2025-11-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Den äldsta vi har kvar flygande, that is ?
841 var flera år äldre vill jag minnas? (Leasad eller lånad för test och sedan köpt...)
841 flyger ej sedan 2014...det var våran äldsta C130.
841 tillverkad 1964.
842 tillverkad 1969.
Citera
2025-11-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ok då har jag dragit en av de videos som florerar på X genom AI-analys, och den säger 100% fake video.
Vilken video? För att agera källkollare (vilket är bra) så brister du i att...presentera källor.

Jag vet inte vilken video du menar, men när jag såg denna: https://www.reddit.com/r/aviation/comments/1ou8tzf/turkish_air_force_c130_crashes_in_georgia/?rdt=50194 så tänkte jag också AI-fejk de första sekunderna, men efter att ha genomtittat OCH lyssnat på videon så ter det mig som sannolikt att den är äkta.

Inte för att det inte skulle gå att göra detta med hjälp av AI och annan redigering, men det skulle faktiskt ta en god stund och ingenting man bara promptar och får en färdig video på några sekunder. Dock kan jag inte identifiera watermark i videon (dvs om det vore ett watermark från någon specifik GAN så är det så klart AI).

Detta blir tyvärr svårare och svårare, även för oss som har viss vana vid att undersöka och viss förståelse för hur bildanalys fungerar rent tekniskt, men min bedömning nu är att det INTE är AI.

Jag är naturligtvis beredd att justera min uppfattning i ljuset av bättre evidens, men då får du presentera denna evidens.

Edit: Nu har vi dessutom fått finbesök av ett par flygkunniga i tråden och de har inte flaggat för något märkligt utan tvärt om presenterat bra förklaringar till varför det ser ut som det gör (bränsle som trycks ut, etc). Så än så länge: nej, inte AI, troligtvis äkta video. Med reservation förstås, att du inte sagt *vilken* video du menar.
Senast redigerad av DjILY 2025-11-11 kl. 23:44.
Citera
2025-11-12, 00:16
Medlem
Brukar man sitta bältad i en sån?

Borde det inte va ett regn av vrakdelar?
Citera
2025-11-12, 03:40
Medlem
Citat:
Borde inte tråden ligga i ”Olyckor och katastrofer”?

Videon är antagligen verklig. Det är inte orimligt att herrkan där ramlade isär i luften.

Vi har nog två trådar i denna avdelning med amerikanska C130 som ramlat isär i luften tidigare. Återkommer med länkar.

Det som har hänt i USA är tex att propellrar vart undermåligt översedda och haft utmattningssprickor, kastat ett blad som skadat flygplanet samtidigt som vibrationerna från motorn som saknat ett blad skakat sönder kärran.

Tidigare olyckor med tråd:
https://www.flashback.org/t2938909

https://www.flashback.org/t2855088

Det har vart problem med vingbalkar på C130, i vart fall vissa. Minns inte om det var mest korrosion eller utmattning men det bör vara känt och åtgärdat.
Som vi ser har inte vingen gått av utan faller med i en bit så man kan anta att vinbalken inte är problemet (om inte den dessutom genererar problem med att sitta kvar på flygplanet).

Kärran är (var) 57 år gammal och gick tydligen i Royal Saudi Airforce från ny och Turkiet köpte den 2010.
Jag sätter en peng på dåligt underhåll, materialutmattning och korrosion.

Korrosion (= rost) är väldigt svårt att åtgärda i dessa torra klimat. Särskilt på flygplan. I öknarna driver det fina ökendammet omkring och tar sig in precis överallt. Ökendammet innehåller nästan alltid små mängder salter.

Det är framförallt tre salter som brukar dominera i dammet. Dels Järnoxid, Järn(III)Klorid, Natriumklorid och dels Natriumsulfat, dvs vanlig soda, eller kristallsoda.

Sodan som kunde bilda större block ute i öknarna samlades in på faraonernas tid och användes för att torka ut mumierna på den tiden.

Sodan suger åt sig all fukt. Kristallsodan används ex för beredning av vanlig lutfisk till Julen.

Med kristallsoda menar man vattenhaltig soda, och de kristallerna är genomskinliga och vackra.

Torkar man kristallsodan ute i solen så får man den vanliga handelsvaran soda som faller sönder till ett fint pulver.

Inne i en flygplanskropp så sjunker lufttemperaturen så fort på natten att kondensfukt kan bildas precis överallt inne i alla håligheterna, inne i flygmaskinen.
Denna kondensfukt dras naturligtvis in i alla håligheter där ökendammet sitter och som delvis innehåller salterna. Salterna är hygroskopiska och drar sig till all fukt.

Aluminium är tråkigt nog känsligt för både korrosion från klorider och sulfater i fuktiga miljöer. Och så
småningom bryts metallen ned till Aluminiumklorid och https://de.wikipedia.org/wiki/Aluminiumnatriumsulfat

Som påminner starkt om ett annat salt, dvs Alun. Där Natriumet är utbytt mot Kalium.

Det är svårt att besiktiga sådana flygmaskiner invändigt och hitta korrosionshärdar där.

