2026-08-14, 16:19
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/simon-23-korde-full-nu-ar-han-rullstolsburen-kommer-aldrig-forlata-mig-sjalv
Citat:
För ett år sedan körde Simon Wahlgren från Vingåker bil med 1,39 promille alkohol i blodet. Han tappade kontrollen över fordonet, körde ner i ett dike och voltade fem gånger. I dag är han förlamad från naveln och ner och lever med en allvarlig hjärnskada.

– Jag får stå mitt kast.
Jag tycker det är bra att media lyfter fram sådana här varnande exempel. Simon överlevde ju i alla fall och får leva med detta. Jag tycker han borde föreläsa på skolor. Vad säger ni?
Citera
2026-08-14, 16:24
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jag vet inte om man ska tycka synd om en rattfyllerist, han kunde ju ha dödat oskyldiga.
Citera
2026-08-14, 16:26
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/simon-23-korde-full-nu-ar-han-rullstolsburen-kommer-aldrig-forlata-mig-sjalv

Jag tycker det är bra att media lyfter fram sådana här varnande exempel. Simon överlevde ju i alla fall och får leva med detta. Jag tycker han borde föreläsa på skolor. Vad säger ni?
Det viktiga är väl nu att han inte kör rullstol packad? Att upplåta värdefull lektionstid i skolan för att alla jäkla "varnande exempel" ska "föreläsa" tycker jag är fel fokus för vad skolan ska prioritera.. Det finns många andra ställen han kan framföra sin ånger om han vill "nå ut".
Citera
2026-08-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasteridarn
Man hade väll hellre dött dock..? :/

Äh sitta i rullstol går väl att leva med, det är betydligt värre om man inte kan använda armarna heller
Citera
2026-08-14, 16:28
Medlem
Citat:

Håller med, kanske kan få någon att tänka efter ytterligare en gång innan hen beslutar sig för att köra på fyllan eller att få någon att ingripa mot att någon kör iväg på fyllan.
Citera
2026-08-14, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Äh sitta i rullstol går väl att leva med, det är betydligt värre om man inte kan använda armarna heller
Visserligen, man kan spela cs äta billis hela dagarna o slippa arbete
Citera
2026-08-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Jag vet inte om man ska tycka synd om en rattfyllerist, han kunde ju ha dödat oskyldiga.
Tänkte detsamma. Han hade kunnat förstört livet för massor med oskyldiga.
Citera
2026-08-14, 16:39
Medlem
Visst är det väl bra att föreläsa, men frågan är ju samtidigt varför någon kör rattfull?
Vad nu orsakerna än kan vara så kan man verkligen föreläsa bort rattfyllorna?
Jag har själv aldrig kört i fyllan och har heller aldrig kommit på tanken att göra det. Hur kan bilen komma upp i tankarna när man är full?
Är den vanligaste anledningen kanske ren nonchalans?
Att man helt enkelt skiter i att man kör rattfull?
Jag vet inte?
Citera
2026-08-14, 16:40
Medlem
1335991s avatar
Citat:

Jag kommer aldrig kunna förlåta såna
som kör alkohol/drog påverkade,
han kunde ha skadat eller dödat en oskyldig!!!

Bra,ändå att det bara blev han!!!

Fick han ingen dom?
Citera
2026-08-14, 16:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Kan faktiskt tycka synd om honom av ren medmänsklighet, han sabbade hela sitt liv och får leva med det. Skönt han inte sabbade någon annans liv som många rattfyllerister gör.

I hans fall kan man tala om livstidsstraff utan chans till 2/3 delar eller benådning. Han sitter där han sitter oavsett. Har han förtjänat det. Kanske? Inte för mig att bedöma. Varje dag han vaknar vet han varför han sitter där han sitter och inget under naveln fungerar. Det är ett livstidsstraff.
Citera
2026-08-14, 16:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Jag kommer aldrig kunna förlåta såna
som kör alkohol/drog påverkade,
han kunde ha skadat eller dödat en oskyldig!!!

Bra,ändå att det bara blev han!!!

Fick han ingen dom?
Fick han säkert men tror inte några månaders villkorligt och lite böter spelar så stor roll för honom i dagsläget. Han fick livstid i rullstol.
Citera
2026-08-14, 16:48
Medlem
jakirosmothers avatar
vad fick han för straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in