalningar, mat- och vattenförsörjning, eldistribution, utbildning och allt övrigt som har det civila livet till.

Sådant är ockupationsmaktens ansvar- ingen annans. Om ockuperande makt ej kan tillgodose dessa behov har denna att bara packa sig hemåt igen och låta område övergå till den som kan sörja för denna behövlighet- i detta fall kan du läsa Ukraina... i andra fall (när ansvar brustit- vilka varit många) har det blivit en sak för FN's organisationer att svara för.

Kyiv-anhängare är ofta besatta av rätt och fel och ansvar och skuld. "Det var han som började", "allt är rysslands ansvar", osv osv. Det kan fortfarande vara enormt osmart och ha fruktansvärda konsekvenser när aktörer som inte har ansvar ser det som att de kan agera hur som helst för det var ändå "Ryssland som började". Inklusive konsekvenser för dem själva.

Det påminner mig om mina barn när de råkat ut för något i skolan. Kanske många är fast på 10-åringars intellektuella förmåga att hantera komplicerade mellanmänskliga relationer?
Citera
2026-08-14, 17:13
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Och Ukrainska Belhorod/Belgorod Oblast gick andra vägen i en bytesaffär. Inget "gav bort".

Låter som en ukrainsk förvrängning.

https://chatgpt.com/share/6a7f300c-7650-83ed-b03b-28348faf692a

"The modern Belgorod Oblast was never transferred wholesale from the Ukrainian SSR to Russia, unlike Crimea in the opposite direction."

En intressant artikel som jag ska läsa i helgen hittade AIn också: https://www.jstor.org/stable/10.7591/jj.24653172.9 (Ukraine and the RSFSR: How to Find a Common Border)
Citera
2026-08-14, 17:17
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du förstår fortfarande ingenting. Att stötta civilbefolkningen på det sättet - oavsett om de sympatisörer eller inte - hjälper bara motståndaren rent militärt. I princip allt som hjälper civilbefolkningen hjälper också motståndaren att bedriva kriget. Att ockupationsmakten måste hantera civilbefolkningen binder upp stora resurser som då inte kan användas offensivt. Fördelarna med att stötta sina sympatisörer kan aldrig någonsin väga upp de nackdelar man drabbas av att ockupationsmakten får det lättare att hantera civilbefolkningen och kan frigöra större resurser till kriget i sig. Detta att låta motståndaren hantera de civila som finns bakom frontlinjen är en väl etablerad militär taktik sedan flera århundraden och att du i din strävan att argumentera för Ryssland tycker att Ukraina ska frångå detta och underlätta för Putins armé att fortsätta sina imperialistiska erövringar visar tydligt vilken sida du står på. Försöker få det att framstå som att det är humant att låta Ryssland bedriva ohejdade anfallskrig.

Ryssland har erkänt Ukraina 3 gånger. Hade Putin hållit tassarna borta hade inget hänt.
Jag förstår visst din synvinkel och kan t.o.m sympatisera med den om man erkänner att Krim bestod av ryska sympatisörer (separatister, lika med fiender för Kiev).
Sen måste man ta hänsyn till att det handlar om vatten och inte andra mindre livsviktiga förnödenheter.
Hade också varit mindre resurskrävande att bara gå in och öppna dammen om man nu skulle invadera fastlandet ändå som du påstår. Perfekt alibi ju men ändå gör man det inte.

Gällande vilken sida jag står på, så står jag på sidan som får ur Sveriges nuvarande extrema och på gränsen till farliga inblandning i detta. Den snabbaste vägen till det just nu är att ryssarna säkrar Donbass eftersom EUs politiker fortfarande vägrar prata med Ryssland och bara matar in pengar och vapen istället. Sen kan man sitta och drömma om att Ryssland kommer ge sig men då har man ingen koll på det ryska perspektivet i konflikten.
Citera
2026-08-14, 17:20
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kyiv-anhängare är ofta besatta av rätt och fel och ansvar och skuld. "Det var han som började", "allt är rysslands ansvar", osv osv. Det kan fortfarande vara enormt osmart och ha fruktansvärda konsekvenser när aktörer som inte har ansvar ser det som att de kan agera hur som helst för det var ändå "Ryssland som började". Inklusive konsekvenser för dem själva.

Det påminner mig om mina barn när de råkat ut för något i skolan. Kanske många är fast på 10-åringars intellektuella förmåga att hantera komplicerade mellanmänskliga relationer?

Lätt efterbliven kommentar. Lag och rätt ska väl gälla alla, även Ryssland? När de bryter mot lagar och konventioner så blir det konsekvenser.
Citera
2026-08-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Let's also not forget that it was eastern "Ukrainians" who rose up against their illegal regime in 2014 and fought alone, (With International Volunteers) until 2022 when the Donbass Republic's asked for Russia's help.

Nu har du visst "missförstått" verkligheten igen, men det är föga förvånande då fakta/sanningen/verkligheten är och förblir inkompatibelt med blind tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer.

