Jag skulle inte säga att han är en amerikansk produkt då han började hoppa när han var typ tre år gammal. Han har stavhoppsgener på både sin mammas och pappas sida. Mondo är en enskild superatlet som inte kan "produceras" på det sättet. Samma som typ Sara Sjöström.
Jag menar han har varit i det systemet och med den konkurrensen. Men stavhopp är ju en individuell idrott i allra högsta grad, och resurskrävande. Det är inte alla som har två stavhoppskunniga föräldrar som sätter upp en stavhoppsmatta på tomten hemma när de är barn. Utan de förutsättningarna hade han nog inte blivit lika bra, de var nog viktigare än att han växte upp i USA.
Susanna Kallur tog ju EM-guld ute och inne, samt VM-brons inne. Hennes inomhus-världsrekord på 60 m häck stod sig länge. Det är väl inte så konstigt att hon framställs som en större stjärna.
Problemet är inte att man snackat upp Kallur, utan att man snackat för lite om hur duktiga Bengtsson/Meijer var. De hade behövt den pushen från media också. Meijer måste ju ha fått minst uppmärksamhet genom tiderna i förhållande till resultat av alla svenska friidrottare.
Åskags vikt är hälsosam och mest troligt nära optimal för hennes stomme. Skulle hon magra till sig tror jag hon snart skulle finna sig orkeslös och tappa sugen att träna.
Problemet är inte hennes fettprocent, problemet är att hon är en naturligt storvuxen kvinna och ingen har haft hjärta att hjälpa henne att inse det.
En titt på hennes bål och axelparti är nog för vem som helst att se att hon är som byggd för kraftsporter, inte att flyga genom luften.
Jag ogillar egentligen att kommentera kroppar men här håller jag verkligen med dig. Det finns en kroppstyp som funkar toppen i längd och tresteg och det är inte Majas kroppstyp, trots att hon är långt ifrån fet. Med den överkroppsstyrka hon ser ut att besitta hade det varit roligt att se henne i stav istället, men det är för sent nu.
Jag menar han har varit i det systemet och med den konkurrensen. Men stavhopp är ju en individuell idrott i allra högsta grad, och resurskrävande. Det är inte alla som har två stavhoppskunniga föräldrar som sätter upp en stavhoppsmatta på tomten hemma när de är barn. Utan de förutsättningarna hade han nog inte blivit lika bra, de var nog viktigare än att han växte upp i USA.