2026-08-14, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
En sosse som nu kommer med skademinimering inför valet. Rabatt eller straffreducering, kalla det vad du vill, det är ändå en ond tanke från partier som inte sätter offren i första hand.

Nu har bilden på Magdalena som röstar NEJ gått viralt och det är inget ni kan göra åt det.

1. Det var inte mycket till svar/argument på det jag skrev. Du får ett försök till!

2. Man behöver inte bild för att leda i bevis vad Magdalena Andersson röstat på. Vi har nämligen öppna voteringar i Sverige, där vem som helst kan ta del av hur våra riksdagsledamöter röstat under voteringarna.

3. Kul att du satsade så mycket på att sälja in mig så mycket som sosse, med tanke på att jag sågade deras motförslag här i tråden för någon timme sedan. Läs: (FB) Straffrabatten slopas efter omröstning i riksdagen 13/8
Citera
2026-08-14, 00:17
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Straffrabatten slopas. Äntligen! Hur kan någon vara för att ha en straffrabatt ens?
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad har antalet fängelseplatser med saken att göra? Tänker direkt på alla idioter som vansinneskör om och om igen. Eller kör utan körkort och blir tagna 10 gånger innan det blir rättegång.
Ja, verkligen! Jag tackar Gud (även om jag inte är religiös) att det gick bra i omröstningen idag. Godis-rabatten ska bort! Jag gillar inte regeringens miljöpolitik men kriminaliteten överskuggar allt annat just nu.
Jag är enormt lättad idag.
Citera
2026-08-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Ja, verkligen! Jag tackar Gud (även om jag inte är religiös) att det gick bra i omröstningen idag. Godis-rabatten ska bort! Jag gillar inte regeringens miljöpolitik men kriminaliteten överskuggar allt annat just nu.

Det är ju inte ens en "slopad mängdrabatt". Denna lagändring (när den nu kommer) tar endast sikte mot att utgångspunkten skall vara att varje brott räknas ihop. Denna bestämmelse kommer ju ha en begränsning så att det samlade straffet inte får överstiga maximistraffen sammanlagda med varandra och inte heller vara längre än 18 år. Man kommer också ge domstolarna större möjlighet att göra en proportionalitets- och helhetsbedömning (av brottslighetens sammantagna allvar och det ev. samband som kan finnas mellan brotten) så att inte straffet för flera mindre allvarliga brott tangerar eller överstiger straffet för ett allvarligare brott.

Man kommer alltså aldrig kunna döma över de sammanlagda maxstraffen- och heller aldrig över 18 års fängelse. Med andra ord kommer man fortsätta att ge massa "mängdrabatt"...
Citera
2026-08-14, 00:26
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Sossarna kommer vinna valet tyvärr. Då spelar detta med straffrabatten inte någon roll.
Citera
2026-08-14, 00:31
Medlem
Conny63s avatar
Helt sjukt att det ens har tillkommit. Man kan gött säga det var på tiden .Tidö levererar …
Citera
2026-08-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Helt sjukt att det ens har tillkommit. Man kan gött säga det var på tiden .Tidö levererar …

"Mängdrabatten" har aldrig varit reglerad i lag, utan har styrts av praxis. Det enda lagen anger som kan härröra till detta är i 30 kap. 3§ Brottsbalken där det stadgas att en gemensam påföljd skall dömas ut när någon döms för flera brott. Samt i 26 kap. 2§ Brottsbalken där det regleras när maxstraffet får överstigas - och isåfall med hur mycket. I övrigt har allt annat styrts av praxis från domstolarna. Mängdrabatten är alltså ingenting som "tillkommit" från politikens håll.
Citera
2026-08-14, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Mängdrabatten" har aldrig varit reglerad i lag, utan har styrts av praxis. Det enda lagen anger som kan härröra till detta är i 30 kap. 3§ Brottsbalken där det stadgas att en gemensam påföljd skall dömas ut när någon döms för flera brott. Samt i 26 kap. 2§ Brottsbalken där det regleras när maxstraffet får överstigas - och isåfall med hur mycket. I övrigt har allt annat styrts av praxis från domstolarna. Mängdrabatten är alltså ingenting som "tillkommit" från politikens håll.
Praxis har även varit att döma i den lägre skalan så socialdemokraternas höjning av av maxstraff som dom skrutit om har inte påverkat det har däremot! Tidös höjning av minimistraffen påverkat samt att det skall dömas högre i straffskalan.
Citera
2026-08-14, 06:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Regeringen är smarta. De vet att detta är viktigt för folk. Nu kommer folk tvingas rösta på Tidö
valet är riggat i sverige, de rödgröna har redan gått ut med de vinner valet ju.
Citera
2026-08-14, 06:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad har antalet fängelseplatser med saken att göra?

Tänker direkt på alla idioter som vansinneskör om och om igen. Eller kör utan körkort och blir tagna 10 gånger innan det blir rättegång. Blir långa straff för dom nu?

Ja det är bra att de som beter sig livsfarligt på vägarna hålls inlåsta så länge som möjligt. Säkrare för skolbussar och småbarn som cyklar.
Citera
2026-08-14, 06:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Njae, stämmer inte riktigt. Socialdemokraterna har gått ut med att dom vill skrota mängdrabatten vid vålds- och sexualbrott. Vilket man nog får säga är ett ännu märkligare förslag. För dels blir ju det någon form av särlagstiftning (eftersom det endast skall gälla våldsbrott och sexualbrott) och dels skulle det innebära oerhörda svårigheter om någon begår flerfaldig brottslighet bestående av vålds- eller sexualbrott i kombination med andra sorters brott. Hur har man då tänkt att dessa två olika system skall korsas?
https://www.expressen.se/nyheter/politik/riksdagen-rostar-om-prestigeforslagen/

du har fel de vill ja mängdrabbat endast vid sexualbrott emot kvinnor, det är ju bara läsa här serru de skriver själva de inte tänker genomföra det här om de vinner valet, här har du riktigt fel
Citera
2026-08-14, 06:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
https://www.expressen.se/nyheter/politik/riksdagen-rostar-om-prestigeforslagen/

du har fel de vill ja mängdrabbat endast vid sexualbrott emot kvinnor, det är ju bara läsa här serru de skriver själva de inte tänker genomföra det här om de vinner valet, här har du riktigt fel

Ja detta kan vara ett av (S) topp-10 värsta ljugande i en valrörelse. Nästan värre än ljugandet om att "marknaden" la ner kärnkraften.
Citera
2026-08-14, 06:16
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Att få rabatt för straff om man begår många kan vara det sjukaste som röstats igenom i Sverige, eller det är åtminstone en delad förstaplats med beslutet om att Sverige ska bli en mångkultur.

Sjukt att det tagit så lång tid att ta bort detta. Många brottsoffer som inte fått upprättelse under denna tid då mördaren/våldtäktsmännen/förnedringsrånaren blivit belönad för att ha begått fler än ett brott.

Sinnessjukt. Ställ dom ansvariga mot väggen
Vilket parti ligger bakom straffrabatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in