2026-08-14, 00:46
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det är ju helt onödigt om hon föder och tar hand om barn under många års tid. Möjligen kan hon göra sånt sen, efter att de mest intensiva barnaåren är avklarade. De flesta kvinnors huvuduppgift bör ju vara att föda och ta hand om barn när de är unga. När de blir äldre behöver de ta hand om sina barnbarn.

Du har rätt:

Om hon får 4 barn med 2 års mellanrum med start 20 år, så är hon 20 + 4 × 2 + 13 = 41 år när yngsta barnet fyllt 13 och inte behöver lika mycket omvårdnad. Då har det äldsta barnet precis fött eget barn ifall det är en flicka, och kan behöva hjälp av mormor. Perfekt upplägg faktiskt.

Får hon tråkigt kan hon jobba deltid som förskolelärare eller köpa hund.
Citera
2026-08-14, 00:50
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Nja, not quite. Visst har det säkert förekommit förr också i enstaka fall men det här med unga män och äldre kvinnor (det äldsta jag någonsin haft är tio år äldre. blev uppraggad av en 29-åring när jag var 19) är något slags ny internet- och porrperversion. Det är i grunden helt naturvidrigt.

Visst, det har förekommit att unga män gifte sig med 20 år äldre änkor och så förr, men det var alltid en anomali. Det omvända, att mer eller mindre äldre män tar eller har unga kvinnor har alltid förekommit i så gott som alla mänskliga samhällen. Det är normalt och naturligt av flera olika skäl.

En kvinnas sexuella attraktionskraft (och huvudsakliga värde för samhället) är knuten till fertilitet och barnproduktion och därmed till ungdom, eftersom kvinnors fertilitet är tidsbegränsad av naturen. Rent utseendemässigt så åldras de flesta kvinnor tidigare och sämre än de flesta män också. Det är därför jag alltid kliar mig lite i huvudet när män som kanske är 30 - 35 blir ihop med 5 - 10 år äldre kvinnor. Visst, alla kan inte välja, men om allt annat är lika och valmöjlighet alls finns så bör man ju som man alltid sträva efter att hitta en yngre kvinna. Delvis pga att du då har en längre potentiell tid med barnafödande men också eftersom hon då kommer åldras och förlora sitt utseende senare. Visst, ibland kan en jättebra personlighet kompensera och vissa vill av olika skäl inte ha barn, men du fattar.

Att unga kvinnor ibland dras till äldre eller betydligt äldre män är däremot ganska naturligt. Kvinnors selektion av partner handlar ju biologiskt om att blanda gener med de "starkaste" eller mäktigaste männen, männen som med störst sannolikhet kan skydda och gynna deras avkomma. Vissa äldre män uppfattas därför av kvinnor som ett bra partnerval.
Det fick sitt stora populärkulturella genomslag 1967 med filmen The Graduate/Mandomsprovet. Förvisso är det en nymodighet, säkert till viss del på grund av att tidigare, innan sexuella revolutionen och feminismen, var någorlunda attraktiva kvinnor på 35+ inte längre särskilt tillgängliga på köttmarknaden. Självklart är det också i grunden betydligt mer naturligt med yngre kvinnor och äldre män än motsatsen. Dock tycker jag att det fortfarande har sin funktion som liknelse när folk ställer sig extremt tveksamma till att tjejer skulle kunna vara intresserade av någon som är 15-25 år äldre när det är väldigt vanligt att yngre killar är det. Trots att män inte alls har samma intresse för äldre partners jämfört med kvinnor.
Citera
2026-08-14, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Du har rätt:

Om hon får 4 barn med 2 års mellanrum med start 20 år, så är hon 20 + 4 × 2 + 13 = 41 år när yngsta barnet fyllt 13 och inte behöver lika mycket omvårdnad. Då har det äldsta barnet precis fött eget barn ifall det är en flicka, och kan behöva hjälp av mormor. Perfekt upplägg faktiskt.

Får hon tråkigt kan hon jobba deltid som förskolelärare eller köpa hund.

Japp. Andra fördelar är att som ung förälder så har man mer energi under de jobbigaste åren. Man är yngre och hinner uppleva mer tillsammans med sina barn och barnbarn. Ens egna föräldrar är också yngre och kan förhoppningsvis vara till viss hjälp i några år. Allt det andra med "jobb och utbildning" kan komma senare för kvinnor och allt det där som de påstår att alla behöver göra under många års tid, istället för att bilda familj, är bara strunt.
Citera
2026-08-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83

Det fick sitt stora populärkulturella genomslag 1967 med filmen The Graduate/Mandomsprovet.

