2026-08-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Frånvarolön. Han är fortfarande anställd utav Magasin 3 vilket rapporterar han inte till arbetet så blir det upp till 80% ordinarie lön.

Är jag frånvarande från mitt arbete stryps 20% utav min dagslön så länge jag är anställd utav företaget.

Dvs 100-20=80%

Jag tror inte att det skulle bli så i det här fallet. Det finns ett exempel på en liknande situation, fast utan dödlig utgång, där arbetsgivaren fick rätt att avskeda den anställda som fick ett 5-årigt fängelsestraff:

Frånvaron på grund av det långa fängelsestraffet, i vart fall i förening med det allvarliga brottet, är saklig grund för uppsägning, avgör domstolen enhälligt.

https://www.lag-avtal.se/arbetsratt/straffet-inte-brottet-skal-for-uppsagning/1532695.

Men helt självklart är det så klart inte.
Citera
2026-08-14, 14:55
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
[/b]

Det är inte det som är problemet. Problemet att han får fortfarande lön utbetalt för de dagarna han sitter inne i häktet. Även om den inte är 100% men det är fortfarande en viss procent.

Så länge Magasin 3 inte utför några åtgärder, så står han kvar på deras lönelista.

En mördare som TN ska inte ha någon form utav ersättning, inte efter det brott som han erkänt och begått.
Stryk den omedelbart.
Jag tror inte att sitta häktad räknas som en giltig frånvaro från arbetet och om det inte är det så utgår ingen lön.
Citera
2026-08-14, 14:58
Medlem
Tänk så jävligt livet kan bli även runt 50. Och sextio!

Denna människa förstörde inte bara sitt liv utan tog en annans liv. Det drabbar nu även de bådas barn och familjer. Förfärligt. Och det är inte gängmord eller så. Detta är ett av alla de egentligen helt onödiga morden. Troligen i blint raseri. En stundens ingivelse som gick helt åt helvete. Ångern måste vara snudd på outhärdlig.

De två 60-åriga damerna i Jönköping sitter nu inne på vardera 10 år efter att ha försökt döda sin pappa. Deras ånger är garanterat och så djup

Växjös fd borgmästare, "adelsman" och alkoholist fick fem år för att ha misshandlat sin fru i 30 år. Den idioten dock, har nog inte läggning för någon större ånger. Han rättfärdigade sig själv, skylde på frun.

Vi andra får hoppas att inte hamna i en situation där allt slår slint.

Trevlig helg alla flashbackare! Njut av värmen i frihet!
Citera
2026-08-14, 15:03
Medlem
Ser att hans lägenhet kostar 18000 i månaden, så det blir dyrt att behålla den inom familjen. Även om sönerna inte varit skrivna där kan de ju försöka ansöka och hävda att de bott växelvis.
Citera
2026-08-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Hans tänder är lite fula… men sp lar väl noll roll här
Inte sett nån bild där han öppnar munnen
Citera
2026-08-14, 15:05
Medlem
Faxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Dödsorsaken är fortfarande inte fastställd och vid dödligt knivvåld eller med vassa föremål så kan det i teorin även handla om dråp eller grovt vållande till annans död

Du verkar inte förstå att skillnaden mellan knivmord, dråp och grovt vållande till annans död handlar om graden av uppsåt vs oaktsamhet samt hur allvarlig situationen bedömdes vara.

Vid exempelvis ett knivhugg så gör domstolen en bedömning om gärningspersonen hade uppsåt att döda eller om det handlar om vårdslöshet.

Händelsen verkar ha föregåtts av ett bråk så det går inte att utesluta att det kan handla om dråp där brottet skett i hastigt mod efter provokation eller i en pressad situation.

Grovt vållande till annans död innebär att personen inte hade för avsikt att döda, men att dödsfallet orsakats genom oaktsamhet eller vårdslöshet.

Det finns ingenting som i nuläget pekar på att kvinnans död var planerad utan händelsen verkar vara något som uppstått plötsligt.

Fanns väl uppgifter som polisen hade gått ut med att kroppen bar spår av omfattande våld med trubbigt och skärskador efter kniv eller annat vasst föremål. det känns inte som att då handlar det om grovt vållande till annans död, men det kommer visa sig när fupen kommer.
Citera
2026-08-14, 15:07
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
[/b]

Det är inte det som är problemet. Problemet att han får fortfarande lön utbetalt för de dagarna han sitter inne i häktet. Även om den inte är 100% men det är fortfarande en viss procent.

Så länge Magasin 3 inte utför några åtgärder, så står han kvar på deras lönelista.

En mördare som TN ska inte ha någon form utav ersättning, inte efter det brott som han erkänt och begått.
Stryk den omedelbart.
Nu har du skrivit så många ggr att TN:s arbetsplats är mördarkramare att jag måste fråga hur du vet det? Hur vet du att han fortfarande står på deras lönelista och inte är entledigad från sitt jobb?

