2026-08-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Har ju frågat dig om vilka tidsintervaller som gäller i våldtäktslagstiftningen eftersom man inte vill riskera att dömas för våldtäkt? Har för mig att du svarade 2 minuter. Är det vad du ändå tänker dig som rimligt?

Får jag också fråga dig följande:

1.En kille har samtyckande vaginalt sex med en tjej och efter ett tag övergår han till att ge henne oralsex då han uppfattar det som att eftersom de har vaginalt sex så bör hon väl ändå också tycka om ifall jag försöker göra det skönt för henne genom oralsex. Det är en naturlig del av ett samlag tänker han.
Efter ett tag fortsätter de med vaginalt samlag.
Efteråt blir han anmäld för våldtäkt då hon säger att hon inte deltog frivilligt och blev passiv och därför inte sade något eller visade fysiskt att hon inte ville. Rätten bedömer att han är skyldigt till våldtäkt.

2.En annan kille har samtyckande vaginalt sex med en tjej och efter ett tag övergår han till att ge henne oralsex då han uppfattar det som att eftersom de har vaginalt sex så bör hon väl ändå också tycka om ifall jag försöker göra det skönt för henne genom oralsex. Det är en naturlig del av ett samlag tänker han.
Tjejen känner inombords att hon egentligen inte vill och ligger där passiv och tänker hur hon ska göra. Hon säger inget och hon gör inget fysiskt för att visa att hon inte vill.
Efter ett tag slutar han och de fortsätter att ha vaginalt sex.
Hon anmäler inte utan tar med sig erfarenheten och går vidare i livet.

Är killen i exempel 1 en hänsynslös våldtäktsman medans killen i exempel 2 är en reko kille?
Är båda killarna våldtäktsmän bara det att ena killen inte blir anmäld?

Eller hur ser du på det?
Men hur många gånger ska du fråga exakt samma sak?

Ingen våldtäkt. Åklagaren lägger ner ärendet.
Citera
2026-08-14, 16:39
Medlem
Citat:
Varför ska det inte nämnas? Du vägrar ju att visa var i FUP det står att hon tackat nej till sex! Visa det istället för att hålla på så här.

Den stora frågan är om hon sagt ja till sex.

Att inte ordagrant uppge exakt allt man tackar nej till innebär inte att man samtycker till allt annat. Hur gärna du än vill det.
Citera
2026-08-14, 16:43
Medlem
Citat:
Just nu skrev vi ju om fall där det finns ett samtycke som sedan tas tillbaka. Varför tycker du att det är så jobbigt att säga att den som inte vill längre bör uttrycka det tydligt?
Kan du inte förklara hur du kommer fram till att det är så solklart att samtycket inte finns längre när tjejen varken säger ifrån eller fysiskt gör något för att avbryta det som man en längre samtycker till?
Det måste ju vara solklart eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel, ca 97-98% säkerhet.

Trollar du? Eller begriper du inte svenska?

Jag har redan sagt att den som inte längre samtycket/vill ha sex i ord eller handling ska meddela det.

Dock ligger ansvaret på tilltalad att hörsamma och uppmärksamma målsägandes nej i ord eller handling.

Är det svårt för dig?
Citera
2026-08-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det här är studien som analyserar sexualbrott mellan 2005-2017.
https://bra.se/download/18.3808406a192bd2f0b7240e1/1730284004261/2019_5_Indikatorer_%20pa_sexualbrottsutvecklingen_ 2005_2017.pdf

Kan säga att den inte stöttar din tro på att våldtäkt har ökat.

Du lyckas verkligen visa din okunskap i varje inlägg.
Ungefär 95 procent av befolkningen tror att de har självinsikt. Men bara 10-15 procent har det.
Det är anledningen till varför en behöver kunskap och strategier om samtycke. För att kompensera för sina mänskliga brister.

En har historiskt tagit hänsyn till ålder och gett lägre straff. En har tagit hänsyn till bristande mental förmåga och psykisk sjukdom.

Är inte helt orealistiskt att ta hänsyn till en persons förmåga att förstå huruvida sexuellt fanns eller intr vid eventuell dom eller frikännande.
Framförallt vad gäller unga.

