2026-08-13, 18:44
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det klaffar dock inte med att han verkar ha sagt upp sin telefon precis efter mordet. Det är en konkret åtgärd han vidtar, och som troligen är för att undvika telefonavlyssning eftersom han senare ondgör sig över just misstänkt telefonavlyssning.

Han sa knappast upp sin telefon 1986 för att ”understödja ett narrativ” som han i så fall påbörjade nästan ett decennium senare.

Tydligen säger han upp ett telefonabonnemang i Täby 1977 enligt samma devis. Man kan alltså säga att samma märkliga sak händer 2 gånger på 2 punkter, det försvunna vapnet (Hämmerlin) och telefonen. Mycket underligt och det är genuint 50/50 vad det indikerar.

Kanske tog han intryck av hårdkörningen mot VG och såg framför sig att han blir nästa 33-åring. Detta då han likt VG också strök runt i samma område - men till skillnad från VG har vapeninnehav. Han nämner också specifikt VG i Aftonbladet-intervjun. Han kanske säger sanningen rakt av till dem.

Tänk om han till och med var ute på en kvällspromenad i området samma kväll (men utan något mer än så) och tankarna på att bli hängd senare skenar. Han tänker också att han, återigen till skillnad från VG, finns i registret efter hundsparken i Vedahöjden. När som helst kommer polisen inse att han passar bättre, kanske bäst.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-13 kl. 18:52.
Citera
2026-08-13, 23:21
Avstängd
TFX17s avatar
Det som sticker ut rörande CA är att det finns en mängd konstruktiva (sett till förutsättningarna) ingångsvinklar i uppslaget än idag.

Man kan leta efter vapnet runt Vedahöjden med metalldetektorer. Man kan dragga i Vedasjön. Man kan testa idén om att hitta skott från hans 357:a i skjutvallar och jämföra med MOP-kulorna. Man kan gå igenom det som blev kvar i dödsboet och se om brorsan har några kläder kvar man kan DNA-chansa på. Man kan djupintervjua klasskamrater och f.d kollegor, exempelvis hade det varit intressant att höra mer om tiden på Scania specifikt samt kursen på Stockholms universitet 1989. Man kan dra fram hans militära vitsord och intervjua plutonskamrater från lumpen. Kolla hans handstil och jämföra med konstigheter som petats in i PU genom åren av allmänhet. Hade han ingen partner livet igenom man kan identifiera och intervjua? Hur var relationen med tjejer (eller killar)? Vad hände med Hämmerlin? Man hade kunnat göra en fotokonfrontation med exempelvis Najic, Fauzzi eller Dahlström (spelar ingen roll om de är "brända" som vittnen, åtal är ändå inte aktuellt). Vad har psykiatrin tänkt om honom i hans kontakter?

Och en massa annat jag inte orkar lista nu. Alla är långskott var för sig men 10-15 långskott och en plötslig ribba in blir inte otänkbart.

Ändå blir inget av det gjort, ens på låg-varv av exempelvis en Kalla fall-grupp. Varför?

Jag frågar mig om det kan bero på att en higher-up på en annan myndighet har informerat en higher-up på Polisen att det per definition blir resursslöseri, då mordet är Ad acta-lagt av dem. Och det är inte CA.
Citera
2026-08-14, 06:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Jag frågar mig om det kan bero på att en higher-up på en annan myndighet har informerat en higher-up på Polisen att det per definition blir resursslöseri, då mordet är Ad acta-lagt av dem. Och det är inte CA.

Det tror jag inte, för det du listar är ju i princip vad man gjorde med SE. Sista PU gjorde nästan allt för att kolla minsta långskott som kunde stärka misstankarna. Man förhörde en massa gamla kollegor, kollade DNA och kontaktade till och med hans optiker. Med mera med mera.

Sedan var man inte lika grundlig med att kolla saker som kunde sänka misstankegraden, men det är en annan sak. KP verkade desperat att stärka caset.

Att man kollade nästan allt som gick att kolla och ingenting av värde framkom talar ju givetvis emot att SE är GM.
Citera
2026-08-14, 06:57
Medlem
Pinkeponkens avatar
I flygjägarspåret spekuleras det i att Lars Nilsson liftade med ett Herkulesplan efter mordet.

Finns det några konkreta uppgifter om när planet lämnade Arlanda?

(Loggboksbladet från morddagen saknas ju så där kan man inte titta.)
Citera
2026-08-14, 08:41
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Det som sticker ut rörande CA är att det finns en mängd konstruktiva (sett till förutsättningarna) ingångsvinklar i uppslaget än idag.

