2026-08-13, 23:50
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Hörde av en som kommer från Orust att lilla båten hade ankrat och stod still när den "kördes över".
Kan det stämma?
NEJ!
Citera
2026-08-14, 00:17
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Söker som amen i kyrkan.

I så fall hade busringaren ca 9 sjömil kvar till slutmålet Hjelms bryggor (Hjälm i sjökortet), dvs ca 1.5 timmar, dvs ETA ca 23:00.

Om han planerade att gå den kortaste vägen, dvs en farled, visserligen utprickad, men fyrlös.

Hade han planerat att navigera med hjälp av fyrar, dvs gå genom Marstrand och runda St. Sillesund, hade det blivit betydligt längre.

Vet du om det finns några ensfyrar in till Hjälm?
Senast redigerad av Ukko-Kokko 2026-08-14 kl. 00:19.
Citera
2026-08-14, 00:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
I så fall hade busringaren ca 9 sjömil kvar till slutmålet Hjelms bryggor (Hjälm i sjökortet), dvs ca 1.5 timmar, dvs ETA ca 23:00.

Om han planerade att gå den kortaste vägen, dvs en farled, visserligen utprickad, men fyrlös.

Hade han planerat att navigera med hjälp av fyrar, dvs gå genom Marstrand och runda St. Sillesund, hade det blivit betydligt längre.

Vet du om det finns några ensfyrar in till Hjälm?
Hjelm?

Han bodde i Lycke å båtens hemmahamn var Nordön vilket påtalats tidigare i tråden. Det var där brorsan upptäckte att snipan inte var men å vände tillbaka för att söka
Citera
2026-08-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Jag har varit på sjön i hela mitt liv och vet exakt vad som gäller. Du däremot gör dig bara dum och fånig med dina inlägg och AI/google kopiering. Men vi väntar in domen så vet vi, jag ska avvakta dina kommentarer då. -med risk förstås att du skyller på fel av åklagare/ fel domare/ fel lagar för att dina ideer faller platt.

Du kan ju inte ens det mest grundläggande i sjövägsreglerna!

Säg mig, vilka sektioner finns i Sjövägsreglerna och i vilken av dem står regeln om upphinnande fartyg?

Så gott som vartenda troll i tråden har till sist fattat det och vad det innebär, och sedan kommer du och sprider den ena lögnen efter den andra, utan att ens ha försökt läsa sjövägsreglerna.

Men visst, gör du en hel yrkeskår till åtlöje genom att låtsas att du tillhör den och sedan utan att veta ett skit vad du snackar om låtsas som du kan allt. Så jävla patetiskt!

Varför tror du att åklagaren skrev så här i sitt pressmeddelande i början av augusti?

Citat:
Om det visar sig i den fortsatta utredningen att siktförhållandena var nedsatta p.g.a. kraftigt regn så gäller inte regel 13

Se-så, svara på båda mina frågor ovan nu. Kan du inte det, så behöver du inte skriva ett ord till i tråden, då vet du att du är en bluff, och om du kan svara, då borde du ha fattat hur fel du har, annars är du dummare än en död.

Du måste var åtminstone det tionde trollet i tråden som påstår sig vara sjökapten eller ha livslång erfarenhet av sjön och därför kan allt om reglerna, och sedan visar sig inte ens veta det allra mest grundläggande. Jubelidiot!
Citera
2026-08-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Sen vad jag hört så brukar ögat lura sig... Vad jag läst så brukar ögats uppfattning om den faktiskta våghöjden vara så att den verkliga, uppmätta höjden från topp till dal är oftast betydligt högre, ibland upp till dubbelt så hög, som ögat uppskattat det till. Detta då ögat har svårt att uppskatta höjdskillnader neråt då ögat befinner sig ovanifrån...

Sen hur mkt det blåste på kvällen har jag givetvis ingen aning om då jag ej var på plats. I nuläget får iaf jag förlita mig på sjöräddningens vittnesmål än alla fysiker, nobelpristagare och raketforskare på flashback, verkar krylla av dom här😉
Hej, tvärtemot faktiskt. Ögat brukar uppskatta dubbelt mot uppmätt.
Citera
2026-08-14, 01:08
Medlem
Som sagt, om det nu finns någon ny i tråden som inte läst och förstått det som alla utom ett och annat urbota fullständigt obildbart troll i tråden fortfarande inte förstått, så är det alltså som så, återigen, att

Regel 13 i sjövägsreglerna som handlar om att upphinnande fartyg väjer för upphunnet fartyg bara gäller när fartygen har varandra i sikte.

Också Åklagaren har den här kunskapen och hade eller åtminstone tillgodogjorde sig den innan han kom med sitt pressmeddelande den 2 augusti, i vilket han mycket klart och tydligt lät meddela att för det fall att

Citat:
siktförhållandena var nedsatta p.g.a. kraftigt regn så gäller inte regel 13

Åklagarens uttalande i här avsedd mening är för detta fallet korrekt, även om de inte korrekt återger vad Sjövägsreglerna de facto säger. Det avgörande är nämligen inte i sig om siktförhållandena var nedsatta, utan om fartygen var i sikte av varandra, med allt vad det innebär.