En annan korrosion är spänningskorrosion. Dvs att korrosionen påskyndas om metalldelen sitter under mekanisk spänning eller tryck.

Alla lastväxlingar på tex en vinge under en flygning åstadkommer diverse mikroskopiska svagheter i större antal där korrosionen kan få fäste så småningom.

Särskilt besvärligt blev det i de så kallade sjöflygplanen, där havsvattnet kunde tränga in överallt.
Tex Catalina-flygplanen som drabbades svårt av korrosion.
Idag så finns det bättre Aluminium-legeringar som tål detta bättre.

Flygplansdelar har nästan alltid nitats ihop. Eftersom en nitfog kan bli lika stark som en svetsfog.
Samtidigt så kan delarna röra sig lite grand vilket öka ett nyttigt r fjädringsutrymmet, om de är nitade.

Finns tyvärr inga generella metoder att undvika korrosion.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2025-11-12 kl. 03:54.
Citera
2025-11-12, 09:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Korrosion (= rost) är väldigt svårt att åtgärda i dessa torra klimat. Särskilt på flygplan. I öknarna driver det fina ökendammet omkring och tar sig in precis överallt. Ökendammet innehåller nästan alltid små mängder salter.

Det är framförallt tre salter som brukar dominera i dammet. Dels Järnoxid, Järn(III)Klorid, Natriumklorid och dels Natriumsulfat, dvs vanlig soda, eller kristallsoda.

Sodan som kunde bilda större block ute i öknarna samlades in på faraonernas tid och användes för att torka ut mumierna på den tiden.

Sodan suger åt sig all fukt. Kristallsodan används ex för beredning av vanlig lutfisk till Julen.

Med kristallsoda menar man vattenhaltig soda, och de kristallerna är genomskinliga och vackra.

Torkar man kristallsodan ute i solen så får man den vanliga handelsvaran soda som faller sönder till ett fint pulver.

Inne i en flygplanskropp så sjunker lufttemperaturen så fort på natten att kondensfukt kan bildas precis överallt inne i alla håligheterna, inne i flygmaskinen.
Denna kondensfukt dras naturligtvis in i alla håligheter där ökendammet sitter och som delvis innehåller salterna. Salterna är hygroskopiska och drar sig till all fukt.

Aluminium är tråkigt nog känsligt för både korrosion från klorider och sulfater i fuktiga miljöer. Och så
småningom bryts metallen ned till Aluminiumklorid och https://de.wikipedia.org/wiki/Aluminiumnatriumsulfat

Som påminner starkt om ett annat salt, dvs Alun. Där Natriumet är utbytt mot Kalium.

Det är svårt att besiktiga sådana flygmaskiner invändigt och hitta korrosionshärdar där.

En annan korrosion är spänningskorrosion. Dvs att korrosionen påskyndas om metalldelen sitter under mekanisk spänning eller tryck.

Alla lastväxlingar på tex en vinge under en flygning åstadkommer diverse mikroskopiska svagheter i större antal där korrosionen kan få fäste så småningom.

Särskilt besvärligt blev det i de så kallade sjöflygplanen, där havsvattnet kunde tränga in överallt.

Flygplansdelar har nästan alltid nitats ihop. Eftersom en nitfog kan bli lika stark som en svetsfog.
Samtidigt så kan delarna röra sig lite grand vilket öka ett nyttigt r fjädringsutrymmet, om de är nitade.

Det KAN vara ett oupptäckt korrosionsproblem beroende på vanvård, men det är nog troligare att det handlar om materialutmattning. Planen används oavbrutet och flygtimmarna adderas. Underhåller man inte i tid (läs: byter vitala delar, och de är många) kan det hända tråkiga saker.

Aluminium (mer allmänt) har ingen utmattningssäker belastningsgräns, dvs all användning adderar till livslängdsgränsen. Givetvis är flygtimmar konservativt satta, men det kan bli fel ändå. Till exempel kan det vara föreskrivet att spricktesta en bärande komponent med vissa tidsmellanrum, och då räknar man med att den håller "till nästa gång". Ibland gör den inte det.
Citera
2025-11-12, 10:23
Medlem
Citat:

Eloxering är väl en behandling för att motverka korrosion?
Citera
2025-11-12, 11:09
Medlem
Det var ett virrspår, videon jag kollade på visade samma förlopp som övriga videos men var avvikande eftersom den hade klarare skärpa, så högst troligt någon bearbetning som fick videoanalysen att larma.
Det verkar rimligt att "röken" är bränsle som centrifugeras ut via havererat bränsledumpningssystemet, eller möjligen hittar ut andra vägar via vingspetsarna.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vilken video? För att agera källkollare (vilket är bra) så brister du i att...presentera källor.

Jag vet inte vilken video du menar, men när jag såg denna: https://www.reddit.com/r/aviation/comments/1ou8tzf/turkish_air_force_c130_crashes_in_georgia/?rdt=50194 så tänkte jag också AI-fejk de första sekunderna, men efter att ha genomtittat OCH lyssnat på videon så ter det mig som sannolikt att den är äkta.

