2026-08-14, 10:56
Medlem
Den svenska modellen har aldrig passat mig
One size fits all

Dessutom är det fackets fel att arbetsmarknaden i Sverige inte fungerar
Folk byter inte jobb och allt är fastlåst stagnerat
Senast redigerad av popll 2026-08-14 kl. 10:59.
Citera
2026-08-14, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
SD vill inte ha den svenska modellen.
Att facken inte gillar SD är väl naturligt då SD inte vill ha något fack som kan ställa krav.

Så de förtroendevalda ombudsmännen som uteslöts när de var öppna med SD ville inte ha något fack?

Hahaha den var bra.
Citera
2026-08-14, 10:57
Medlem
Vann? De var tvungna att köpa ut alla som strejkade.
Citera
2026-08-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Vann? De var tvungna att köpa ut alla som strejkade.
Nån som vet vilka summor?
Citera
2026-08-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Så de förtroendevalda ombudsmännen som uteslöts när de var öppna med SD ville inte ha något fack?

Hahaha den var bra.
Nej SD är öppna med att facken inte ska ha rätt till alla förhandlingar och insyn som det är nu.
Som med typ skyddsombud.
SD är öppna med att arbetsmarknaden ska förhandlas mellan stat/ riksdag och arbetsgivare.
Lite tvärtemot vad facken vill.
Som att AIK fotboll inte vill ha en AIK hatande Djurgårdssupporter som ordförande.
Citera
2026-08-14, 11:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Finns en prislista i LAS så där omkring hamnade det förmodligen, peanuts för Musk för att skyffla bort problemet för stunden. Den riktiga striden kommer den dag en allvarlig arbetsplatsolycka inträffar på en teslaanläggning när ingen vågar säga ifrån och insynen i vad som försigår är minimal.

Löner och pension är bara ena delen, den andra ännu viktigare delen handlar om inflytande på arbetsplatsen och att se till att arbetsmiljön är ok.
Citera
2026-08-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Det är bra att lönerna sätts enligt prestation, där hade jag velat jobba. Hur höga är lönerna där då? Vad tjänar en servicetekniker där? Eller vad har de för yrken?

Runt 30 000-32000 Sek för en bilmekaniker, även om det är oklart om lönerna varierar beroende på var i Sverige man jobbar, och kraven för de tjänster som erbjöd intern utbildning var relativt låga med endast körkort och tekniskt intresse som efterfrågades. Men sen finns de ju massor med olika områden inom Tesla.
Citera
2026-08-14, 11:10
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det rör sig om flera månadslöner, enligt Dagens Arbete.
Citera
2026-08-14, 11:14
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Rubriken är felaktig eftersom IF Metall inte har förlorat någonting. Det fanns helt enkelt inga arbetare kvar som kunde strejka, och därför har strejken upphört. Men det är magstarkt att påstå att Tesla vann. Tesla förlorade, de var tvungna att betala sig ur en knipa som de upplevde att de befann sig i. De kunde göra det, eftersom det handlade om väldigt få arbetare i hela landet.
Det är ingen mindre än förbundsordföranden för IF Metall som själv säger att de har förlorat.

https://da.se/2026/08/marie-nilsson-det-ar-klart-vi-har-misslyckats/
Citera
2026-08-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nä landet klarar sig, värre för dom som trott att det fanns inbetalda medel till pensionen men i efterhand upptäcker att arbetsgivaren stoppat dessa pengar i egen ficka

Du missförstår mig!
Jag anser inte att kollektivavtal är dåligt. Men ett dåligt kollektivavtal som gynnar facket men inte medlemmen är förstås sämre än inget kollektivavtal alls.

Eftersom jag själv en gång i tiden har jobbat som fackligt förtroendevald så har jag sett verksamheten från insidan. Ibland har man blivit mörkrädd! Och jag är säker på att det fungerar likadant idag.

Företaget har sin agenda. Facket sin. Men om ingen av dessa agendor gynnar den anställde så är det inte bra.
Om den anställde förstår att lönen eller villkoren är sämre än hos konkurrenterna, och att det är på grund av kollektivavtalet, så tenderar de duktiga att gå till företag utan kollektivavtal. Och om man dessutom inser att det är ens företrädare i facket som förhandlat fram det dåliga kollektivavtalet så går man antagligen ur facket (men stannar kvar i a-kassan).

Vad gäller Tesla i Sverige (det som TS handlar om) så avsätter de enligt uppgift 4,5% av lönen samt 30% av lönen över 7,5 prisbasbelopp i en pensionslösning administrerad av Skandia. Alltså lika bra eller bättre än det som LO förhandlat fram i gällande kollektivavtal. Så jag tror inte de Tesla-anställda kommer att klaga just på pensionen.
Citera
2026-08-14, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Nej SD är öppna med att facken inte ska ha rätt till alla förhandlingar och insyn som det är nu.
Som med typ skyddsombud.
SD är öppna med att arbetsmarknaden ska förhandlas mellan stat/ riksdag och arbetsgivare.
Lite tvärtemot vad facken vill.
Som att AIK fotboll inte vill ha en AIK hatande Djurgårdssupporter som ordförande.

Förhoppningsvis är detta början på slutet för LO/ (S) diktatur över arbetarna. SD är bättre och bättre i mina ögon. Tänk bara när LO tvångsanslöt alla medlemmar i (S) och gav medlemmarnas pengar till Sveavägen 68 även om de röstade borgerligt.
Citera
2026-08-14, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Runt 30 000-32000 Sek för en bilmekaniker, även om det är oklart om lönerna varierar beroende på var i Sverige man jobbar, och kraven för de tjänster som erbjöd intern utbildning var relativt låga med endast körkort och tekniskt intresse som efterfrågades. Men sen finns de ju massor med olika områden inom Tesla.
Shit vilken skitlön men tack för info. Svenska arbetsgivare ger ju klart sämre än det där. För en senior industritekniker så är det bara 15.000 mer som ingångslön för kundspecifika maskiner. Numera suger det att jobba åt någon annan. Lönerna är rakt av förnedrande och löneökningen är under inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in