Man kan leta efter vapnet runt Vedahöjden med metalldetektorer. Man kan dragga i Vedasjön. Man kan testa idén om att hitta skott från hans 357:a i skjutvallar och jämföra med MOP-kulorna. Man kan gå igenom det som blev kvar i dödsboet och se om brorsan har några kläder kvar man kan DNA-chansa på. Man kan djupintervjua klasskamrater och f.d kollegor, exempelvis hade det varit intressant att höra mer om tiden på Scania specifikt samt kursen på Stockholms universitet 1989. Man kan dra fram hans militära vitsord och intervjua plutonskamrater från lumpen. Kolla hans handstil och jämföra med konstigheter som petats in i PU genom åren av allmänhet. Hade han ingen partner livet igenom man kan identifiera och intervjua? Hur var relationen med tjejer (eller killar)? Vad hände med Hämmerlin? Man hade kunnat göra en fotokonfrontation med exempelvis Najic, Fauzzi eller Dahlström (spelar ingen roll om de är "brända" som vittnen, åtal är ändå inte aktuellt). Vad har psykiatrin tänkt om honom i hans kontakter?

Och en massa annat jag inte orkar lista nu. Alla är långskott var för sig men 10-15 långskott och en plötslig ribba in blir inte otänkbart.

Ändå blir inget av det gjort, ens på låg-varv av exempelvis en Kalla fall-grupp. Varför?

Sonny Björk är lite inne på det, även om han inte direkt hävdar att det är ett beordrat "locket på" uppifrån. Men han tar upp saken i alla fall.

Vidare menar han att Palmeärendet borde ha hamnat hos Cold Case gruppen och det inte är särskillt dyrt. De som ingår i nämnda grupp skall också ha blivit förvånade över det hela.

Björk menar att eftersom ingen preskribitionstid längre finns var det lagvidrigt av Petersson att avdluta förundersökningen, eftersom enbart en misstänkt presenterades. Likaså kritiseras Guné för att inte ha öppnat upp ärendet igen, trots att det numera inte ens finns någon "misstänkt".

Sonny Björk:

https://m.youtube.com/watch?v=lXvkHsbM23Q
Citera
2026-08-14, 09:17
Medlem
ThePaleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
I flygjägarspåret spekuleras det i att Lars Nilsson liftade med ett Herkulesplan efter mordet.

Finns det några konkreta uppgifter om när planet lämnade Arlanda?

(Loggboksbladet från morddagen saknas ju så där kan man inte titta.)

Dom flög från Barkarby flygfält den natten.
Citera
2026-08-14, 09:19
Medlem
Knattarnas avatar
”Om jag vore konspiratoriskt lagd så skulle jag ju kunna falla för teorin att någon vill lägga locket på, men det är ett så hårt påstående så i det här läget är jag definitivt inte beredd att säga någonting sådant.”

Säger Sonny Björk.

Om det hade funnits en stor konspiration inom rättsapparaten att lägga ner utredningen och använda SE som svepskäl hade man knappast rivit upp utpekandet 2025. Den stora konspirationen borde väl i så fall ha varit jättenöjda med utpekandet av SE och absolut inte velat ifrågasätta det i efterhand och öppna upp för andra teorier.

Som vanligt finns det ingen skönjbar logik i konspirationstänket.

Verkligheten är väl snarare att utanför MOP-bubblan tyckte man till slut att det började bli löjligt att ha en grupp heltidsanställda utredare på ett 30+ år gammalt mord när polisen hade stor personalbrist på andra områden. PU blev som elefanten i rummet, många inom rättsväsendet tyckte att PU hade spelat ut sin roll men ingen vågade riva av plåstret.

När man då till slut blev av med ”eländet” och friat upp resurserna kommer det flåsiga privatspanare ett par år senare med ”heta tips” – precis den typ av tips som PU la decennier på att utreda men som kammade noll. Klart man inte vill starta upp cirkuskarusellen igen bara för det.

Sonny Björk är en privatspanare idag. Otto är en privatspanare. Privatspanarna borde nog lyfta blicken ovanför den ingrodda MOP-källaren och inse att världen har gått vidare.
Senast redigerad av Knattarna 2026-08-14 kl. 09:23.
Citera
2026-08-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePaleHorse
Dom flög från Barkarby flygfält den natten.

Det är en uppgift jag har funderat många gånger på.

Min utgångspunkt är att löjtnant Lars-Erik Nilsson (https://wpu.nu/wiki/Lars_Nilsson) inte var gärningsman/skytt vid mordet på Tunnelgatan klockan 23:21:30.

Om 'Len dyker upp strax innan midnatt" på Barkarby flygfält, se nedan, öppnar det för alternativa händelseförlopp.

