2026-08-14, 00:51
Avslutad
Det går mycket bra för Örebropartiet i mätningar och Markus Allard är bland den mest efterfrågade gästen i varenda youtubekanal/podcast jag följer. Även Kasselstrand från Alternativ för Sverige är hett efterfrågad och när Allard eller Kasselstrand gästar en kanal så får den videon flest visningar med råge på hela kanalen.

Intresset finns där, det går inte att förneka.

Kasselstrand säger själv att han aldrig blivit inbjuden till så många kanaler som inför detta val. Alla vill ha med honom för de vet att den videon kommer att generera flest visningar.

Samma med Allard, han är den mest efterfrågade gästen och han är med överallt nu. Det kommer snart ut ett tre timmar långt samtal med Allard och Nick Alinia och den videon kommer att få över hundra tusen visningar väldigt snabbt, garanterat.

Detta val verkar onekligen vara "småpartiernas" val. Har ni också noterat det?
Citera
2026-08-14, 01:00
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Att Allard och Kasselstrand förekommer ofta i debatterna har jag noterat men att något av dessa partier ska få 4 % har jag svårt att tro på.
Citera
2026-08-14, 01:02
Medlem
Både Kasselstrand och Allard drar siffror i sociala medier, ja. Men det betyder inte nödvändigtvis att det genererar röster till deras fördel.

Tror att ÖP går starkt i kommun/region, inte mer än så.
AFS står nog kvar och stampar i vanlig ordning ungefär.
Citera
2026-08-14, 02:09
Medlem
JustTrollings avatar
Filterbubbla.

I den verkliga världen är Kasselstrand och AfS helt irrelevanta. Partiet kommer få extremt få röster, som förra valet, försvinna för att sedan dyka upp igen om 4 år.

Partiet fick 16 646 röster i förra riksdagsvalet, och det blir 0,26%.

Ni betedde er precis likadant inför det valet och gapade om AfS här på FB.

Best-case scenario landar AfS runt 0.4%, kanske 0.45%.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-08-14 kl. 02:55.
Citera
2026-08-14, 02:28
Medlem
Lyssna här, gubbar!
Hela den här "ovissheten" i valet är till 90 procent ren politisk teater och mediadrama för att hålla er klistrade vid skärmarna.
Med Liberalerna uträknade ur matten (odds 1,22 - go figure!) är den parlamentariska ekvationen redan busenkel (190 mandat > 175), men partierna måste spela svårfångade och rasande för att inte tappa sina väljare eller sin förhandlingsstyrka i förtid.
När kamerorna släcks och rösterna är räknade på valnatten sätter sig pragmatikerna i samma fikarum och klickar ihop den enda majoritet som faktiskt går ihop på pappret. Så lägg ner poddarna och slutgiltiga konspirationer, pusslet är i praktiken redan lagt!

S+V+MP+C

Ja, V sväljer sin stolthet med karensdagen i tryggt förvar mot att de stoppar team TIDO 4 år. Det köper deras väljare men det kommer nog bli många hjärtinfarkter...
Citera
2026-08-14, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Att Allard och Kasselstrand förekommer ofta i debatterna har jag noterat men att något av dessa partier ska få 4 % har jag svårt att tro på.

Bästa scenario är att Örebropartiet kommer in i riksdagen via Örebro vilket knappast är omöjligt. ÖP håller på att bli största parti I Örebro och har varit nära 30 % i åtminstone en mätning. Om 12 % i valkretsen röstar på ÖP även i riksdagsvalet så är Allard inne. Sedan kan man hoppas på att AfS klarar enprocentsspärren. Varför skulle de klara detta just detta val? För att missnöjet mot SD aldrig har varit större efter Tidöfiaskot.
Citera
2026-08-14, 03:28
Medlem
tobbeskinheads avatar
Kommer gå åt helvete för partier som AFS, ÖP, MED osv. Men de kommer samtidigt att sno viktiga röster från Tidöpartierna. Den här segern har vänstern redan rott i hamn.
Citera
2026-08-14, 04:25
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Det går mycket bra för Örebropartiet i mätningar och Markus Allard är bland den mest efterfrågade gästen i varenda youtubekanal/podcast jag följer. Även Kasselstrand från Alternativ för Sverige är hett efterfrågad och när Allard eller Kasselstrand gästar en kanal så får den videon flest visningar med råge på hela kanalen.

