Citat:
Ursprungligen postat av
Klarlack
Ja, verkligen! Jag tackar Gud (även om jag inte är religiös) att det gick bra i omröstningen idag. Godis-rabatten ska bort! Jag gillar inte regeringens miljöpolitik men kriminaliteten överskuggar allt annat just nu.
Jag är enormt lättad idag.
Det är ju inte ens en "slopad mängdrabatt". Denna lagändring (när den nu kommer) tar endast sikte mot att utgångspunkten skall vara att varje brott räknas ihop. Denna bestämmelse kommer ju ha en begränsning så att det samlade straffet inte får överstiga maximistraffen sammanlagda med varandra och inte heller vara längre än 18 år. Man kommer också ge domstolarna större möjlighet att göra en proportionalitets- och helhetsbedömning (av brottslighetens sammantagna allvar och det ev. samband som kan finnas mellan brotten) så att inte straffet för flera mindre allvarliga brott tangerar eller överstiger straffet för ett allvarligare brott.
Man kommer alltså aldrig kunna döma över de sammanlagda maxstraffen- och heller aldrig över 18 års fängelse. Med andra ord kommer man fortsätta att ge massa "mängdrabatt"...