Hypotes
Lt Lars-Erik Nilsson hade någon funktion, exv ta med vapen/ljuddämpare till Stockholm för att efter mordet återta dessa och "lägga tillbaka dem" i vapensatsen innan den återlämnades till "förrådet".

Oavsett om det blev så eller inte återstår frågan om var lt Lars-Erik Nilsson befann sig efter att ha landat i Stockholm och då alternativt dykt upp på Barkarby flygfält.

Min teori är att han träffade övlt https://wpu.nu/wiki/Torbjörn_Elming och assisterade honom i https://wpu.nu/wiki/Operation_Cosi_fan_Tutte innan lt Lars-Erik Nilsson begav sig till Barkarby flygfält.

Jag tror att vi bara har sett hälften av operation "Cosi fan Tutte", dvs Säpo-delen medan Torbjörn Elmings del inte är offentlig.

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Len:s mamma var från Brasilien så det finns ju en viss koppling till hans utflytt. Dessutom var han förtjust i alkohol och det var för en svensk på den tiden i princip gratis.

Styckjunkarens uppgifter kommer från hans kompis som var med på övningen på Barkarby flygfält, där Len dyker upp strax innan midnatt och åker med hem i en Hercules. Jag tror absolut att Styckjunkaren talar sanning men där ligger problemet i att det är en andrahandshistoria.

Det var ett 20-tal personer med på övningen på Barkarby flygfält och om jag förstått saken rätt så började de misstänka Len ännu mer när de senare under året ska ha blivit beordrade att skriva under ett sekretessavtal angående att inte yppa något om övningen, rikets säkerhet.

Jag vet inte mer så inte lönt att ställa följdfrågor...
Senast redigerad av Utredaren 2026-08-14 kl. 10:53.
Citera
2026-08-14, 10:46
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
”Om jag vore konspiratoriskt lagd så skulle jag ju kunna falla för teorin att någon vill lägga locket på, men det är ett så hårt påstående så i det här läget är jag definitivt inte beredd att säga någonting sådant.”

Säger Sonny Björk.

Om det hade funnits en stor konspiration inom rättsapparaten att lägga ner utredningen och använda SE som svepskäl hade man knappast rivit upp utpekandet 2025. Den stora konspirationen borde väl i så fall ha varit jättenöjda med utpekandet av SE och absolut inte velat ifrågasätta det i efterhand och öppna upp för andra teorier.

Som vanligt finns det ingen skönjbar logik i konspirationstänket.

Verkligheten är väl snarare att utanför MOP-bubblan tyckte man till slut att det började bli löjligt att ha en grupp heltidsanställda utredare på ett 30+ år gammalt mord när polisen hade stor personalbrist på andra områden. PU blev som elefanten i rummet, många inom rättsväsendet tyckte att PU hade spelat ut sin roll men ingen vågade riva av plåstret.

När man då till slut blev av med ”eländet” och friat upp resurserna kommer det flåsiga privatspanare ett par år senare med ”heta tips” – precis den typ av tips som PU la decennier på att utreda men som kammade noll. Klart man inte vill starta upp cirkuskarusellen igen bara för det.

Sonny Björk är en privatspanare idag. Otto är en privatspanare. Privatspanarna borde nog lyfta blicken ovanför den ingrodda MOP-källaren och inse att världen har gått vidare.

Så fungerar absolut inte rättssystemet eller Polisen för den delen.

Vi preskiberar inte mord överhuvudtaget i Sverige nu mer och når man inte i mål är det att betrakta som kallt fall. Titta på Polisens lista över aktuella kalla fall (finns på hemsidan), där finns gott om försvinnanden och mord från 80-talet. Exempel från 1986 kan vara mordet på Gösta Fessé eller Alexandru Vlonga. Hur många har hört talas om dem?

Det innebär inte att man jobbar aktivt med dem dagligen, men man kan ha en bevakning om något dyker upp samt som tillåter en att jobba fritt och kontrollera uppgifter i den mån man skulle vilja (vilket Sonny trycker på).

Att inte mordet på Olof Palme från samma år skulle kvala in som kallt fall (drivande i lagändringen om preskribering) är genuint absurt. Jag har svårt att tänka mig ett mer teoretiskt passande kallt fall personligen.

Ingen, i alla fall inte jag, har krävt en stor konspiration inom rättsapparaten. Allt som krävs är en middag mellan två gamla vänner där den ena är en higher-up på Säpo och den andra en beslutsfattare på Polisen. Säpo-mannen tipsar kamraten mellan raderna om att ej satsa mer resurser på MOP och kamraten fattar hinten.

