2026-08-14, 00:44
Medlem
BeppoYapps avatar
Tor kanske ville ha betalt för intrånget på strandskyddet eller liknande.
Han hade ju även haft med landmäteriet att göra enligt tidigare info.
Enligt info tidigare i tråden så var Tor jäkligt trubbig och inte så omtyckt av alla,

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tycker det låter märkligt då tomterna skulle vara likadana efter Tors död och svartbyggena precis lika olagliga som före mordet.
Citera
2026-08-14, 00:47
Medlem
BeppoYapps avatar
Tack för att du beskrev det jag syftade på i mitt senaste inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Som jag skrev förut så fick Tors dotter Barbro ett telefonsamtal ca 2-3 år efter mordet från en man som bodde nere i Solumnshamn. Han hade köpt sin tomt av Tors pappa och nu ville han fråga Barbro om inte hon ville sälja honom ytterligare en bit mark. Han säger då till Barbro att han hade skrivit ett brev till Tor några år före mordet och bett att få göra detta köp. Men Barbro som hade hittat brevet från mannen bland Tors tillhörigheter kände stor olust och tyckte det var märkligt att han sa så eftersom brevet var daterat två månader före mordet.

Ett sådant brev kan också ha varit det man letade efter. En person som skrivit det brevet och sedan ser Tor stega omkring på sin tomt och höra rykten om miljonbelopp och att tvingas riva. Kanske ångrade att han skrivit brevet där han uttrycker att han inte äger mark där han redan byggt. Eller så hade brevet gjort att Tors ursinne över svartbyggandet blossade upp och han hade uttalat att han tänkte sätta åt just mannen.

Eller var detta affären som det anonyma brevet till polisen beskrev. Va Tor i Solumnshamn den dagen för att sälja mark, men de blev oense om vad som skulle ingå i köpet och Tor som jag har förstått kunde va ganska hård, tog de 10 000 som mannen gett honom men behöll överlåtelsehandlingen.

Utan att någon lägger märke till det ligger dottern och solar i trädgården och hör alltihop.
Citera
2026-08-14, 00:47
Medlem
Jag tycker att det är märkligt om man inte kan se att tanken inte var att mörda Tor utan att tillskansa sig något. En lagfart mot bättre vetande eller ett köpebrev från en tänkt affär som gick i stöpet. Mordet var inte planerat.
Citera
2026-08-14, 00:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tycker att det är märkligt om man inte kan se att tanken inte var att mörda Tor utan att tillskansa sig något. En lagfart mot bättre vetande eller ett köpebrev från en tänkt affär som gick i stöpet. Mordet var inte planerat.
Man kan spekulera om ett brev där de ber om att få köpa strandbiten av tomten i hemarkivet. Det skulle inte göra svartbygget lagligt, men mordet hade kanske blivit löst tidigare, men DNA pekar mot MGM så då får man fläta in honom i det hela, vilket kanske blir lite långsökt,
Citera
2026-08-14, 01:04
Medlem
Jag har redan skrivit vad som bilder JJ till affären i Solumnshamn. Jag kommer inte upprepa mig.
Citera
2026-08-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man kan spekulera om ett brev där de ber om att få köpa strandbiten av tomten i hemarkivet. Det skulle inte göra svartbygget lagligt, men mordet hade kanske blivit löst tidigare, men DNA pekar mot MGM så då får man fläta in honom i det hela, vilket kanske blir lite långsökt,
Spekulera om ett brev? Det är Tors dotter Barbro som berättat om detta. Strandtomten? Det var väldigt förenklat uttryckt. Vill du snälla läsa bakåt.
Citera
2026-08-14, 01:17
Medlem
Jag blir fascinerad över människor som utgår ifrån att andra människor agerar rationellt. Eller kanske snarare, vad som är rationellt för någon annan kan man inte veta. Någon som har hela bilden, eller tycker sig ha hela bilden. När i själva verket jaget hålls ihop av livslögner, lägg till det hur vanligt det är att inte kunna härbärgera oro eller ångest, hur vi gör antaganden om hur andra ska agera. Känslor av att vara rädd för eller att känna sig lurad som äter en inifrån. Allt det sammantaget bestämmer hur människor agerar. Sen tillkommer orsak och verkan. En sak leder till en annan och sen uppstår ett scenario som inte alls någon av de inblandade så framför sig. Då sätter man istället igång att försöka laga efter läge i den situationen. För någon annan kan det låta långsökt.
Citera
2026-08-14, 05:24
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Apropå något annat så förstår jag inte hur den här rättegången ska vara klar efter 4 dagar.4 dagar har ju blivit reserverade till denna rättegång, men det kanske bara är början. Kan inte hinna bli klar på 4 dagar. Vad tror ni andra?
Åklagaren har ett dna, en misstänkt som nekar och inga vittnen.
Vad ska de fylla tiden med?
Citera
2026-08-14, 06:14
Medlem
Citat:
För det första rör det ingen grannfastighet. Tors pappa ägde en massa mark nere i Solumnshamn som ligger ca 3 km från Brattås 115. Han sålde av mark för fritidshusbyggen på 70-talet. Det är det som har vuxit fram som Solumnshamn. Tor ärvde pappan och ägde fortfarande massor av mark för nere. Folk har olovligen över tid byggt om till året/runt-bostäder och även byggt bryggor och pirar som strider mot strandskyddet och som ligger på mark Tor fortfarande ägde.