Dessutom har jag ALDRIG sett en arbetsgivare ta offentligt avstånd från en medarbetare som sitter häktad.
Citera
2026-08-14, 15:25
Avstängd
Johan201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Nu har du skrivit så många ggr att TN:s arbetsplats är mördarkramare att jag måste fråga hur du vet det? Hur vet du att han fortfarande står på deras lönelista och inte är entledigad från sitt jobb?

Dessutom har jag ALDRIG sett en arbetsgivare ta offentligt avstånd från en medarbetare som sitter häktad.

Han har erkänt att han har tagit hennes liv.
Tillståndet hon hittades i var svårt knivskuren.

Han flydde ifrån platsen lämnade henne i sticket istället för att ringa 112 och be om akutvård.

Om det inte är nog att ta avstånd ifrån honom säger det mer om företaget än något annat.

Han har erkänt mordet.
Han var den som sågs senast med henne.
Att han skulle vara oskyldig efter ha erkänt mordet är rent skitsnack. Större chans att grisar flyger i rymden än att så skulle vara fallet.

Kolla hans handlingar efter att brottet har begåtts. Att fly ifrån ön lämna sin döda flickvän i sticket och kastar svarta sopsäckar i sopkärlarna största sannolikhet bevismaterial.

Tycker du det verkar som en oskyldig människa?

Jag minns vita riddare försökte rädda Peter Madsens skinn med ”men men han är bara häktad, hon slog säkert huvudet i någon stege” när alla bevis talade emot honom när han mördade Kim Wall på ubåten där bara de 2 befann sig.

Samma här det var bara TN och ÅÅ i stugan.

Att hon skulle ”olyckligt” dö är rent skitsnack. Då hade TN stannat kvar med henne på ön tills akutvård kom.

Brottet skedde med uppsåt och han försökte fly undan ifrån polisen och ön efteråt. Det där ingen oskyldig människa. Han kommer bli dömd.
Var så säker. Han är en mördare.
Hans handlingar efter mordet avslöjar honom.
Senast redigerad av Johan201 2026-08-14 kl. 15:58.
Citera
2026-08-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Han säger ju, men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort.Är inte det ett erkännade, vi släpper detta nu..
Ja precis. Jag frågade AI som såklart aldrig ger 100% rätta svar, men den skrev:
"Betydelse och skillnad
Samma innebörd: Båda fraserna beskriver att du har orsakat en persons död.
Stil och ton:"Jag mördade henne": Ett direkt, konkret och juridiskt begrepp som beskriver brottet rakt på sak.
"Jag tog bort hennes liv": Ett mer dramatiskt, litterärt eller omskrivande (eufemistiskt) uttryck som ofta används i skönlitteratur eller filmer."
Citera
2026-08-14, 15:40
Medlem
Citat:
Han har erkänt att han har tagit hennes liv.
Tillståndet hon hittades i var svårt knivskuren.

Han flydde ifrån platsen lämnade henne i sticket istället för att ringa 112 och be om akutvård.

Om det inte är nog att ta avstånd ifrån honom säger det mer om företaget än något annat.

Han har erkänt mordet.
Han var den som såg senast med henne.
Att han skulle vara oskyldig efter ha erkänt mordet är rent skitsnack.

Kolla hans handlingar efter att brottet har begåtts. Att fly ifrån ön lämna sin döda flickvän i sticket och kastar svarta sopsäckar i sopkärlarna största sannolikhet bevismaterial.

Tycker du det verkar som en oskyldig människa?

Jag tror att alla här inne är överens om att han är skyldig. Även den tilltalade verkar anse det utifrån hans uttalanden. Så även åklagaren som sa tidigt att vi har tagit rätt person.

Men rent juridisk så är han inte dömd för något brott förrän domstolen har avkunnat en fällande dom och det är det man har att rätta sig efter.

Samma sak gällande diskussionen om erkännande eller inte. Rent juridiskt finns det varken ett erkännande eller förnekande än, men det finns heller inte en klar brottsrubricering att ta hänsyn till då fallet fortfarande utreds. Saker kan komma att ändras.

Det låter som att man har svårt att skilja på vad man känner/tycker härinne och vad det rent juridiskt innebär.

Med stor sannolikhet kommer han dömas (oklart nu till vilken brottsrubricering) och avskedas, men processen måste ha sin gång.
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-14 kl. 16:01.
Citera
2026-08-14, 15:43
Medlem
Larasofts avatar
Har gubben haft flera långa förhållanden tidigare eller är han kanske en lättkränkt solitär som överreagerat i denna relation?
Citera
2026-08-14, 16:00
Medlem
Kan pengar vara motivet inlindat i kärlek? Han ville bli sambo med en miljonär?

Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Ser att hans lägenhet kostar 18000 i månaden, så det blir dyrt att behålla den inom familjen. Även om sönerna inte varit skrivna där kan de ju försöka ansöka och hävda att de bott växelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in