Inte för att det inte skulle gå att göra detta med hjälp av AI och annan redigering, men det skulle faktiskt ta en god stund och ingenting man bara promptar och får en färdig video på några sekunder. Dock kan jag inte identifiera watermark i videon (dvs om det vore ett watermark från någon specifik GAN så är det så klart AI).

Detta blir tyvärr svårare och svårare, även för oss som har viss vana vid att undersöka och viss förståelse för hur bildanalys fungerar rent tekniskt, men min bedömning nu är att det INTE är AI.

Jag är naturligtvis beredd att justera min uppfattning i ljuset av bättre evidens, men då får du presentera denna evidens.

Edit: Nu har vi dessutom fått finbesök av ett par flygkunniga i tråden och de har inte flaggat för något märkligt utan tvärt om presenterat bra förklaringar till varför det ser ut som det gör (bränsle som trycks ut, etc). Så än så länge: nej, inte AI, troligtvis äkta video. Med reservation förstås, att du inte sagt *vilken* video du menar.
Senast redigerad av pjabas 2025-11-12 kl. 11:59.
Citera
2025-11-12, 12:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Det är väl troligen de mycket omfattande störningarna av GPS-signalerna i just det området där flygplanet störtade, som är orsaken.
Det är Ryssland som är de skyldiga.

Inte så lätt att navigera där om man inte är förberedd på att plocka fram papperskartorna.

Ryssland stör ut även områden långt utanför sina egna egna gränser. Tex i Östersjön och uppe i Nordnorge.

Sajten GPSJAM försöker uppdateras dagligen och prova att själva leta upp Azerbaijan/Georgien och ni ser tydligt att störningarna är mycket allvarliga där:

https://gpsjam.org/

Turkiska Flygvapnet har väl inget intresse av att träna sina piloter i GPS stört område.
Dvs att flyga på det gamla sättet, med papperskartor och magnetisk kompass.

Eftersom större delen av Turkiet och tex Medelhavet helt saknar störningar,
så behöver inte piloterna den träningen. Tycker Turkiets Flygvapen alltså ?

Som jag läste i sajten The Barents Observer så är ryssarna så korkade att de stör GPSerna så mycket
att de själva drabbas av det. Så de är så dumma att de själva sabbar allting för sig.

Under vintern som gick så fastnade ett drygt 30-tal ryska fartyg i den tjocka packisen i Ishavet utanför Murmansk, Ryssland. Just för att de inte kunde navigera, plus inte kunde hämta ner iskartorna från satellit-tjänsterna.
De blev sittande där i flera veckor.

Det kunde visst bli så bakvänt att de ryska sjöbefälen inte visste var de befann sig pga störd GPS-signal, utan de till och med råkade köra över eller backa över sina egna fiskenät.
Man kan bara tänka sig vilken tavla, megafiasko, det måste ha känts som ?

Knappast , dom är inte alls beroende av gps utan det är nästan lite plojgrej på flygplan

Amerikanskt stridsflyg behöver inte gps alls utan använder INS och ASTRO navigering med stjärnor som fixpunkter
Citera
2025-11-12, 14:26
Medlem
Citat:
Nej, när vingen spinner trycks bränslet ut av centrifugalkraften. För C130 sas det att om man spinner en hel C130 går tankarnas ytterväggar sönder och bränsle läcker ut.

Ser ut ungefär som det som händer.
Ventiler för fuel dump sitter längst ut på vingen så de kan också ha öppnats pga rotationen,

Enig i det mesta, bortsett från fuel-dump.
Det är långt ifrån alla Hercor som är utrustade med ventiler för fuel-dump.
Däremot sitter fuel-vents längst ut på vingspetsen (eftersom det ofta är den högsta punkten i tanksystemet), och det är förmodligen där bränslet trycks ut.

Hela olyckan kan nog bero på blad-separation (ett, eller flera), som helt sonika nära nog klipper av främre delen av skrovet, och akterskeppet kan säkert som följd därav också slitas av (det kan finnas hundra olika grunder tiil det, som jag inte har tid till att gå in på).

Läskigt som fan, är det hursom....
Majoriteten av de som var ombord hann nog tänka en del, innan de träffade marken.
Fruktansvärt sätt att sluta sitt liv på!

Kommer att tänka på helikoptern som miste sin huvudrotor utanför Flesland. De hann nog tänka en del också...
Citera
2025-11-12, 17:10
Medlem
Väldigt hårt flugen gammal rostig maskin som fick nog.
Nu väntar jag på att flygexpert Jan Ohlsson rycker ut i media och bringar klarhet.
Citera
2025-11-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Säkert ryssarna som skjutit ner det. De har väl ruvat på hämnd sedan de fick ett stridsplan nedskjutet i Turkiet.
Förmodligen Serbien, Ryssland och Armenien i ett samlat budskap i Turkiet.
Citera
2025-11-12, 20:14
Medlem
https://x.com/Archer83Able/status/1988230696754667910/video/2

Den ena videon här börjar medan det bara "ryker" från ena vingspetsen och vad som låter som C130-motorljud hörs. På storskärm syns även flera små objekt falla i samma höjd som nossektionen till höger. Jag kan gissa vad objekten är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in