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina, men det "initierades" av putain, som underblåste, och eskalerade, bl.a. genom att tillhandahålla både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen som huserar därstädes.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har dömts för massmordet när MH17 sköts ned. Hen har även upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said "I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Innan massmördaren putain inledde sitt regelrätta anfallskrig mot Ukraina hade totalt hade 3400 civila dödats (som en följd av inbördeskriget i Ukraina vilket startades och underblåstes av hen som tillhandahöll militär personal och material till "separatisterna").
https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/

EFTER att den psykotiske dvärgen i kreml inlett sitt imperialistiska anfallskrig mot Ukraina med strävan att slakta landets befolkning har (dessvärre, men föga förvånande) hundratusentals människor blivit mördade av putains mordiska horder (och hundratusentals ryssar har dödats).
https://www.statista.com/statistics/1293492/ukraine-war-casualties/
Citera
2026-08-14, 17:31
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Jag förstår visst din synvinkel och kan t.o.m sympatisera med den om man erkänner att Krim bestod av ryska sympatisörer (separatister, lika med fiender för Kiev).
Sen måste man ta hänsyn till att det handlar om vatten och inte andra mindre livsviktiga förnödenheter.
Hade också varit mindre resurskrävande att bara gå in och öppna dammen om man nu skulle invadera fastlandet ändå som du påstår. Perfekt alibi ju men ändå gör man det inte.

Gällande vilken sida jag står på, så står jag på sidan som får ur Sveriges nuvarande extrema och på gränsen till farliga inblandning i detta. Den snabbaste vägen till det just nu är att ryssarna säkrar Donbass eftersom EUs politiker fortfarande vägrar prata med Ryssland och bara matar in pengar och vapen istället. Sen kan man sitta och drömma om att Ryssland kommer ge sig men då har man ingen koll på det ryska perspektivet i konflikten.
Nu är denna fråga om vatten till befolkningen på Krym ändå lite kvasimoralisk då människor ändå har all tillgång till vatten/dryck, det är alltså inte det saken handlar om utan det är industrin på Krym som fordrar stora mängder av vatten vilket inte kan ombesörjas annat än genom stora sjöar, vattenvägar och floder- framför allt är det jordbruket som känner problem.

Vad som ligger i moral kring denna fråga är att Ukraina alls inte har något som helst ansvar för att rysk erövring även skall främja dess industri och produktion av grödor för vidare export med följande avsättning som med stor sannolikhet även skulle gynna fortsatt ockupation och krigsföring.
Senast redigerad av annica, sthlm 2026-08-14 kl. 17:36.
Citera
2026-08-14, 17:43
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:

Fast Ukraina agerar inte hur som helst, och agerar vuxet. Det är fortfarande 10 åringen med adhd(Ryssland) som fortsätter slå hårdare och hårdare även om man har anledning att sluta.
Det är inte Ukraina som våldtar civila och kastrerar krigsfånger.
Citera
2026-08-14, 17:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Har Annica rätt eller inte?
Varför denna tirad om något annat?

Citat:
Jag låter mig förstå att du alls inte begriper vad för skyldigheter en ockupationsmakt har. Folkrätten (internationell lag stiftad av FN och verifierad av dess medlemmar- även Ryssland/sovjetunionen) säger att ockuperande makt har skyldighet att tillgodose befolkningens behov av; sjukvård,upprätthållande av lagar och säkerhet, pensionsutbetalningar, mat- och vattenförsörjning, eldistribution, utbildning och allt övrigt som har det civila livet till.

Apropå osmarta. Direkt dumt av Putin att invadera Ukraina.
Citat:

Citera
2026-08-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb

EU har helt enkelt slutat prata med lögnare som aldrig håller sina löften.
Citera
2026-08-14, 18:08
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Pratar vi om historisk rättvisa?
Är det Putins kärnämne?
Ska inte nämna Königsberg eller Karelen, m fl..

Taganrog och Sjachty (1924): Dessa områden och distrikt öster om Donbass, som ursprungligen tillhörde Ukrainska SSR, överfördes till den Ryska sovjetrepubliken (RSFSR).

Transnistrien / Vänstra Dnestr-stranden (1940): År 1924 skapade Sovjetunionen en självständig ukrainsk underregion kallad Moldaviska autonoma sovjetrepubliken.

Detta är väl också historiska orättvisor?

Citat:
Låter som en ukrainsk förvrängning.

https://chatgpt.com/share/6a7f300c-7650-83ed-b03b-28348faf692a

"The modern Belgorod Oblast was never transferred wholesale from the Ukrainian SSR to Russia, unlike Crimea in the opposite direction."

En intressant artikel som jag ska läsa i helgen hittade AIn också: https://www.jstor.org/stable/10.7591/jj.24653172.9 (Ukraine and the RSFSR: How to Find a Common Border)
Citera
2026-08-14, 18:15
Medlem
Magyar birds fortsätter eliminera ryska drägg på slagfältet i Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=felSwOifxMk

Magyar Birds avlivade 2 034 ryska orcher och skadade svårt 1 817 ryska orcher under juli månad 2026.

https://sbs-group.army/en/subdivision/magyars_birds?period=monthly_7
Senast redigerad av pettersson72 2026-08-14 kl. 18:21.
Citera
2026-08-14, 18:24
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:

Min fäbless för Folkrätt och internationell lag handlar om inget annat än att det är det enda instrument vi människor har för att trygga våra samhällen, vår familj och oss själva. Jag önskar som det flesta oss att det skulle finnas något gudomligt väsen som skulle ingripa när någon befolkning, ett land eller enskild person blev utsatt för våldsverkande hand. Folkrätten är det enda vi har som kan reglera hur vi människor, grupper och stater skall förhålla oss till varandra. Alternativen är krig, strider och olycka för oss alla. När ett enskilt land blir ansatt ligger det i vår allas anständighet att stödja den angripne- det är också vad Folkrätten säger att vi bör göra.

Fokrätten med alla dess internationella konventioner gillar jag benhårt därav min hållning för den ukrainska saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in