Kasselstrand säger själv att han aldrig blivit inbjuden till så många kanaler som inför detta val. Alla vill ha med honom för de vet att den videon kommer att generera flest visningar.

Samma med Allard, han är den mest efterfrågade gästen och han är med överallt nu. Det kommer snart ut ett tre timmar långt samtal med Allard och Nick Alinia och den videon kommer att få över hundra tusen visningar väldigt snabbt, garanterat.

Nja, vi har haft valrörelser med mer profilerade och uppmärksammade småpartier och ibland har de till och med kommit in. Junilistan, SD, Piratpartiet, Ny Demokrati och FI.

Allard och Kasselstrand drar säkert folk till podcasts av olika skäl men det här valet verkar just nu snarast bli historisktt för att ett etablerat riksdagsparti är på väg att åka ur. L har under olika namn varit i princip samma organisation och i Riksdagen (andra kammaren på den tiden) sen 1895. Fast det är klart, de är ju ett småparti så de kanske passar i tråden de också.
Citera
2026-08-14, 07:07
Medlem
Jag tror inte på det. Det är ett jämnt val i ett polariserat läge.
Historien visar att när polariseringen ökar, minskar de små partierna i stöd.
Citera
2026-08-14, 07:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Filterbubbla.

I den verkliga världen är Kasselstrand och AfS helt irrelevanta. Partiet kommer få extremt få röster, som förra valet, försvinna för att sedan dyka upp igen om 4 år.

Partiet fick 16 646 röster i förra riksdagsvalet, och det blir 0,26%.

Ni betedde er precis likadant inför det valet och gapade om AfS här på FB.

Best-case scenario landar AfS runt 0.4%, kanske 0.45%.

Exakt, håller med dig till fullo.
Nu följer jag inte de suspekta poddarna/kanalerna som TS följer men i vanlig svensk media har jag än så länge inte sett en rad om varken ÖP eller AfS och deras ledare.
Återigen så är det väl ett sntal tusen svenskar som kommer kasta iväg sin röst på något skräpparti som inte kommer uppnå något alls.

Som ett parti med 0,5% av rösterna så kan man rent krasst skriva vad som helst i sina partiprogram då man inte behöver stå för det. Ingen kommer ifrågasätta varför du inte fick igenom dina krav för man blev aldrig ens tillfrågad eller var med i någon form av förhandling.
Citera
2026-08-14, 08:58
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000

Ja, jag har också noterat det och tycker att det är otroligt häftigt.

Det känns som att det har lossnat ordentligt för Alternativ för Sverige nu och jag tror att de kommer att göra ett succéval i år.
Citera
2026-08-14, 13:06
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Bästa scenario är att Örebropartiet kommer in i riksdagen via Örebro vilket knappast är omöjligt. ÖP håller på att bli största parti I Örebro och har varit nära 30 % i åtminstone en mätning. Om 12 % i valkretsen röstar på ÖP även i riksdagsvalet så är Allard inne. Sedan kan man hoppas på att AfS klarar enprocentsspärren. Varför skulle de klara detta just detta val? För att missnöjet mot SD aldrig har varit större efter Tidöfiaskot.

Ja det är rätt, Örebropartiet kan mycket väl få 12% och få ett mandat! Afs är populärt här på flashback för många är ju väldigt besvikna på Sd men hur stora de är utanför är svårt att bedöma, att de kan få 4% tror jag inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in