Rättsapparaten fungerar inte som en synkroniserad helhet utan dem som rev upp utpekandet av SE var den opåverkade delen som fungerade som den skulle. Som tur är utgör den merparten, men inte 100 procent av det totala systemet. Troligtvis kolliderar den med en annan vilja, i kategorin outtalad.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-14 kl. 11:04.
Citera
2026-08-14, 10:59
Medlem
badbollen3s avatar
Det enda som folk är rörande överens om är ju att mordet inte är uppklarat. Därifrån får man ju då ta ställning till om man vill se en lösning på mordet, eller om man vill att en egens lösning skall accepteras som rätt. Jag tycker att Pelle Svensson speglar allmänheten bäst: https://www.youtube.com/watch?v=nCxT1FnQR1c&t=416s

Det har begåtts så många misstag i utredningen. Inte minst att man lämnat ifrån sig kläderna och brytit beviskedjan. Och de som ägnat sina liv åt den säger att mördaren måste finnas i materialet. Jag är inte så säker på den saken. Man kommer ingenstans för att man ser skumma saker överallt och jagar det. Om man kliver ur bubblan och tittar på hur folk fungerar i vardagen, så ser man allt möjligt. Det är inte konspirationer, det är hur människor fungerar.

Lisbeth är död. CP är död. VG är död. CA är död. etc. vad exakt är det man hoppas på att få ut, om man är för att återuppta utredningen? Dokumentation? Dödsbäddserkännanden? Jag tror att folk bara vill ha något juciy, nått hemligt från hemliga organisationer. De använder bara Palmemordet som ursäkt för att kräva svar om sånt de inte har rätt att få veta.

Vad jag tror? Jag tror inte på att en person går på gatan och möter makarna palme, följer efter till bion, går hem och hämtar puffran för att sedan klippa palme. En normalt funtad människa går inte upp på morgonen som vanligt, för att sedan på kvällen bestämma sig för att döda en människa. Inte ens CP fungerade så, skulle jag tro. Jag tror att man redan har bestämt sig för att släcka Palme. Förberedelserna är redan gjorda i stor utsträckning. Det är bara en fråga om när, och det blev ju den dagen det blev.

Men för diskussionens skull, så bidrar jag med en fråga: provsköt man vapnen som fanns i polisens bevisförråd? Eller är det så tabu att man lät bli?
Citera
2026-08-14, 11:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Så fungerar absolut inte rättssystemet eller Polisen för den delen.

Du svingar mot flera ståndpunkter jag aldrig uttryckt. Du får gärna vara lite mer precis. Man kan heller inte bara gissa att det finns en mörkläggningsdel av rättsapparaten och en opåverkad del. Det finns noll bevis för en mörkläggning över huvud taget. Det är bara gissningar.

Jag kommenterade de återkommande kraven på att öppna upp PU. Inte nödvändigtvis från Björk men från en massa privatspanare. Det är helt enkelt inte realistiskt.

Och innan man slirar loss och tappar huvudet fullständigt över att fallet inte hamnat hos kalla fall-gruppen kan man väl fråga en ansvarig vad det beror på.

Kan det vara så enkelt att fallet hamnade mellan stolarna när det först betraktades som ”uppklarat” 2020–2025 men sedan revs själva utpekandet upp 2025 men utredningen förblev nedlagd? Troligtvis ett rätt unikt förhållande.

Man behöver höra rättsväsendets sida av saken innan man drar några stora växlar.
Senast redigerad av Knattarna 2026-08-14 kl. 11:41.
Citera
2026-08-14, 11:42
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Jag kommenterade de återkommande kraven på att öppna upp PU. Inte nödvändigtvis från Björk men från en massa privatspanare. Det är helt enkelt inte realistiskt.

Och innan man slirar loss och tappar huvudet fullständigt över att fallet inte hamnat hos kalla fall-gruppen kan man väl fråga en ansvarig vad det beror på.

Kan det vara så enkelt att fallet hamnade mellan stolarna när det först betraktades som ”uppklarat” 2020–2025 men sedan revs själva utpekandet upp 2025 men utredningen förblev nedlagd? Troligtvis ett rätt unikt förhållande.

Man behöver höra rättsväsendets sida av saken innan man drar några stora växlar.

Det är bortom realistiskt att PU ska vara öppet eller ett kallt fall, det är helt enkelt vad som borde hända formellt. Det är den nuvarande lösningen som är den orealistiska.

Ponera att Otto Ekevi skulle hitta CA:s vapen, inoljad och perfekt bevarad (för exemplet). Ska den då alltså skickas vidare på destruering? Det vore en syn det.

Ingen kan ha betraktat MOP som "uppklarat" mellan 2020-2025. Mellan skål och vägg tror absolut ingen på Polisen på Stig som GM.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-14 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in