2026-08-14, 15:53
Medlem
Monerokungens avatar
Ja chatgpt förfinade min text

Det här har ingenting med vad jag äter att göra. Jag kan äta hemma vid 08.00, oftast gröt, utan några som helst problem. Men om jag åker in till stan vid 15–16-tiden och min hjärna plötsligt börjar tänka: ”Shit, det verkar inte finnas några toaletter i närheten!” — då sätter magen igång direkt.

Jag vill inte skriva om allt som har hänt på Flashback, men det har hänt saker som jag verkligen inte är stolt över. Ni vet, nöden har ingen lag. Jag skiter inte på mig, men ibland har det hänt att jag inte har hunnit till en toalett, helt enkelt för att det inte funnits någon tillgänglig.

Och det är där mitt stora problem börjar. Jag har börjat undvika saker.

Åka in till stan? Nope. Jag kan åka, men då måste jag i princip veta i förväg att det finns toaletter i närheten.

Det känns som att det har blivit ett handikapp och att jag inte längre litar på min egen mage.

Det är väldigt tydligt för mig att det finns en koppling mellan det psykiska och tarmen. Det spelar ingen större roll om jag skulle äta sallad i tio dagar – problemet finns ändå kvar. Därför upplever jag inte att det handlar om maten. Jag äter dessutom redan väldigt hälsosamt överlag.

Jag vill verkligen bli av med det här. Jag vill kunna åka in till stan utan att hela tiden tänka på var närmaste toalett finns.

Så min fråga är egentligen: Finns det någon medicinsk behandling mot just den här typen av stress-/ororelaterade magreaktion?

Jag menar inte bara tabletter som gör avföringen fastare. För det är inte det enda problemet. Det känns som att själva stresspåslaget triggar tarmen akut, och jag undrar om det finns någon medicin som kan påverka just den mekanismen.

Jag vill gärna diskutera medicinska alternativ och behandlingar, inte KBT eller andra psykologiska behandlingsformer.

Min mamma och pappa har exakt samma problem.
Citera
2026-08-14, 15:57
Medlem
Christopher.s avatar
Har själv risig kista till och från, Dimor har varit min lösning.
Citera
2026-08-14, 16:00
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nej tyvärr reagerar ju tarmen på just stress, det enda som fungerar är ju att du inte blir stressad! Att dina föräldrar också har samma problem så tänker jag IBS som är ärftligt!
Citera
2026-08-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Ja chatgpt förfinade min text

Det här har ingenting med vad jag äter att göra. Jag kan äta hemma vid 08.00, oftast gröt, utan några som helst problem. Men om jag åker in till stan vid 15–16-tiden och min hjärna plötsligt börjar tänka: ”Shit, det verkar inte finnas några toaletter i närheten!” — då sätter magen igång direkt.

Jag vill inte skriva om allt som har hänt på Flashback, men det har hänt saker som jag verkligen inte är stolt över. Ni vet, nöden har ingen lag. Jag skiter inte på mig, men ibland har det hänt att jag inte har hunnit till en toalett, helt enkelt för att det inte funnits någon tillgänglig.

Och det är där mitt stora problem börjar. Jag har börjat undvika saker.

Åka in till stan? Nope. Jag kan åka, men då måste jag i princip veta i förväg att det finns toaletter i närheten.

Det känns som att det har blivit ett handikapp och att jag inte längre litar på min egen mage.

Det är väldigt tydligt för mig att det finns en koppling mellan det psykiska och tarmen. Det spelar ingen större roll om jag skulle äta sallad i tio dagar – problemet finns ändå kvar. Därför upplever jag inte att det handlar om maten. Jag äter dessutom redan väldigt hälsosamt överlag.

Jag vill verkligen bli av med det här. Jag vill kunna åka in till stan utan att hela tiden tänka på var närmaste toalett finns.

Så min fråga är egentligen: Finns det någon medicinsk behandling mot just den här typen av stress-/ororelaterade magreaktion?

Jag menar inte bara tabletter som gör avföringen fastare. För det är inte det enda problemet. Det känns som att själva stresspåslaget triggar tarmen akut, och jag undrar om det finns någon medicin som kan påverka just den mekanismen.

