2026-08-14, 11:57
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Sverige 2026 och Sossarna styr media och försöker få billiga gratis poäng

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gx55R9/kritikstorm-mot-andersson-i-statsministerns-instagraminlagg

Det är alltså inte att hon rösta nej och man skäms för alla Brottsoffer i Sverige. Utan att någon tar en bild att hon verkligen röstar Nej som är ovärdigt.

Det säger lite om hur S försöker flytta fokus från sina egna beslut som drabbar vanliga svenskar.

Det är så de jobbar, en våldtäktsman och mördare har inte gjort något fel, det är Sverige som svikit dom och deras situation och utanförskap och rasism som är roten till all problem

/S-V-MP-C-Nyans
Citera
2026-08-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Exakt, dom vill när dom får makten men inte innan, dumfan

Ja, men snälla vän det finns väl en miljon ändringar som partierna vill göra "när dom får makten". Så det är väl varken unikt eller särskilt konstigt? I detta fallet kan ju S sitta vid makten redan om några veckor, så det behöver ju inte röra sig om särskilt lång tid (läs 2026-2030)

S och Tidös förslag är/var ju inte ens samma, så det är väl inte alls konstigt att S inte vill göra det nu? Om du får välja mellan att åka på semester till Grums nu, eller på semester till Rhodos senare, vad väljer du då?

Beträffande S förslag så har jag kommenterat det här: (FB) Straffrabatten slopas efter omröstning i riksdagen 13/8 (så slipper du göra antaganden kring vad jag tycker om deras förslag)
Citera
2026-08-14, 12:02
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Ja det är helt iq befriade, kolla post ovan "vi kommer fixa det när vi har makten men vi röstar emot nu"

Jag vet inte vad det är som gör att vissa människor blir så fruktansvärt dumma i huvudet.

Ja, det är imponerande hur efterbliven man får vara.
Citera
2026-08-14, 12:04
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, men snälla vän det finns väl en miljon ändringar som partierna vill göra "när dom får makten". Så det är väl varken unikt eller särskilt konstigt? I detta fallet kan ju S sitta vid makten redan om några veckor, så det behöver ju inte röra sig om särskilt lång tid (läs 2026-2030)

S och Tidös förslag är/var ju inte ens samma, så det är väl inte alls konstigt att S inte vill göra det nu? Om du får välja mellan att åka på semester till Grums nu, eller på semester till Rhodos senare, vad väljer du då?

Beträffande S förslag så har jag kommenterat det här: (FB) Straffrabatten slopas efter omröstning i riksdagen 13/8 (så slipper du göra antaganden kring vad jag tycker om deras förslag)

Och samtidigt skriver ni iq befriade att det inte finns någon ekonomi för detta och skriver att S kommer göra samma sak fast tidigare, med vilka pengar då om ni klagar att det inte finns pengar för att fixa detta till 2040 men påstår att ni klarar det så fort som om några veckor?

Skriv nu Hur ska S få ekonomi till detta om 3 veckor till ett år men att nuvarande regeringen inte kan få till det förrän 2040?
Citera
2026-08-14, 12:07
Avstängd
Denna intervjun säger allt om vilka svin sossarna är

https://youtu.be/q-UU01laDuA?si=G6DsnHyWxOuDGmp8
Citera
2026-08-14, 12:18
Medlem
Citat:
Och samtidigt skriver ni iq befriade att det inte finns någon ekonomi för detta och skriver att S kommer göra samma sak fast tidigare, med vilka pengar då om ni klagar att det inte finns pengar för att fixa detta till 2040 men påstår att ni klarar det så fort som om några veckor?

Skriv nu Hur ska S få ekonomi till detta om 3 veckor till ett år men att nuvarande regeringen inte kan få till det förrän 2040?

Du behöver inte tilltala mig som "ni" (S) för jag är inte särskilt politisk eller partibunden. Jag skriver här för att jag vill prata om den "skrotade mängdrabatten" och ingenting annat. Jag hänvisade ju precis till att jag inte tycker S förslag är bra heller, så jag förstår inte riktigt vad du vill med detta?

Faktum är att jag inte står så långt ifrån dig/er som man kan tro. Jag har inte alltid varit nöjd med den nuvarande mängdrabatten. Jag har länge efterlyst ett system med egna/särskilda straffskalor för flerfaldig brottslighet ALTERNATIVT ett slags mängdreduktionssystem likt det nuvarande, men under förutsättningen att det är mindre generöst än dagens modell. I mångt och mycket är det ju det Tidö föreslagit och fått igenom nu. Problemet är ju bara att dom vid sidan av detta genomfört massa straffhöjningar, samt att dom kommer införa ett nytt straffmätningssystem där domstolarna skall utgå ifrån mitten av straffskalan (istället för att starta på minimistraffet). Dessa två faktorer påverkar ju så att deras nya förslag gör att man kommer riskera att få oproportionerliga straff (vid t ex mindre allvarliga brott).
Citera
2026-08-14, 12:19
Medlem
Moobs avatar
Bra då är det bara faktiska straff som ska gälla också, där man sitter av alla år man får och inte får lämna efter ⅔ av tiden. Sköter man sig inte under tiden borde det adderas fler år, istället för att det tas bort om man sköter sig. Och livstid ska vara livstid också.
Citera
2026-08-14, 12:24
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Du behöver inte tilltala mig som "ni" (S) för jag är inte särskilt politisk eller partibunden. Jag skriver här för att jag vill prata om den "skrotade mängdrabatten" och ingenting annat. Jag hänvisade ju precis till att jag inte tycker S förslag är bra heller, så jag förstår inte riktigt vad du vill med detta?

