2026-08-14, 22:45
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu är det ju den stora påföljdsreformen från 1989 du hänvisar till, vilket var den tidens motsvarighet till den straffrättsreform som Tidö-regeringen nu gjort. Som du ser är den prop.en "ganska omfattande" så är det någon specifik sida/avsnitt du refererar till så får du gärna hänvisa till det. För jag kan konstatera att orden "reduktion", "mängdreduktion" eller "mängdrabatt" inte ens fanns med i propositionen.

En intressant sak är att enda gången man pratar om "rabatter" är i ett yttrande av ansvarig som konstaterar:
För egen del anser jag att den nu gällande principen ger bättre möjligheter att anpassa straffmätningen för flerfaldig brottslighet efter straffvärdet. Detta utesluter självfallet inte att det kan diskuteras vilken vikt som vid straffmätningen bör läggas vid den omständigheten att det är fråga om flera brott. När det gäller tillämpningen i dag är det exempelvis inte ovanligt att kritik riktas mot att den som den som gjort sig skyldig till många brott får en "rabatt". I vissa lägen skulle nya brott enligt vad det hävdas från några håll vara mer eller mindre betydelselösa i straffmätningshänseende för den som redan gjort sig skyldig till flera brott.

Detta visar alltså att man (i dagligt tal) diskuterade "rabatter" redan då. Det visar också att detta inte varit lagstadgat, utan att man snarare har diskuterat "effekten" som blir av den praxis och ordning som funnits. Som du själv ser så har ju heller inte mängdreduktioner eller mängdrabatter ens varit ett lagförslag. Med tanke på att du heller inte kunnat uppvisa någon hänvisning i Brottsbalken, så antar jag att vi kan enas om att mängdrabatten/reduktionen aldrig varit en lag och därmed aldrig någonting som klubbats igenom i Riksdagen (från något politiskt håll)

Det klubbades fadt I riksdagen, man får fram det direkt när man söker på det jag skrev, du är så autistisk att det inte äe sant, Du har fel inse fakta.
Citera
2026-08-14, 22:47
Avstängd
Citat:
Okej. Då vet jag!

P.S många av dom "kriminella invandrarna" är ju inte ens röstberättigade?
jasså inte för det första får de rösta i kommunvalen och sedan har ju eran ansvarslösa invandringspoiltik tagit in över 2 miljoner sedan slutet på 90-talet, så dina guldgossar får visst rösta och även många av dem i riktiga valet och mer fängelsestraff och försämrad ekonomi som ni lovar dem gör ju rösterna håller i sig
Citera
2026-08-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
jasså inte för det första får de rösta i kommunvalen och sedan har ju eran ansvarslösa invandr4ingspoiltik tagit in över 2 miljoner sedan slutet på 90-talet, så dina guldgossar får visst rösta och även många av dem i riktiga valet och mer fängelsestraff och försämrad ekonomi som ni lovar dem gör ju rösterna håller i sig

Sorry, jag trodde du pratade om det nationella valet...och inte Katrineholm och Arjeplog kommun.

/Som sagt, det är mängdrabatten jag vill diskutera :-)
Citera
2026-08-14, 22:54
Avstängd
Citat:
Sorry, jag trodde du pratade om det nationella valet...och inte Katrineholm och Arjeplog kommun.

/Som sagt, det är mängdrabatten jag vill diskutera :-)
det var det jag diskuterade ifrån början med då jag sa sossarna gått ut med de inte kommer genomföra det som röstades igenom i riksdagen nu som tråden handlar om, det förnekade du men nu verkar du ändra dig då jag tom citerat vad NI gick ut med i media angående det, och anledningen är ni vill ha kvar era kärnväljare och det får ni inte om ni går med på sätta dem på längre fängelsestraff samt försvåra för deras släktingar komma hit och leva på våra skattepengar enkel logik för de flesta.

Jag misstänker du tagit några glas för mycket eftersom du yrar om katrineholm och arjeplog eller så skriver du i fel tråd för det har inte jag nämt och ingen annan heller vad jag ser.

Jag talade fö om alla val vi har i sverige utan specifiera
Citera
2026-08-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
det var det jag diskuterade ifrån början med då jag sa sossarna gått ut med de inte kommer genomföra det som röstades igenom i riksdagen nu som tråden handlar om, det förnekade du men nu verkar du ändra dig då jag tom citerat vad NI gick ut med i media angående det, och anledningen är ni vill ha kvar era kärnväljare och det får ni inte om ni går med på sätta dem på längre fängelsestraff samt försvåra för deras släktingar komma hit och leva på våra skattepengar enkel logik för de flesta.

