2026-08-13, 23:34
Medlem
Tor och Barbro var i Solumnshamn kort tid före korset. Men innan resan till Ryssland. Men det var nog inte allmänt känt i byn vem som åkte på semester och när. Jag tror som sagt att det här är ett ganska irrationellt infall.
Citera
2026-08-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Tor och Barbro var i Solumnshamn kort tid före korset. Men innan resan till Ryssland. Men det var nog inte allmänt känt i byn vem som åkte på semester och när. Jag tror som sagt att det här är ett ganska irrationellt infall.
Vad menas med att
Tor och Barbro var i Solumnshamn kort tid före korset? Vad är korset?
Citera
2026-08-13, 23:57
Medlem
Förlåt, det ska stå mordet.
Citera
2026-08-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Jag har en tanke om det också. Jag tror att tjejen och JJ först söker igenom huset tillsammans. Du behöver tänka dig in i att de inte är riktigt klara över vad de letar efter. Att det ännu är mer av en lek. De känner sig oövervinneliga. Han går vid något tillfälle ut för att hålla koll på Tor. Kanske tystnar yxhuggen för en stund. Hon fortsätter leta i huset. Då kommer Gerd. JJ ser detta med fasa. Hon är kvar där inne - hon som är den enda han har. Med den mentalitet hon har fortsätter hon att söka av huset hela tiden med koll på lilla Gerd som står uppflugen och tvättar fönster. Hon smyger omkring.
Att skåp och lådor ser så märkliga ut, det vill säga är utdragna lite är för att hon drar ut dem lite för att titta i av rädsla för att de ska göra ljud så är hon försiktig. Det är därför hon inte skjuter in/stänger dem igen. När han ser att Tor är på väg in får han panik. Hon som är den enda JJ har är där inne. Så han slår Tor en gång i bakhuvudet i ladan. Tor är stor och går till motattack, så han slår igen och igen. Han gömmer honom ifall Gerd ska komma ut i ladan. Annars har han tänkt att de kan undkomma. Men då kommer Gerd. Därför behöver han inte gömma henne så noga. Kanske har de fortsatt söka något i huset efter. Men fått kalla fötter. De får med sig tygkassen. Hon har dokument mappen som de lägger i kassen när de springer uppför slänten till stigen. Där uppe där de har gömt sig förr går de igenom det kort. Tar med sig något kanske. Kastar resten.

Min teori har alltid varit att JJ och storlek 38 genomsökte huset medans Tor var ute i ladan och högg ved, När Gerd helt plötsligt dyker upp så gömmer dom sig på vinden, därav skospåren på vinden.
Citera
2026-08-14, 00:02
Medlem
Det är svårt i det här sammanhanget att inte tänka på att JJ kommit till Härnösand för att läsa en utbildning i mätning och kartering. Om jag inte minns fel så enligt tidningen Ångermanland, den vid tidpunkten enda i sitt slag i Sverige. Där fick man även se kursplanen och den första kursen var kartering i CAD vill jag minnas. Då använder man ju kartor från Lantmäteriet.

Vi får utgå från att JJ sökte den för att det var hans specialintresse vid tillfället.
Tänk vilket sammanträffande att han träffar henne som för tillfället också är intresserad av kartografi.
Det kan till och med vara så att han klarar av att hålla igång samtal med henne för att han får prata om sitt specialintresse.

Han kanske säger att han kan mer än han gör. Men hon blir imponerad. Han kanske kan hjälpa henne med något, säger hon. Ja, säger han.
Citera
2026-08-14, 00:03
Medlem
Så kan det vara!
Citera
2026-08-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Min teori har alltid varit att JJ och storlek 38 genomsökte huset medans Tor var ute i ladan och högg ved, När Gerd helt plötsligt dyker upp så gömmer dom sig på vinden, därav skospåren på vinden.

Så kan det vara!
Citera
2026-08-14, 00:24
Medlem
BeppoYapps avatar
Motivet var bara en gissning.
Men att morden kan ju faktiskt ha ekonomiska motiv.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur menar du att svartbyggena skulle bli legala för att Tor mördades?

Hur skulle det gå till?
Citera
2026-08-14, 00:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Motivet var bara en gissning.
Men att morden kan ju faktiskt ha ekonomiska motiv.
Hur skulle tomtgränserna ritas om och svartbyggen bli lagliga genom att Tor blev mördad?

Hur tänker du här?
Citera
2026-08-14, 00:31
Medlem
BeppoYapps avatar
Jag menar inte att saker skall skrivas om eller ändras.
Syftar mer på den usla relationen till dem som byggt olagligt på hans mark/strand.
Han krävde kanske ersättning för intrånget och där kan det ju även de 10000 passat in, som han hämtat samma morgon.
Endast mina spekulationer.
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur skulle tomtgränserna ritas om och svartbyggen bli lagliga genom att Tor blev mördad?

Hur tänker du här?
Citera
2026-08-14, 00:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Jag menar inte att saker skall skrivas om eller ändras.
Syftar mer på den usla relationen till dem som byggt olagligt på hans mark/strand.
Han krävde kanske ersättning för intrånget och där kan det ju även de 10000 passat in, som han hämtat samma morgon.
Endast mina spekulationer.
Jag tycker det låter märkligt då tomterna skulle vara likadana efter Tors död och svartbyggena precis lika olagliga som före mordet.
Citera
2026-08-14, 00:36
Medlem
Som jag skrev förut så fick Tors dotter Barbro ett telefonsamtal ca 2-3 år efter mordet från en man som bodde nere i Solumnshamn. Han hade köpt sin tomt av Tors pappa och nu ville han fråga Barbro om inte hon ville sälja honom ytterligare en bit mark. Han säger då till Barbro att han hade skrivit ett brev till Tor några år före mordet och bett att få göra detta köp. Men Barbro som hade hittat brevet från mannen bland Tors tillhörigheter kände stor olust och tyckte det var märkligt att han sa så eftersom brevet var daterat två månader före mordet.

Ett sådant brev kan också ha varit det man letade efter. En person som skrivit det brevet och sedan ser Tor stega omkring på sin tomt och höra rykten om miljonbelopp och att tvingas riva. Kanske ångrade att han skrivit brevet där han uttrycker att han inte äger mark där han redan byggt. Eller så hade brevet gjort att Tors ursinne över svartbyggandet blossade upp och han hade uttalat att han tänkte sätta åt just mannen.

Eller var detta affären som det anonyma brevet till polisen beskrev. Va Tor i Solumnshamn den dagen för att sälja mark, men de blev oense om vad som skulle ingå i köpet och Tor som jag har förstått kunde va ganska hård, tog de 10 000 som mannen gett honom men behöll överlåtelsehandlingen.

Utan att någon lägger märke till det ligger dottern och solar i trädgården och hör alltihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in