Förstår du innebörden av vad du precis skrev?
Citera
2026-08-14, 16:47
Medlem
Citat:
Jodå kom igen nu genom ord, handling eller på ..... sätt?

Varför fulciterar du?

Varför tog du inte med stycket att jag länkade domen?
Citera
2026-08-14, 16:51
Medlem
Citat:
Men vad är uppenbarligen? Du skriver ju själv att varje fall är unikt!

Genom ord, handling eller på annat sätt?
Vad betyder det där annat sätt? Kan du enkelt definiera det?
Vilka handlingar är det som ingår här?
Vilka ord?

Jadu Jocke, vad tror du?

Exempelvis nej eller sluta. Plötsligt förändrat beteende och så vidare.

Behöver du en exakt lista över vilka ord eller handlingar som skall gälla?
Citera
2026-08-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jadu Jocke, vad tror du?

Exempelvis nej eller sluta. Plötsligt förändrat beteende och så vidare.

Behöver du en exakt lista över vilka ord eller handlingar som skall gälla?
Ja och han behöver dessutom ställa en äggklocka för att veta när han måste fråga igen.

Jisses.
Citera
2026-08-14, 16:59
Medlem
Citat:
Så är det väl med det mesta när inga vittnen finns, inga inspelningar, då kan man inte fastställa att något faktiskt har skett såsom parterna säger. Det går inte.

Nej, ingen har påstått att något måste vara exakt fastställt. Det skall vara bevisat bortom rimligt tvivel.

Tycker du det faktum att han frågat andra om BO vill eller om hon bara är berusad när han tafsar på henne i bilen säger något om att hen uppfattar att BO är kraftigt berusad?

Att GM uppgett till andra att BO varit så berusad att han fått bära upp BO till bostaden.

Och att han först när hon kommer till sans frågar om hon är ok med att han har börjat penetrera henne.

Att BO enligt GMs utsaga är så gravt berusad är ju definitionen av utsatt situation.
Citera
2026-08-14, 18:08
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Jag frågade inte om ”vad som gäller”. Du vet ju inte vad som gäller ifråga om tidsintervaller i våldtäktslagstftningen då de inte specificeras i lagen.

Då kan du inte ha en aning om vad som gäller om tidsintervaller ifråga om häcksaxlån heller då inget står om tidsintervaller i lagen.

Jo det vet jag, eftersom lagen inte kräver att den jag lånar häcksaxen av deltar frivilligt och att det ska komma till uttryck genom tal eller annat sätt. Därför blir frågan om hur ofta jag behöver säkerställa ett samtycke irrelevant, då lagen aldrig kräver det från början. Samtyckeslagen däremot kräver det, därav är frågan befogad. Nu är det en sista gång jag skriver en enkel och uppenbar förklaring till dig, ditt efterblivna fanskap. Så antingen svarar du på min ursprungliga fråga eller så blir du avskriven som en retard utan argument. Jag gissar på det senare.
Citera
2026-08-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jo det vet jag, eftersom lagen inte kräver att den jag lånar häcksaxen av deltar frivilligt och att det ska komma till uttryck genom tal eller annat sätt. Därför blir frågan om hur ofta jag behöver säkerställa ett samtycke irrelevant, då lagen aldrig kräver det från början. Samtyckeslagen däremot kräver det, därav är frågan befogad. Nu är det en sista gång jag skriver en enkel och uppenbar förklaring till dig, ditt efterblivna fanskap. Så antingen svarar du på min ursprungliga fråga eller så blir du avskriven som en retard utan argument. Jag gissar på det senare.
Var läser du att lagen inte kräver att ägaren lånar ut häcksaxen frivilligt?

Jag lovar att jag ska svara på IGEN (med citat och allt) var det framgår av lagen och förarbetena till lagen att man inte behöver fråga var 30:e sekund om samtycke fortfarande finns när du förklarat var det framgår av lagen att man inte behöver fråga var 30:e sekund om man fortfarande får låna häcksaxen. Lovar och svär.

Som du själv sa: Citat för bövelen.

(Och jag förklarade för dig vad ”särskilt beaktas” betyder. )
Senast redigerad av Pipsi 2026-08-14 kl. 19:00.
Citera
2026-08-14, 18:34
Medlem
Citat:
Precis min poäng, ingen normalt funtad person skulle få för sig att sexuellt ofreda eller vålda en kraftigt berusad person. Det handlar inte om att någon inte begriper att det är fel, det handlar om ett aktivt val.