Jag misstänker du tagit några glas för mycket eftersom du yrar om katrineholm och arjeplog eller så skriver du i fel tråd för det har inte jag nämt och ingen annan heller vad jag ser.

Det var en passning till dig för att du shoehornade in att icke svenska medborgare för rösta i kommunvalet.
Citera
2026-08-14, 22:58
Avstängd
Citat:
Det var en passning till dig för att du shoehornade in att icke svenska medborgare för rösta i kommunvalet.
de får de ju, att du endast tycker riksdagsvalet är viktigt får stå för dig, det är för så ett utanförskapsområde fungerar lågt valdeltagande.

att majoriteten av alla invandrare igenom tiderna inte får rösta i riksdagsvalet vet jag inte vart du fått ifrån heller med tanke på man blir medborgare här på väldigt kort tid
Citera
2026-08-14, 23:02
Medlem
pepsi haxs avatar
1962 → Brottsbalken beslutas av riksdagen (S-regering)
1965 → Brottsbalken träder i kraft, S-regering
1988 → S-regering ändrar reglerna om flera brott
1989 → de nya reglerna träder i kraft

Bara Socialdemokraterna som suttit och tagit fram straffrabatten, spelar ingen roll hur mycket det svider i ögonen på er sossar.
Citera
2026-08-14, 23:08
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Straffrabatten slopas. Äntligen! Hur kan någon vara för att ha en straffrabatt ens?

Helt korrekt. Straffrabatt är ett rättshaveristiskt vansinne. Den går emot landets rättsuppfattning, den ger fördelar till brottslingar som begår fler brott och den formligen pissar på alla brottsoffer. Som brottsoffer är man värd mindre i samhälelts ögon om den som har misshandlat en också har misshandlat andra. Helt sjukt.

Det är ett korrekt principbeslut, men nu har ju straffrabatten inte egentligen avskaffats. Som vanligt så är det "stora Tidö-beslutet" en bluff, det finns inget på baksidan för där är det tomt. Det går inte att följa riksdagens beslut, för det finns inga fängelseplatser. Framförallt finns det ingen budget, för Tidö har slösat bort pengarna och landet går på minus redan som det är.

Och om en knapp månad kommer allt det att stå klart för alla väljare. Att de tomma tunnorna har bullrat mest, igen.
Citera
2026-08-14, 23:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Helt korrekt. Straffrabatt är ett rättshaveristiskt vansinne. Den går emot landets rättsuppfattning, den ger fördelar till brottslingar som begår fler brott och den formligen pissar på alla brottsoffer. Som brottsoffer är man värd mindre i samhälelts ögon om den som har misshandlat en också har misshandlat andra. Helt sjukt.

Det är ett korrekt principbeslut, men nu har ju straffrabatten inte egentligen avskaffats. Som vanligt så är det "stora Tidö-beslutet" en bluff, det finns inget på baksidan för där är det tomt. Det går inte att följa riksdagens beslut, för det finns inga fängelseplatser. Framförallt finns det ingen budget, för Tidö har slösat bort pengarna och landet går på minus redan som det är.

Och om en knapp månad kommer allt det att stå klart för alla väljare. Att de tomma tunnorna har bullrat mest, igen.
Tur de rödgröna vinner valet snart då och höjer bränslepriserna och skatterna så de kan ta in ännu flera väljare ifrån afrika och mellanöstern som vi ska försörja i all evighet i utbyte emot en röst på rödgrön regering, samt lova de som redan är här så korta straff och ingen utvisning i utbyte emot fortsatt stöd, det låter ändå som en underbar framtid vi går till mötes, bara betala högre skatter och vara nöjda
Citera
2026-08-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Sossarna är dom som bullrar utan att åstadkomma ett skit. Ihop med MP och V så kommer dom köra Sverige i botten. Höjda skatter, orimliga miljökrav för man tror världen går under och Svensken ska betala. Kriminella gäng och klaner kommer få fri lejd. Du måste vara sjukt hjärntvättad.
Citera
2026-08-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Det klubbades fadt I riksdagen, man får fram det direkt när man söker på det jag skrev, du är så autistisk att det inte äe sant, Du har fel inse fakta.

Tjena!? Du kan ju inte ens svara på om detta är en lagstiftning eller inte, än mindre VISA vart denna lagen skulle stå. Jag har ju sagt att mängdrabatten (inkl. asperationsprincipen) är reglerat genom praxis...och Riksdagen beslutar/röstar ju inte om praxis. Det är vi överens om va? Sedan kan ju praxis komma från sådant som berörts eller uttalats i förarbeten/propositioner. Men det är ju en annan sak.