Jag vill gärna diskutera medicinska alternativ och behandlingar, inte KBT eller andra psykologiska behandlingsformer.

Min mamma och pappa har exakt samma problem.

Några saker.. ev som kan förbättra

Börja ta mer fibrer. Det är liten uppförsbacke innan man stabiliseras. Vi pratar flera månader.

Bygg upp en bättre bakteriekultur i magen (probiotika) under fler månader. ( Mest hypotetiskt). Men kanske kan hjälpa.

Vill du vara på säkra sidan när du åker in till stan (enstaka gånger) Ta imodium tab.
Citera
2026-08-14, 16:12
Medlem
litenbokstavs avatar
det kallas för stressmage, magen kallas också för "andra hjärnan" om du mentalt känner dig nervös eller orolig så kommer magen att börja reagera, händer mig väldigt ofta och då blir jag lös i magen så har börjat köpa tabletter som gör mig hård i magen (motsatsen till laxeringsmedel typ)

edit: såg nu att du faktiskt skrev stressmage i titeln
Senast redigerad av litenbokstav 2026-08-14 kl. 16:17.
Citera
2026-08-14, 16:14
Medlem
Smekarn87s avatar
Sluta är frukost. Jag är 100% säker på att din biologiska klocka tycker att det är helt normalt att kunna gå på toa på savannen när som helst. Pröva ingen frukost stor lunch.
Citera
2026-08-14, 16:41
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Några saker.. ev som kan förbättra

Börja ta mer fibrer. Det är liten uppförsbacke innan man stabiliseras. Vi pratar flera månader.

Bygg upp en bättre bakteriekultur i magen (probiotika) under fler månader. ( Mest hypotetiskt). Men kanske kan hjälpa.

Vill du vara på säkra sidan när du åker in till stan (enstaka gånger) Ta imodium tab.
Det är inte alltid löst! Men jag ska absolut prova den tabletten.

Äter mycker fiber redan! Äter 30 g havrekli samt 30 g fiber havregryn varje morgon! Och gjort i 1.5 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Sluta är frukost. Jag är 100% säker på att din biologiska klocka tycker att det är helt normalt att kunna gå på toa på savannen när som helst. Pröva ingen frukost stor lunch.

Jag har provat detta! Det blir bättre. För oftast är det morgon fram till lunch där magen är känsligast.

Men jag kan få det om jag iväg på kvällar också! Skulle jag tex flyga i framtiden, Hade jag inte ätit på 24-36 h och sen tömt tarmen innan. Men det känns lite överdrivet?
Citera
2026-08-14, 19:13
Medlem
Strodes avatar
Citat:

Äter mycker fiber redan! Äter 30 g havrekli samt 30 g fiber havregryn varje morgon! Och gjort i 1.5 år.

Jag har provat detta! Det blir bättre. För oftast är det morgon fram till lunch där magen är känsligast.

Men jag kan få det om jag iväg på kvällar också! Skulle jag tex flyga i framtiden, Hade jag inte ätit på 24-36 h och sen tömt tarmen innan. Men det känns lite överdrivet?

Du vill inte KBTa bort det men tro mig, det är det bästa. Inte ren & skär KBT med en terapeut, men att göra det själv. Jag hade förlamande stressmage i typ 6 år så jag inte kunde lämna hemmet majoriteten av tiden. Det här var innan det fanns mycket information om allt från IBS, KBT, paniksyndrom och stressmage eller google över huvud taget (menar inte att jag är en dinosaurie men kopplingarna mellan allt var inte lika framåt som idag) och jag utreddes för allt från parasiter till laktosintolerans till cancer. Men jag fattade ju att det var kopplat till stress så småningom och till slut tröttnade jag på att mina bästa år spenderades hemma på en toalett, så jag tvingade ut mig själv till ställen där jag inte hade möjlighet att ta mig hem (för jag fick panik av offentliga toaletter) och eventuellt till ställen där jag inte hade möjlighet att ta mig till offentliga toaletter heller. Det var fruktansvärt, svettigt, panik, och det funkade. Efter några såna här jobbiga experiment så började hjärnan lära sig "vad är det värsta som kan hända?" osv-liknande tankar och det i sig gjorde att magen inte triggades längre.