Jag tror inte att mordet var planerat. Jag tror att ”ungdomarna” hört om hennes föräldrars oro över stora kostnader för att riva om Tor bestämmer sig för att gå vidare med ärendet.

De har som något av en lek på hennes intiativ tänkt sig att de ska rädda dagen. Jag tror att hon är en person med mycket energi som man inte själv behöver bidra så mycket för att umgås med. De har väl tråkigt där nere i Solumnshamn. Att hon har tråkigt är väl anledningen till att hon drar runt på JJ. Så de bestämmer sig för att ta lagfarten från gubben och han är satt att hålla koll medan hon smyger runt och hemsöker huset. Att det slutar i mord har bara att göra med att JJ har ett psyke som visar sig vara något annat än hon först trott när de hamnar i situationen att de blir upptäckta.

Men herregud..
Vad ska de ha lagfarten till om jag får fråga....
Jag hoppas att du vet vad det är..
Näää du, det spelar ingen roll om man tar lagfarten ifrån någon överhuvudtaget...
Citera
2026-08-14, 06:30
Medlem
Citat:
Intressant det med fordonsregistret. Pappan dog som sagt 2023. Jag har hittat hans minnessida och då verifierat att hon är dottern. Kan de söka på avlidna personer? Måste man ha de fyra sista siffrorna?

Han kan ju mycket väl ha blivit körd hem. Eller så va hon själv hemma eller hade en mindre stuga på tomten. De badade på väg hem. Allt det är möjligt.

Jag har också funderat på det med spray etc. Så kan det vara. Men när jag tittar på henne och det jag kunnat utläsa av henne och hennes umgänge genom sociala medier. Så är hon en mycket framåt tjej som nog kan hålla igång en konversation själv. Den typen av tjej som är rädd för verkliga eller inbillade separationer om ni förstår vad jag menar. Den typen av tjej som tycker att det är skönt att inte vara ensam och som gillar att han någon som följer henne i hasorna.

Jag tänker mig att han beundrar henne för att hon är så orädd och framåt.

Han flyttar ju inte från Härnösand direkt efter morden. Han stannar. För henne. Med hopp. Han flyttar i samma veva som hon får barn med en av traktens lite småstruliga alfahannar.

tror verkligen du är något på spåren stannar kan han gjort för han var kär i henne vad skulle han annars gjort där till 2007? kan du skriva maskat vad hon heter?
Citera
2026-08-14, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Apropå något annat så förstår jag inte hur den här rättegången ska vara klar efter 4 dagar.4 dagar har ju blivit reserverade till denna rättegång, men det kanske bara är början. Kan inte hinna bli klar på 4 dagar. Vad tror ni andra?

Jag har också tänkt på det...
Ska de gå igenom närmare 2000 sidor i en rättegång på fyra dagar låter rätt liten tid...
Kan det vara så att det har kommit ett erkännande ifrån J.J så bara det viktigaste ska gå igenom under rättegången och få en klar bild av det hela 🤔

Är väldigt tyst om det hela.. Inte någon information angående fup heller...
Citera
2026-08-14, 06:48
Medlem
Citat:
Intressant det med fordonsregistret. Pappan dog som sagt 2023. Jag har hittat hans minnessida och då verifierat att hon är dottern. Kan de söka på avlidna personer? Måste man ha de fyra sista siffrorna?

Han kan ju mycket väl ha blivit körd hem. Eller så va hon själv hemma eller hade en mindre stuga på tomten. De badade på väg hem. Allt det är möjligt.

Jag har också funderat på det med spray etc. Så kan det vara. Men när jag tittar på henne och det jag kunnat utläsa av henne och hennes umgänge genom sociala medier. Så är hon en mycket framåt tjej som nog kan hålla igång en konversation själv. Den typen av tjej som är rädd för verkliga eller inbillade separationer om ni förstår vad jag menar. Den typen av tjej som tycker att det är skönt att inte vara ensam och som gillar att han någon som följer henne i hasorna.

Jag tänker mig att han beundrar henne för att hon är så orädd och framåt.

Han flyttar ju inte från Härnösand direkt efter morden. Han stannar. För henne. Med hopp. Han flyttar i samma veva som hon får barn med en av traktens lite småstruliga alfahannar.

Har du lust att dela med dig hur man hittar hans minnessida? Har sökt men bara hittat information om var han ligger begravd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in