Men jag får väl utveckla det här då...

Redan om man går tillbaks till 1864 års strafflag så kan man se att flerfaldig brottslighet behandlades utifrån två olika modeller beroende på vilken form av flerfaldig brottslighet det rörde sig om. I den ena modellen skulle endast straffet för det svåraste straffet dömas ut - och i den andra modellen skulle en kumulation göras. Så ser man till första modellen så fanns det alltså en "mängdrabatt" redan då. Här skall tilläggas att det inte fanns någon regering 1864, utan det var kung Karl XV som regerade Sverige då.

Detta systemet avskaffades sedan 1938 och en reform genomfördes som ledde till att ett gemensamt straff skulle dömas ut vid flerfaldig brottslighet. Det är f.ö detta som lagt grunden till (dagens) bestämmelserna i 30 kap. 3§ Brottsbalken där det stadgas att en gemensam påföljd skall dömas ut när någon döms för flera brott. Men mer än att en påföljd skall bestämmas vid flera brott stadgades då inte. Så det gjordes alltså ingen reglering kring just mängdreduktion eller hur en sådan skulle vara utformad. I övrigt har ju alltid Regeringsformens allmänna krav på proportionalitet funnits.

Denna ordning fortsatte fram till den stora påföljdsreformen 1989. I denna reform berördes frågan kring straffmätningen vid flerfaldig brottslighet (vilket du hänvisat till). Inte heller här stadgades någon mängdrabatt. Däremot som komplement till ovan så utvecklade man bestämmelserna i (dagens) 26 kap. 2§ Brottsbalken kring hur/när maximistraffet får överstigas vid flera brott. Denna bestämmelsen satte i sin tur ramarna för hur mycket det totala straffet får höjas utöver det svåraste enskilda brottets straffmaximum. Men återigen: Någon mängdrabatt lagstiftade/beslutade man aldrig om

Det är någon gång efter den stora påföljdsreformen som domstolarna börjar resonera i termer av asperationsprincip vid flerfaldig brottslighet. Denna princip innebar att man vid straffmätning av flerfaldig brottslighet skulle lägga straffvärdet av det allvarligaste brottet till grund för det totala straffvärdet och sedan endast addera en del av straffvärdet för övriga brott. Det är ju till stor del denna princip som utgjort det vi idag kallar för "mängdrabatten". Senare började Högsta Domstolen komma med uttalanden och praxis i frågan. Högsta Domstolens praxis i frågan finns främst i NJA 2008 s. 359 samt NJA 2009 s. 485. Tilläggas skall att det är i avgörandet från 2009 som Högsta Domstolen för första gången använder "asperation" som begrepp. Det är i detta avgörandet man klargör att asperationsprincipen är huvudregeln vid dömande av flerfaldig brottslighet.

SLUTLIGEN: Om du exempelvis läser NJA 2008 s. 359 så kan du själv läsa att HD uttrycker: "Några generella principer för hur straffvärdet skall bestämmas vid flerfaldig brottslighet finns emellertid inte fastlagda i lagstiftning och vad som uttalats i förarbetena till lagstiftningen ger endast en begränsad ledning. Frågan har inte heller behandlats närmare i någon vägledande rättspraxis och kommentarerna i den juridiska litteraturen var under lång tid mycket sparsamma". Hur tänker du att detta rimmar med det du hävdat hela kvällen?
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-14 kl. 23:47.
Citera
2026-08-15, 00:15
Medlem
slemhogs avatar
Det vore ju helt orimligt en inbrottstjuv eller båtmotortjuv som plundrar villor och försörjer sig på på det som har straffvärde på låt säga 1 år per inbrott, åker dit efter 30-40 inbrott och stölder via DNA och får hela 30-40 år fängelse och hela livet förstört bakom lås och bom.
Man ska inte plåga marginaliserade människor med helt orimliga straff och låga bidrag som i t ex USA, det skapar bara mer brottslighet (5 ggr högre i USA per capita)och gör bara att brottslingar kommer göra allt för komma undan och mörda fler poliser och andra i flykten, antingen medvetet eller olyckshändelse i farten.
Självklart måste man ha en viss mängdrabatt eller cappade maxstraff, så folk får en chans rehabiliteras, ångra ev ungdomssynder och kunna skapa sig ett normalt liv i framtiden. Man är inte samma person hela livet, stor skillnad på va 17-24 mot 35-40+
Senast redigerad av slemhog 2026-08-15 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in