Citat:
Ursprungligen postat av
Leif-o-billy
Nä landet klarar sig, värre för dom som trott att det fanns inbetalda medel till pensionen men i efterhand upptäcker att arbetsgivaren stoppat dessa pengar i egen ficka
Du missförstår mig!
Jag anser inte att kollektivavtal är dåligt. Men ett dåligt kollektivavtal som gynnar facket men inte medlemmen är förstås sämre än inget kollektivavtal alls.
Eftersom jag själv en gång i tiden har jobbat som fackligt förtroendevald så har jag sett verksamheten från insidan. Ibland har man blivit mörkrädd! Och jag är säker på att det fungerar likadant idag.
Företaget har sin agenda. Facket sin. Men om ingen av dessa agendor gynnar den anställde så är det inte bra.
Om den anställde förstår att lönen eller villkoren är sämre än hos konkurrenterna, och att det är på grund av kollektivavtalet, så tenderar de duktiga att gå till företag utan kollektivavtal. Och om man dessutom inser att det är ens företrädare i facket som förhandlat fram det dåliga kollektivavtalet så går man antagligen ur facket (men stannar kvar i a-kassan).
Vad gäller Tesla i Sverige (det som TS handlar om) så avsätter de enligt uppgift 4,5% av lönen samt 30% av lönen över 7,5 prisbasbelopp i en pensionslösning administrerad av Skandia. Alltså lika bra eller bättre än det som LO förhandlat fram i gällande kollektivavtal. Så jag tror inte de Tesla-anställda kommer att klaga just på pensionen.