Citat:
Ursprungligen postat av
MohinderHerb
Knappast behov av något aktivt. Vattnet flödade av sig själv.
Nej, jag kan inte komma på något sådant fall. Kan du nu ge mig något exempel där man svält sin s.k egna befolkning som sympatiserar med styret på vatten?
Få detta överstökat nu och erkänn/inse att det inte var tal om någon egen befolkning längre. De var pro-ryska utbrytare som efter omröstning med överlägset stöd för rysk allians ansågs vara fiender. Däri ligger rättfärdigande av agerandet.
Jo, men det frigör tusentals soldater som Ryssland kan använda i strid mot Ukraina. Nu måste man avsätta tusentals man för att transportera vatten, vakta transporterna och särskilt att få fram vatten till fronten skulle underlättas om Ukraina släppte på vattnet. Det är normal militär taktik att låta den andra sidan ta hand om de civila som finns på bakom deras frontlinje. Det binder upp stora styrkor, kostar resurser och begränsar arméns rörlighet. Finns flera krig där just flyktingströmmarna på den egna sidan frontlinjen ställt till mer problem för armén än vad motståndararmén gjort. Så jag förstår att du inte kan komma på något exempel. Och jag förstår inte varför du tycker att Ukraina ska vara det första landet i historien att bistå motståndaren.
Jag kan ge dig ett antal exempel på krig där man inte bistått den egna civilbefolkningen som befunnit sig bakom fiendens frontlinje, med annat än vapen till motståndsgrupper/gerillor och liknande. Om du kallar det svälta ut är upp till dig. Men i följande krig efter år 1900 har man inte hjälpt sina egna medborgare som befunnit sig på fel sida om fronten med annat än riktat stöd till aktiva motståndsgrupper eller annat stöd som man var övertygad om att motståndaren inte skulle kunna dra fördel av:
Andra Boerkriget (1899–1902) – Brittiska imperiet vs Sydafrikanska republiken
Rysk-japanska kriget (1904–1905) – Ryssland vs Japan
Första Balkankriget (1912–1913) – Balkanligan vs Osmanska riket
Andra Balkankriget (1913) – Bulgarien vs grannstater
Första världskriget (1914–1918) – Centralmakterna vs Ententen
Polsk-sovjetiska kriget (1919–1920) – Polen vs Sovjetunionen
Kinesisk-japanska kriget (andra) (1937–1945, del av WW2) – Kina vs Japan
Italiens invasion av Etiopien (1935–1936) – Italien vs Etiopien
Andra världskriget (1939–1945) – Axelmakterna vs de allierade
Ecuador–Peru‑kriget (1941) – Ecuador vs Peru
Indisk–pakistanska kriget (1947–1948) – Indien vs Pakistan (första Kashmirkriget)
Arabisk–israeliska kriget (1948) – Israel vs arabstater
Koreakriget (1950–1953) – Nordkorea + Kina vs Sydkorea + FN/USA
Suezkrisen (1956) – Egypten vs Israel/Storbritannien/Frankrike
Indisk–pakistanska kriget (1965) – Indien vs Pakistan
Sexdagarskriget (1967) – Israel vs Egypten/Syrien/Jordanien
Jom kippur‑kriget (1973) – Israel vs Egypten/Syrien
Vietnamkriget (1955–1975) – USA/Sydvietnam vs Nordvietnam (interstate komponent)
Kina–Vietnam‑kriget (1979) – Kina vs Vietnam
Falklandskriget (1982) – Storbritannien vs Argentina
Iran–Irak‑kriget (1980–1988) – Iran vs Irak
Gulfkriget (1990–1991) – Irak vs USA-ledd koalition
Kriget i Kosovo (1998–1999) – Jugoslavien vs NATO (interstate insats)
Etiopien–Eritrea‑kriget (1998–2000) – Etiopien vs Eritrea
Indien–Pakistan (Kargil) (1999–2003 lågintensiv fortsättning) – Indien vs Pakistan
Irakkriget (2003–2011) – USA/koalition vs Irak
Ryssland–Georgien (2008) – Ryssland vs Georgien (Sydossetien)
Libyeninterventionen (2011) – NATO vs Libyen (Gaddafi)
Ryssland–Ukraina (2014– ) – Ryssland vs Ukraina (Krim + Donbas)
Saudiarabien–Jemen (2015– ) – Saudi-ledd koalition vs Jemen (Houthi-staten)
Azerbajdzjan–Armenien (Nagorno‑Karabach) (2020, 2022) – Azerbajdzjan vs Armenien
Etiopien–Sudan gränskonflikt (2020–2022) – Etiopien vs Sudan
Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina (2022– ) – Ryssland vs Ukraina (eskalation av 2014 års krig)