2026-08-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad yrar du om? Självklart är det bättre för Tidö-gänget om L når 4% eller mer.

Nej, (L) är ett skitparti som bara förstör. Bättre att slippa dem. I praktiken är ju (M) redan ett parti som står för ekonomisk liberalism.
Citera
2026-08-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker inte man skall samordna här. Det vore en stor vinst i sig och bli av med (L). Vi kommer i vilket fall få högermajoritet i Riksdagen (precis som under Löfven regeringarna).

Börjar visserligen tro att (S) i någon mening kan vinna valet men det kommer enbart bero på att (C) vägrar ingå i ett regeringsunderlag som innefattar (SD). De bevisade ju med DÖ och JÖKen att de kan ingå i samma regeringsunderlag som (V).

Problemet för (V) blir då att de inte har något att säga till om. Så snart (C) och (V) är oense om något så finns alternativet för (C) att lägga ett förslag i riksdagen och få igenom sina förslag med hjälp av borgerligheten medans något sådant alternativ inte existerar för (V).

Nooshi har enbart regeringsfrågan som maktkort. Det var ju precis därför som DÖ och JÖKen fungerade. Så snart en (S) regering tillträtt kunde de strunta i (V). Det tror jag (V) har lärt sig och därför blir det svårare nu.

Hursomhelst är det bättre att vaska 0.5% eller var det blir och slippa (L). Det skulle stärka ett höger alternativ till nästa val om man nu i vilket fall förlorar detta.

Jag förstår vad du menar, du ser det som en framtida investering att L åker ut. Även om det stämmer och jag håller med, så är vänstern just nu väldigt extrem och kommer att göra riktigt, riktigt dåliga saker för Sverige. Så i princip vill de rasera allt bra som Tidöpartierna gör på fyra år. Har vi råd med ett sådant scenario bara för att Tidö kommer att vara starkare senare?
Citera
2026-08-14, 11:03
Medlem
Citat:
Nej, (L) är ett skitparti som bara förstör. Bättre att slippa dem. I praktiken är ju (M) redan ett parti som står för ekonomisk liberalism.

Är du lågbegåvad? Jag gillar inte heller Liberalerna med alla deras bögerier och annat.
Men du måste ju vara bra bakom flötet om du inte fattar att dom behövs för att inte Nooshi ska bli finansminister och Amanda lind migrationsminister.
Citera
2026-08-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Är du lågbegåvad? Jag gillar inte heller Liberalerna med alla deras bögerier och annat.
Men du måste ju vara bra bakom flötet om du inte fattar att dom behövs för att inte Nooshi ska bli finansminister och Amanda lind migrationsminister.

Exakt.
Om L ligger på åtminstone 3% lär de få taktikröster.
2,4 som de nu senast hade, är rätt nära 3%.

Allt är välkommet för att hindra Noshi och Amanda och deras galna anhang.
Citera
2026-08-14, 14:55
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:

Har försökt förklara detta för lågbegåvade här på Flashback. Klarar L inte spärren så blir det per automatik rödgrön seger.

Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Exakt.
Om L ligger på åtminstone 3% lär de få taktikröster.
2,4 som de nu senast hade, är rätt nära 3%.

Allt är välkommet för att hindra Noshi och Amanda och deras galna anhang.

Enligt någon mätning, kommer inte ihåg vilken, ligger L redan över spärren. Det är bara att hålla för näsan och rösta L för kommer L inte över spärren så blir det rödgrön seger.
Citera
2026-08-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Enligt någon mätning, kommer inte ihåg vilken, ligger L redan över spärren. Det är bara att hålla för näsan och rösta L för kommer L inte över spärren så blir det rödgrön seger.

Jag som Tidöväljare kan endast stödrösta på L om det finns en central koordinering inom Tidö. Annars vill jag inte riskera min röst bli bortkastad.

Det krävs 300 000 röster att komma in. Finns det någon sådan initiativ? Jag tror M har tidigare koordimerat väljare för att stöda KD.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-14 kl. 17:04.
Citera
2026-08-14, 17:26
Medlem
Citat:

Tack. Jag bedyrar exakt samma sak men tyvärr är folk alldeles för fega, inrutade och kortsiktiga. Vi får hoppas det du och jag förstått vore det bästa sker i alla fall!
Citera
2026-08-14, 17:30
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Är du lågbegåvad? Jag gillar inte heller Liberalerna med alla deras bögerier och annat. Men du måste ju vara bra bakom flötet om du inte fattar att dom behövs för att inte Nooshi ska bli finansminister och Amanda lind migrationsminister.

Givetvis är ingen annan än Damberg finansministerkandidat på vänstersidan. Nooshi har själv uttryckt att hon vill bli bostadsminister, men det är nog inte heller aktuellt. Sossarna är 5-6 gånger större än sina sambarbetspartier och kommer köra över dem i vanlig ordning.

Det är värre på högersidan när nazismens efterträdare är största parti. Jisses, det vore ju slutet för Sverige som land.
Citera
2026-08-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag förstår vad du menar, du ser det som en framtida investering att L åker ut. Även om det stämmer och jag håller med, så är vänstern just nu väldigt extrem och kommer att göra riktigt, riktigt dåliga saker för Sverige. Så i princip vill de rasera allt bra som Tidöpartierna gör på fyra år. Har vi råd med ett sådant scenario bara för att Tidö kommer att vara starkare senare?

Det är absolut värt det. Vad är alternativet?
Att i all evighet stödrösta kvar ett parti som innerst inne hatar SD-politik och gör allt för att sinka en nationalkonservativ riktning, bara för att fortsatt hoppas på att de ska nå 4,0%?
Det är ju löjeväckande och bisarrt(?!).
Citera
2026-08-14, 17:54
Medlem
Citat:

Tidö kommer inte att vara starkare senare. Tidö kommer att krossas i grunden efter valet. Det kommer inte att finnas någon höger till nästa val.
Citera
2026-08-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Tidö kommer inte att vara starkare senare. Tidö kommer att krossas i grunden efter valet. Det kommer inte att finnas någon höger till nästa val.
Du menar att det blir diktatur, i en demokrati finns opposition d v s "högern" i fall vänstersidan lyckas bilda regering...
Senast redigerad av tjanska 2026-08-14 kl. 18:11.
Citera
2026-08-14, 18:15
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Jag som Tidöväljare kan endast stödrösta på L om det finns en central koordinering inom Tidö. Annars vill jag inte riskera min röst bli bortkastad.

Det krävs 300 000 röster att komma in. Finns det någon sådan initiativ? Jag tror M har tidigare koordimerat väljare för att stöda KD.

Kommer inte L över spärren är alla röstar på Tidö bortkastade.

Enkel matematik men uppenbarligen förvånansvärt svår att ta till sig för många enfaldiga här på forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in