En sak förefaller helt klar - ingen av kaptenerna såg det andra fartygte.
Där ska man dock vara medveten om att den juridiska innebörden av "inte i sikte" nödvändigtvis inte är samma sak som att kaptenerna inte såg det andra fartyget, och det här kommer sannolikt att bli en springande punkt om det här går till åtal, vilket det med största sannolikhet gör, eftersom alla sakförhållandena nu är utredda och klarlagda, enligt åklagaren. Nu återstår då, underförstått, bara att utreda den sjörättsliga innebörden av dessa klarlagda sakförhållanden, innan åtal kan väckas.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-14 kl. 01:22.
Citera
2026-08-14, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Hej, tvärtemot faktiskt. Ögat brukar uppskatta dubbelt mot uppmätt.

Fel, igen, du också. Små vågor blir ofta överskattade, stora vågor blir oftare underskattade. Jag underskattade själv 8-metersvågor som 5-metersvågor en gång för länge sedan. Nu har jag lärt mig bättre. Oftast ligger skattningsfelen i storleksordningen 20-30%, har undersökningar visat.

Dock, återigen, här är det två yrkesmän, sjömän, som uttalat sig, så om det är några som vet vad de pratar om bättre än andra, så borde det vara de.

Men visst, ska man tro alla på det här forumet som plötsligt blivit sjökaptener och det ena med det andra, då kan yrkesmän på sjön inte ens de allra enklaste och mest grundläggande reglerna på sjön.
Citera
2026-08-14, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hjelm?

Han bodde i Lycke å båtens hemmahamn var Nordön vilket påtalats tidigare i tråden. Det var där brorsan upptäckte att snipan inte var men å vände tillbaka för att söka

Skall man vara noggrann så är faktiskt Hjelms bryggor närmare till där familjen och släkten bor än nordön (där jag själv har båten min).
Men jag har alltid trott att dem hade båtarna vid kvarnen i Lycke, det är ju i släktens ägo.
Citera
2026-08-14, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det står rop på hjälp och visselpipa. Jag såg ngn intervju med honom där han sa att han först hörde visselpipa och trodde ngn skämtade

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/patrik-och-sara-grep-in-vid-batolyckan-vid-tjorn/
Om denna kanske 60-årige man hoppar i vattnet och "simmar ut och hämtar den lille" från sin båt med sin fru till rors så säger det ju en hel del om väderförhållandena. Nästa kommentar han sade var att "samtidigt blev vädret sämre".
Citera
2026-08-14, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Du kan ju inte ens det mest grundläggande i sjövägsreglerna!

Säg mig, vilka sektioner finns i Sjövägsreglerna och i vilken av dem står regeln om upphinnande fartyg?

Så gott som vartenda troll i tråden har till sist fattat det och vad det innebär, och sedan kommer du och sprider den ena lögnen efter den andra, utan att ens ha försökt läsa sjövägsreglerna.

Men visst, gör du en hel yrkeskår till åtlöje genom att låtsas att du tillhör den och sedan utan att veta ett skit vad du snackar om låtsas som du kan allt. Så jävla patetiskt!

Varför tror du att åklagaren skrev så här i sitt pressmeddelande i början av augusti?

Se-så, svara på båda mina frågor ovan nu. Kan du inte det, så behöver du inte skriva ett ord till i tråden, då vet du att du är en bluff, och om du kan svara, då borde du ha fattat hur fel du har, annars är du dummare än en död.

Du måste var åtminstone det tionde trollet i tråden som påstår sig vara sjökapten eller ha livslång erfarenhet av sjön och därför kan allt om reglerna, och sedan visar sig inte ens veta det allra mest grundläggande. Jubelidiot!
Lilla oknytt till sjöbuse. Den frågan har redan många förklarat för dig. Har du glömt bort att upphinnande är högst i hierarkin av sjövägsregler. Du får ta dig till andra sidan jorden på kurs.
Citera
2026-08-14, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Som sagt, om det nu finns någon ny i tråden som inte läst och förstått det som alla utom ett och annat urbota fullständigt obildbart troll i tråden fortfarande inte förstått, så är det alltså som så, återigen, att

Regel 13 i sjövägsreglerna som handlar om att upphinnande fartyg väjer för upphunnet fartyg bara gäller när fartygen har varandra i sikte.

Också Åklagaren har den här kunskapen och hade eller åtminstone tillgodogjorde sig den innan han kom med sitt pressmeddelande den 2 augusti, i vilket han mycket klart och tydligt lät meddela att för det fall att

Åklagarens uttalande i här avsedd mening är för detta fallet korrekt, även om de inte korrekt återger vad Sjövägsreglerna de facto säger. Det avgörande är nämligen inte i sig om siktförhållandena var nedsatta, utan om fartygen var i sikte av varandra, med allt vad det innebär.

En sak förefaller helt klar - ingen av kaptenerna såg det andra fartygte.
Där ska man dock vara medveten om att den juridiska innebörden av "inte i sikte" nödvändigtvis inte är samma sak som att kaptenerna inte såg det andra fartyget, och det här kommer sannolikt att bli en springande punkt om det här går till åtal, vilket det med största sannolikhet gör, eftersom alla sakförhållandena nu är utredda och klarlagda, enligt åklagaren. Nu återstår då, underförstått, bara att utreda den sjörättsliga innebörden av dessa klarlagda sakförhållanden, innan åtal kan väckas.

Ditt lille oknytt, nu säger ju till och med lastfartygets befälhavare att sikten var 3.9 Nm och ögonvittnena som räddade pappan och pojken att regnet tilltog ett tag efter att de räddat pappan och pojken. Du får träna ditt AI lite bättre min vän.
Citera
2026-08-14, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Kitschi har absolut rätt ditt lilla oknytt till sjöbuse!

Ja att du inte kan sjövägsreglerna det visste vi redan, inget nytt under solen där. Ditt tramstroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in