Faktum är att jag inte står så långt ifrån dig/er som man kan tro. Jag har inte alltid varit nöjd med den nuvarande mängdrabatten. Jag har länge efterlyst ett system med egna/särskilda straffskalor för flerfaldig brottslighet ALTERNATIVT ett slags mängdreduktionssystem likt det nuvarande, men under förutsättningen att det är mindre generöst än dagens modell. I mångt och mycket är det ju det Tidö föreslagit och fått igenom nu. Problemet är ju bara att dom vid sidan av detta genomfört massa straffhöjningar, samt att dom kommer införa ett nytt straffmätningssystem där domstolarna skall utgå ifrån mitten av straffskalan (istället för att starta på minimistraffet). Dessa två faktorer påverkar ju så att deras nya förslag gör att man kommer riskera att få oproportionerliga straff (vid t ex mindre allvarliga brott).

Kriminalitet ska inte vara lönsamt, spelar ingen roll vad det är för brott så är straffen för låga i Sverige.

Ta muslimska skolor i Sverige som har fått statliga bidrag på 10+ miljoner och rektorn som tagit hand om pengarna och skickat till terror organisationer m.m
1 års fängelse~

Jävligt bra årslön eller halvårslön då folk aldrig sitter straffen fullt ut.

Alla straff behöver vara MYCKET längre, på 80 och 90 talet åkte svenskar in i fängelsen för livet om de lurade staten, idag är det en tillsägelse. (om man är från MENA, vi har olika straff för olika folk och det är jävligt tydligt)
Citera
2026-08-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Om det stämmer så är det lika illa som att vilja behålla den. Varför är det så svårt för vänstern att sätta offren före förövaren?

Vänstern är sjuk på det sättet. Men det gäller nästan allt som kommer från vänstern. Dom lyckas vända på allt. Ont är gott. Gott är ont. Vitt är svart.
Citera
2026-08-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Bra då är det bara faktiska straff som ska gälla också, där man sitter av alla år man får och inte får lämna efter ⅔ av tiden. Sköter man sig inte under tiden borde det adderas fler år, istället för att det tas bort om man sköter sig. Och livstid ska vara livstid också.

Man har infört 3/4dels villkorlig frigivning sedan årsskiftet. Dock är man just nu inne i en övergångsperiod så än så länge innefattar detta endast straff över 6 års fängelse. I övrigt har man infört lagändringar som gör det lättare att skjuta upp villkorlig frigivning, samt även möjlighet att skjuta upp hela den villkorliga frigivningen ifall det bedöms finnas konkret och beaktansvärd risk att vederbörande återfaller i brottslighet.

Addera fler (fängelse)år p.g.a misskötsamhet är inte möjligt, eftersom att detta inte är något brott. Men givetvis kan misskötsamhet leda till att den befintliga villkorliga frigivningen skjuts upp, men själva strafflängden blir ju inte längre.

Definitiva livstidsstraff kommer aldrig bli möjligt eftersom att detta skulle bryta mot EKMR artikel 3 (förbud mot tortyr eller annan omänsklig behandling) samt artikel 5 (förbudet mot godtyckligt frihetsberövande). Det skall/måste alltid, i vart fall, finnas en möjlighet att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.
Citera
2026-08-14, 12:40
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad har antalet fängelseplatser med saken att göra?

Tänker direkt på alla idioter som vansinneskör om och om igen. Eller kör utan körkort och blir tagna 10 gånger innan det blir rättegång. Blir långa straff för dom nu?

Troligtvis får dom mer straff än om dom våldtar en närstående till oss. Är de rimligt?
Citera
2026-08-14, 12:45
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Definitiva livstidsstraff kommer aldrig bli möjligt eftersom att detta skulle bryta mot EKMR artikel 3 (förbud mot tortyr eller annan omänsklig behandling) samt artikel 5 (förbudet mot godtyckligt frihetsberövande). Det skall/måste alltid, i vart fall, finnas en möjlighet att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.

Av ren nyfikenhet; vad blir konsekvensen om man bryter mot de där artiklarna?

Intuitivt känns det märkligt att kalla livstidsstraff för mord för ”godtyckligt frihetsberövande”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in