Har inte fått stressmage på över 20 år, inte ens när jag är legit magsjuk på offentlig plats triggas paniken längre.
Jag liksom tidigare trådsvarare hade också hjälp av Dimor (Rekommenderar dock Imodium Plus för Dimor kan göra så man får magknip om man är en stressmageprofessor) när det var som värst. Det är en lifesaver under övandet, men när man har stressmage som du beskriver så brukar det inte stoppa helt. Men det kan underlätta lite iaf.

Precis som du skriver gick jag runt och tänkte att jag inte skulle äta 36 timmar före en flygresa, ledde ju till att jag inte reste alls. Det är inte värt det. Tro mig, det är bättre att du lär din hjärna att inte bli stressad av skiten. Ta dig ut när det är som värst och pusha dig längre å längre.
Citera
2026-08-14, 19:28
Medlem
Personligen skulle jag prova att äta mer "stoppande mat" såsom tex ris, kokta morötter, blåbärssoppa.. och se över om kosten innehåller specifikt "lösande" saker som plommon, päron, aprikoser.. eller "dolda" sorbitol-källor som sockerfria tuggummin och halstabletter. Helt fel vore ej heller att träna vagusnerven men det hamnar väl kanske åt kbt- hållet?
Citera
2026-08-20, 16:41
Medlem
Citat:

Vad är din längd och vikt om man får fråga? Är du hälsosam i livsstil som fett och muskelmassa?
Citera
2026-08-20, 16:53
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vad är din längd och vikt om man får fråga? Är du hälsosam i livsstil som fett och muskelmassa?

Ja, 180 cm
80 kilo , mycket muskler , gymmar 5 dagar i veckan.

Väldigt hälsosam. Äter mycket fiber , ägg, kyckling, sallad, ibland ris potatis osv.

Sällan skräpmat.

Försöker prova mig fram vad som sätter igång det.

Jag äter ofta 2 ägg och 120 g tonfisk på morgonen , eller iallafall 2 gånger i veckan, 90% av gångerna inga problem. 10% av gångerna akut toa besök.

Sprut grädde äter det väldigt sällan, men ofta dålig i magen snabbt efter. Köpte det igår bara för att testa. Ingen effekt på magen.

Så jag hittar inget livsmedel där det verkligen sätter igång magen. Kan bli akut på vanlig sallad med.
Citera
2026-08-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ja, 180 cm
80 kilo , mycket muskler , gymmar 5 dagar i veckan.

Väldigt hälsosam. Äter mycket fiber , ägg, kyckling, sallad, ibland ris potatis osv.

Sällan skräpmat.

Försöker prova mig fram vad som sätter igång det.

Jag äter ofta 2 ägg och 120 g tonfisk på morgonen , eller iallafall 2 gånger i veckan, 90% av gångerna inga problem. 10% av gångerna akut toa besök.

Sprut grädde äter det väldigt sällan, men ofta dålig i magen snabbt efter. Köpte det igår bara för att testa. Ingen effekt på magen.

Så jag hittar inget livsmedel där det verkligen sätter igång magen. Kan bli akut på vanlig sallad med.

Låter bra. Det låter som du redan testat det mesta. Men om du vill så kan du testa att äta rent och hoppa allt med kolhydrater och fibrer. Just fibrer är sådär kan jag tycka. Du kanske har hört "fiber is for farting". Varken jag eller frun äter något med fibrer och jag är bodybuilder med inriktning på hälsa. Äter mest ägg och kött. Inga kolhydrater alls. Det finns idag så många som äter så och många har lyckats bli friskare. Jag är inte insatt alls i det du har så jag värderar inte dina erfarenheter eller så. Nu tränar du ju ofta vilket är väldigt bra ur hälsosynpunkt och 80kg på 180cm blir ju en del muskler om du har en normal fettprocent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in