Jo, och vi vet ju vilka som låg bakom den och alla andra "populärkulturella genomslag" i Västvärlden efter 1945.

Citat:
Förvisso är det en nymodighet, säkert till viss del på grund av att tidigare, innan sexuella revolutionen och feminismen, var någorlunda attraktiva kvinnor på 35+ inte längre särskilt tillgängliga på köttmarknaden.

Nej precis, det normala för nästan alla människor förr var att de gifte sig och bildade familj när de blev tillräckligt gamla och sen var de borta från "marknaden". Det fanns de som gjorde detta förvånansvärt sent och de som helt hamnade utanför även förr, och änkor/änklingar givetvis eftersom folk ofta dog tidigt förr, men det var ändå ovanligt. Innan internetdejting så fanns det helt enkelt väldigt få kontaktytor mellan 20-åriga män och kvinnor på 35 - 40+. Det omvända gällde dock inte eftersom många unga kvinnor för egen maskin i alla tider har sökt sig till äldre män och det även har funnits fler män som skjutit upp giftermål och familjebildning och därför varit på jakt efter yngre kvinnor.

Citat:
Självklart är det också i grunden betydligt mer naturligt med yngre kvinnor och äldre män än motsatsen. Dock tycker jag att det fortfarande har sin funktion som liknelse när folk ställer sig extremt tveksamma till att tjejer skulle kunna vara intresserade av någon som är 15-25 år äldre

Detta beror ju dock bara på de allra senaste decenniernas feministiska anti-normalitetspropaganda och betingning. Fram till åtminstone 1990-talet var det inga konstigheter och en normal del av media och populärkulturen med äldre män och yngre kvinnor. Se bara på många rocksjärnor, filmstjärnor, idrottsstjärnor, kända konstnärer och regissörer, industrimagnater m.fl. tänk även på James Bond och dylika fiction-figurer, där han är 50+ och fotomodeller i 20-årsåldern kastar sig över honom i tid och otid. Eller Hugh Hefner och Playboy. Och hela den vidriga hip hop-kulturen förstås med "hoes and bitches". Att ha en snygg och betydligt yngre fru/flickvän/partner var regel snarare än undantag bland män som pga makt, status, pengar, eller sitt utseende, kunde fixa det och det var något som signalerade hög status och framgång. Så har det nog alltid varit i de flesta mänskliga samhällen, sedan tusentals år tillbaka.

Att media på senare år har lanserat diverse plastiga kändispar där rejält gamla kvinnor är ihop med snygga män i 20-årsåldern (precis som de hårdlanserade transor för några år sedan) är ju bara ännu ett symptom på den sjukdom som håller på att fullständigt rasera hela det vita västerlandet.

Citat:
när det är väldigt vanligt att yngre killar är det. Trots att män inte alls har samma intresse för äldre partners jämfört med kvinnor.

Givetvis så har alltid en del tonårskillar och unga män fantiserat även om äldre kvinnor, som heta skolfröknar i övre 30-årsåldern och sånt. Det har dock i de allra flesta fall stannat på pojkrummet och andelen unga män som genuint är attraherade av specifikt äldre kvinnor torde allltid ha varit mycket låg, medan det omvända inte gäller för unga kvinnor som attraheras av äldre män. Sen är det ju skillnad på äldre män och äldre män. Fräscha män i övre 30-årsåldern kan ju vara män på toppen av sin attraktionskraft och är ju inte alls detsamma som gamla gubbar.
Senast redigerad av Tumidanda 2026-08-14 kl. 10:15.
Citera
2026-08-14, 11:19
Medlem
448s avatar
Det är bara gamla avdankade flashbacks luder och surkärringar som surar över att yngre kvinnor jagar oss vuxna män och kallar oss hebefiler o skit

T.o.m med min 75 åriga morsa fräste ur sig "Jävla sliskigt flickebarn" om en 17 årig blondina som sålde mjukglass i värmen 🤣