Hur menar du att det är en upplevelse att vara kraftigt berusad eller ej? Upplever någon att de däckat, eller är det ett faktum?

Rädsla är mer subjektivt. Men ändå klarar de flesta av oss att uppfatta andras sinnesstämning. Det krävs ingen utarbetad strategi.

Ja, siffran att cirka 25% av kvinnor mellan 16 och 29 uppger att de blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp är vad FHM uppger. Det går dock inte att av tolka det som att 25% av män i motsvarande ålderskategori begått sexualbrott. Det är enbart ditt antagande.

Enligt en studie från Uppsala universitet finns ingen exakt siffra på hur många procent av den totala mansbefolkningen som begår sexualbrott, men det rör sig om en mycket liten andel (en bråkdel av en procent under ett givet år).

https://kunskapsbanken.nck.uu.se/nckkb/nck/publik/fil/visa/258/NCK_Anamnes_www_kap08_Aktuell_brottsofferstatistik .pdf

Nej, jag har nog inte haft tur, det handlar om beteende och normal empati. Nej jag är inte kvinna och jag har troligen haft ett genomsnittligt antal sesxuella relationer.

Kan du utveckla vad du menar med "bristande kunskaper i samtycke."

Kan hända vilken normalt funtad person som helst.
Precis som med så många andra halvlyckade beslut och bedömningar vi gör på daglig basis.

När vi som människor blir upphetsade så förlorar vi bokstavligen kapacitet i prefrontala cortex och amygdala tar över.

Ens hjärna funkar i praktiken som om en har adhd.
Dock tillfälligt.

Det är inte så många procent i befolkningen som har naturligt skydd mot det. Ca en femtedel har till och med en svaghet mot det. Är en tonåring så är en extra sårbar. För den delen av hjärnan är inte färdigutvecklad.

Det är lite otydligt. Studien från FHM är tänkt att fånga upp hälsorisker. Inte orsaker. Vilket gör att det är svårt att veta. Det är därför jag argumenterar för att bristande kunskap om sexuellt samtycke är en hälsofara.

Studien du delar är troligtvis minst 15 år gammal. Den är inte aktuell med nuvarande lagstiftning. Mycket har ändrats sedan dess. Tex samtyckeslagen som i teorin kan göra 50 procent av befolkningen till förövare. Det räcker med misstag , att vara korkad eller impulsiv för att bli dömd. Att göra misstsg och vara impulsiv är en naturlig del av att vara tonåring.

Du har troligtvis haft tur. Och som jag sagt tidigare så finns det ett empatigap under upphetsning. Det är därför ca 40 procent varit otrogna som är medelålders.

Jag bedömer dig efter ditt sätt att skriva. Det antyder att du inte har kunskap om de fallgropar som finns med sexuellt samtycke. Tex att hjärnan funkar annorlunda.
När vi har argumenterat så har du påvisat en fallenhet åt vad jag kallar system 1 tänkande.
Dvs intuitivt tänkande som ofta leder till biases och misstag i vissa kontexter. Som att du delar en 15 år gammal studie. Det kanke bara är sådan du är på flashback. Eller så är du sådan i allmänhet. Om du är sådan iballmänhet så kan det vara en risk.
Den typen av biases och tänkande förstärks när en är i en sk arousal tunnel.

Samtycke kan vars jätteenkelt och det kan vara hur svårt som helst. Men din okunskap om potentiella fallgropar skulle i teorin kunna vara farligt.

Problemet med samtyckeslagen är att den inte är etablerad i verkligheten. Den är inte anpassad för våra tonåringar. Inte anpassad för den som är impulsiv. Dvs nästan 20 procent av vuxna. Och den är inte anpasss för närmare 60 procent av befolkningen om en ser på personlighetsdrag inom big five.

Svårt att ge en exakt siffra vilka som har ett naturligt skydd mot en sk arousal tunnel.
Men troligtvis inte mer än 50 procent.
Citera
2026-08-14, 18:35
Medlem
Citat:
Förstår du innebörden av vad du precis skrev?

Ja det gör jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in