Citat:
Ursprungligen postat av
pepsi hax
Du vill alltså att man ska kunna sno pengar från staten och ändå få behålla en ekonomisk fördel, samtidigt som straffet är så kort att personen fortfarande kan leva mer ekonomiskt bekvämt än en vanlig knegare.
Om du stjäl pengar från staten – alltså pengar som kommer från människor som arbetar och betalar skatt – borde straffet vara utformat så att det aldrig lönar sig ekonomiskt att begå brottet. Du ska inte kunna få några års fängelse och sedan komma ut med en ekonomisk situation som är bättre än den för en vanlig knegare som arbetar lagligt hela livet.
För mig är det helt oacceptabelt.
Svara på min fråga: Är det ett kumulativt straffmätningssystem eller en "repressiv mängdrabatt" du vill ha?
Huruvida "man får en ekonomisk fördel" eller inte avgörs ju på huruvida pengarna hittas, om vederbörande kan betala ev. skadestånd och/eller om man på annat sätt kan utmäta pengarna. Så vad detta har med strafflängder att göra kan jag inte se? Men vi kan nog enas om att sådan här slags brottslighet sällan slutar i "ekonomisk fördel". Tar vi rektorn ifråga så fick han som sagt 7 års näringsförbud, 1,5 miljoner kronor i företagsbot (och det är han själv som driver företaget) och dessutom beslutade Kammarrätten att skolan skulle stängas. I samband med detta tvingades även bolaget stänga sina tre andra skolor. Dessutom så beslutade Skatteverket att upptaxera rektorn för de resorna och utläggen han gjorde i Thailand. Så jag har liksom svårt att se att han fått någon "ekonomisk fördel" i och med denna brottsligheten.
"Straffet vara utformat så att det aldrig lönar sig ekonomiskt att begå brottet" ...detta är ju någon form av ny påföljd du lanserar. Dock är du ju inte särskilt konkret eller utförlig med hur detta skall se ut/fungera, så jag kan inte riktigt värdera eller bemöta detta. Är det något slags "livstids näringsförbud" du är ute efter, eller hur skall jag tolka detta?