Hon lutade sig över disken me glassen o sport-bh när jag fick glassen - surkärring funktionen åt en ung fertil flörtfia activerades direkt
Citera
2026-08-14, 13:52
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Givetvis så har alltid en del tonårskillar och unga män fantiserat även om äldre kvinnor, som heta skolfröknar i övre 30-årsåldern och sånt. Det har dock i de allra flesta fall stannat på pojkrummet och andelen unga män som genuint är attraherade av specifikt äldre kvinnor torde allltid ha varit mycket låg, medan det omvända inte gäller för unga kvinnor som attraheras av äldre män. Sen är det ju skillnad på äldre män och äldre män. Fräscha män i övre 30-årsåldern kan ju vara män på toppen av sin attraktionskraft och är ju inte alls detsamma som gamla gubbar.
Att det stannat som fantasier beror så klart också på att en 18-årig snubbe i normalfallet inte är särskilt tilltalande för en 20 år äldre kvinna. På senare år verkar det däremot ha blivit betydligt vanligare än man skulle kunna tro med fysiskt attraktiva kvinnor som jobbat inom skola/omsorg och där haft sex med betydligt yngre pojkar, till och med pojkar i lägre tonåren. Det jag mest vill poängtera i alla fall är att oavsett om det rör sig om yngre kvinnor eller yngre män med äldre sexpartners behöver man inte alltid dra för stora växlar på om det skulle röra sig om en preferens för äldre. Det kan helt enkelt vara att de fann specifikt den personen attraktiv och annars generellt föredrar jämngamla.
Citera
2026-08-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83

Att det stannat som fantasier beror så klart också på att en 18-årig snubbe i normalfallet inte är särskilt tilltalande för en 20 år äldre kvinna. På senare år verkar det däremot ha blivit betydligt vanligare än man skulle kunna tro med fysiskt attraktiva kvinnor som jobbat inom skola/omsorg och där haft sex med betydligt yngre pojkar, till och med pojkar i lägre tonåren.

Jo, jag har läst om många av dessa fall. Det är också ett symptom på det oerhörda förfall som Västvärlden har drabbats av sedan du vet vad.

Citat:
Det jag mest vill poängtera i alla fall är att oavsett om det rör sig om yngre kvinnor eller yngre män med äldre sexpartners behöver man inte alltid dra för stora växlar på om det skulle röra sig om en preferens för äldre. Det kan helt enkelt vara att de fann specifikt den personen attraktiv och annars generellt föredrar jämngamla.

Så är det givetvis ofta. De yngre tjejer som har kommit till mig gjorde ju knappast det för att jag var en "gubbe" när det begav sig utan för att de av någon anledning gillade mig. Detta är nog det vanligaste, att det är individen och inte åldern i sig som attraherar. Sen finns det ju dock de som faktiskt föredrar och söker sig till en viss åldersgrupp, åt olika håll.
Citera
2026-08-14, 15:56
Medlem
Relationer med 10 års skillnad eller mer måste vara extremt ovanliga. Kan inte påminna mig att jag öht har träffat på ett par med den skillnaden i ålder. I allmänhet verkar skillnader på 7-8 år anses på gränsen, enligt anekdotisk evidens. Relationer bygger till stor del på att omgivningen accepterar paret. Tror inte särskilt många föräldrar, släktingar eller vänner skulle uppskatta om dottern kom hem med en 15-20 år äldre man.
Citera
2026-08-14, 16:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridderfju
Relationer med 10 års skillnad eller mer måste vara extremt ovanliga. Kan inte påminna mig att jag öht har träffat på ett par med den skillnaden i ålder. I allmänhet verkar skillnader på 7-8 år anses på gränsen, enligt anekdotisk evidens. Relationer bygger till stor del på att omgivningen accepterar paret. Tror inte särskilt många föräldrar, släktingar eller vänner skulle uppskatta om dottern kom hem med en 15-20 år äldre man.

Det är så inom wt och lägre samhällsklasser där man lever på snabbmakaroner,falukorv o tjack - dotterns pojkvän skall vara en jämnårig ansiktstatuerad man med rejält straffregister vara minst en punkt omfattar hustrumisshandel
Citera
2026-08-14, 16:53
Medlem
SodaFointains avatar
En snygg kille på jobbet är 24 år yngre
Citera
2026-08-14, 16:54
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Men om man är typ 47 och killen är 22
Citera
2026-08-14, 17:01
Medlem
Citat:

Relationer med 10 års skillnad eller mer måste vara extremt ovanliga. Kan inte påminna mig att jag öht har träffat på ett par med den skillnaden i ålder.

Frågar du alltid hur gamla folk är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in