Det enda som folk är rörande överens om är ju att mordet inte är uppklarat. Därifrån får man ju då ta ställning till om man vill se en lösning på mordet, eller om man vill att en egens lösning skall accepteras som rätt. Jag tycker att Pelle Svensson speglar allmänheten bäst:
https://www.youtube.com/watch?v=nCxT1FnQR1c&t=416s
Det har begåtts så många misstag i utredningen. Inte minst att man lämnat ifrån sig kläderna och brytit beviskedjan. Och de som ägnat sina liv åt den säger att mördaren måste finnas i materialet. Jag är inte så säker på den saken. Man kommer ingenstans för att man ser skumma saker överallt och jagar det. Om man kliver ur bubblan och tittar på hur folk fungerar i vardagen, så ser man allt möjligt. Det är inte konspirationer, det är hur människor fungerar.
Lisbeth är död. CP är död. VG är död. CA är död. etc. vad exakt är det man hoppas på att få ut, om man är för att återuppta utredningen? Dokumentation? Dödsbäddserkännanden? Jag tror att folk bara vill ha något juciy, nått hemligt från hemliga organisationer. De använder bara Palmemordet som ursäkt för att kräva svar om sånt de inte har rätt att få veta.
Vad jag tror? Jag tror inte på att en person går på gatan och möter makarna palme, följer efter till bion, går hem och hämtar puffran för att sedan klippa palme. En normalt funtad människa går inte upp på morgonen som vanligt, för att sedan på kvällen bestämma sig för att döda en människa. Inte ens CP fungerade så, skulle jag tro. Jag tror att man redan har bestämt sig för att släcka Palme. Förberedelserna är redan gjorda i stor utsträckning. Det är bara en fråga om när, och det blev ju den dagen det blev.
Men för diskussionens skull, så bidrar jag med en fråga: provsköt man vapnen som fanns i polisens bevisförråd? Eller är det så tabu att man lät bli?