2025-11-12, 20:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
https://x.com/Archer83Able/status/1988230696754667910/video/2

Den ena videon här börjar medan det bara "ryker" från ena vingspetsen och vad som låter som C130-motorljud hörs. På storskärm syns även flera små objekt falla i samma höjd som nossektionen till höger. Jag kan gissa vad objekten är.

Svårt att se varför et flygplan bryts sönder sådär förutom en bomb eller en missil.

Jag ger mig fan på att nån ryss är inblandad.

har dom där kärrorna svarta lådor?
Citera
2025-11-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Svårt att se varför et flygplan bryts sönder sådär förutom en bomb eller en missil.

Det har i tråden redan nämnts tidigare fall då C130 självmant fallit sönder i luften.

Stjärtsektionen syns inte på någon av de två videos som finns på x-länken jag gav, jag har inte sett några andra än utom redigerade klipp av dessa. Jag gissar att regionen inte kryllar av smarttelefoner. Det borde betyda att den ramlat av först vilket borde ge kraftig nose-down.

När jag jämför filmerna skiljer det en bildruta i tid mellan att nossektioen och vingen försvinner bakom horisonten. Sedan tillför inte videon med hästarna något vad jag kan se, främst för att den saknar relevanta ljudhändelser.

I den längre filmen är det 5 sekunder mellan att nossektionen försvinner till att det hörs en dov duns, ganska svagt, direkt efter ett skarp knäppljud och kameran gör ett hopp. Vi kallar den Duns A. Efter ytterligare 3 sekunder hörs en till duns, ytterligare lite svagare. Duns B. Efter 13 sekunder hörs en fylligare duns, Duns C. Märkligt nog nästan på sekunden samtidigt som rökmolnet letar sig över horisonten.

• Nossektion försvinner från horisonten vid 37 sekunder, 2 bildrutor
  • Vingsektion försvinner från horisonten vid 40 sekunder, 8 bildrutor
  • Duns A vid 42 sekunder, 19 bildrutor
  • Duns B vid 45 sekunder, 25 bildrutor
  • Första skymt av rökmoln över horisonten vid 49 sekunder, 24 bildrutor
  • Duns C vid 50 sekunder, 11 bildrutor

30 bildrutor per sekund.

Så, vem vill räkna på avstånd och avslöja vilken av dunsarna som är stjärtsektion?
Senast redigerad av saltochsyrlig 2025-11-12 kl. 23:06.
Citera
2025-11-13, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Eloxering är väl en behandling för att motverka korrosion?

Ja, det är en elektrolytisk process som syftar till att förstärka det skyddande oxidlagret som alltid bildas på Aluminiumets yta.
Eloxering kan ge olika ytfinish och färg på metallytan.

När det dock gäller läskburkar så är de istället lackerade med en tunn plastfilm invändigt.

Skumisoleringen som ofta pressas in mellan konstruktionsdelarna gömmer rätt ofta sådan korrosion som kan pågå inne i sektionerna.

Den korrosionen går ofta inte att mäta utifrån.

En eventuell ultraljudsmanick brukar returnera för många ekon
att bilden blir svår att tyda.

Citat:
Ursprungligen postat av Torkelsvensson
Väldigt hårt flugen gammal rostig maskin som fick nog.
Nu väntar jag på att flygexpert Jan Ohlsson rycker ut i media och bringar klarhet.

Ja, gärna det, plus TV4s berömda "ljudtekniker" som påstår att ljudupptagningen från flygplanet
handlar om att det måste vara Trumps och Åkessons fel att det störtade ?

Citat:

I regel inte. Militära flyg står inte under samma kontrollapparat som civila flyg måste ha.

Det kan bero på att det saknas kompletta interface för att koppla in "svarta lådor".
Men de flesta militära flygplan brukar ha en route-logger som sparar ner rådata från
navigeringen.
Citera
2025-11-13, 08:42
Medlem
Citat:

Det har hänt förr att dom bryts sönder utan att en bomb eller ryss varit inblandad
Citera
2025-11-13, 12:03
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
I regel inte. Militära flyg står inte under samma kontrollapparat som civila flyg måste ha.

De flesta C130 har svarta lådor (CVR+FDR).

Denna maskin hade det och den (de?) är återfunnen enligt Turkiets president.
Citera
2025-11-14, 00:31
Medlem
Grekland "skämtade"om olyckan på X (som är bortagen). Nu lägger de en ursäkt till Turkiet och skickar brev.

https://x.com/clashreport/status/1989058776016867783
Senast redigerad av Kollektion 2025-11-14 kl. 00:38.
Citera
2025-11-14, 19:49
Medlem
Citat:

Så, vem vill räkna på avstånd och avslöja vilken av dunsarna som är stjärtsektion?

Nej? Jag tänkte att det skulle gå att förklara hur ljudet av vingens nedslag når oss precis som rökmolnet letar sig upp över horisonten. Men det går exakt lika lång tid mellan vinges och nossektions försvinnande som mellan Duns A och Duns B. Så är det stjärtsektions nedslag vi hör sist? Den syns aldrig i bild och borde så ha trillat av på annan plats, först.
Citera
2025-11-18, 14:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
De flesta C130 har svarta lådor (CVR+FDR).

Denna maskin hade det och den (de?) är återfunnen enligt Turkiets president.

Här har något liknande hänt. Propellerblad som lossnat, slitit upp ett hål i flygkroppen, en annan propeller med växellåda och allt lossnar och kapar flygkroppen samt en av stabilisatorerna. Planet faller i delar till marken.

https://youtu.be/Cs6gFYDKgLQ?si=udkmlv8EDM9Bskoi
Citera
2025-11-19, 15:13
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Här har något liknande hänt. Propellerblad som lossnat, slitit upp ett hål i flygkroppen, en annan propeller med växellåda och allt lossnar och kapar flygkroppen samt en av stabilisatorerna. Planet faller i delar till marken.

https://youtu.be/Cs6gFYDKgLQ?si=udkmlv8EDM9Bskoi

Har länkat till den FB-tråden i post #8 i denna tråd där det finns referens till haveriutredningen för olyckan i Savanna.
Citera
2025-11-25, 00:15
Medlem
Citat:
Nej? Jag tänkte att det skulle gå att förklara hur ljudet av vingens nedslag når oss precis som rökmolnet letar sig upp över horisonten. Men det går exakt lika lång tid mellan vinges och nossektions försvinnande som mellan Duns A och Duns B. Så är det stjärtsektions nedslag vi hör sist? Den syns aldrig i bild och borde så ha trillat av på annan plats, först.
En film på stjärtsektionen publicerades redan 12/11.

https://www.youtube.com/shorts/jUdf9TlBpGA

Tyvärre händer det mycket i filmen som får klippet att se redigerat ut, det ser dock bättre ut efter nedladdning och granskning i videoredigeringsprogram. Är filmen sanningsenlig så har stjärtsektionen fallit mycket långsammare än resten av flygplanet och den är fortfarande i luften när rökmolnet från vingsektionen är välutvecklat.
Citera
2026-08-13, 18:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Turkiets militär kom ut med en möjlig orsak i våras: en livbåt som satt monterad på utsidan av kroppen/vingen har troligen släppt och skadat flygkroppen samt fenan och eller stabilisatorn.

Citat:
Possible Causes: It has been assessed that one of the dinghies located on the upper section of both wings may have dislodged from its housing together with a cylinder filled with non-flammable/non-explosive CO₂ gas, subsequently contacting the left rear fuselage section of the aircraft and possibly engaging the vertical stabilizer. It is further considered that the impact of the cylinder may have caused structural damage to the fuselage as well as to the vertical and horizontal stabilizers, which could have led to the crash.

https://defenceturkey.com/news/updated-information-about-the-ongoing-technical-investigation-into-the-c-130-crash
Citera
2026-08-14, 10:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Turkiets militär kom ut med en möjlig orsak i våras: en livbåt som satt monterad på utsidan av kroppen/vingen har troligen släppt och skadat flygkroppen samt fenan och eller stabilisatorn.

https://defenceturkey.com/news/updated-information-about-the-ongoing-technical-investigation-into-the-c-130-crash

Den satt monterad inuti vingen, inte utanför. Luckan har öppnats och flotten har fallit ut med kolsyreflaskan (för uppblåsning) och slagit emot stabilisatorn. Men då borde man ha hittat flotten med delar av stabilisatorn en bit innan kraschplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in