2026-08-14, 14:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Detta val verkar onekligen vara "småpartiernas" val. Har ni också noterat det?
Det är inte omöjligt att det blir så, nu har båda blocken haft chansen att göra många besvikna. Men mer än marginella framgångar för småpartierna är inte att vänta. Det gäller också för Piratpartiet trots att övervakningsfrågan aldrig varit mera aktuell och där de båda blocken är alldeles rörande eniga.

Men jag tror att valdeltagandet sjunker. Det är ett enklare sätt att visa ovilja än att rösta på något småparti.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-14 kl. 14:53.
Citera
2026-08-14, 15:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Ja, jag har också noterat det och tycker att det är otroligt häftigt.

Det känns som att det har lossnat ordentligt för Alternativ för Sverige nu och jag tror att de kommer att göra ett succéval i år.

Medborgerlig Samlings Mauritz Rannevid sa att han tror att Medborgerlig Samling kommer göra ett succéval.
Citera
2026-08-14, 15:05
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det går mycket bra för Örebropartiet i mätningar och Markus Allard är bland den mest efterfrågade gästen i varenda youtubekanal/podcast jag följer. Även Kasselstrand från Alternativ för Sverige är hett efterfrågad och när Allard eller Kasselstrand gästar en kanal så får den videon flest visningar med råge på hela kanalen.

Intresset finns där, det går inte att förneka.

Kasselstrand säger själv att han aldrig blivit inbjuden till så många kanaler som inför detta val. Alla vill ha med honom för de vet att den videon kommer att generera flest visningar.

Samma med Allard, han är den mest efterfrågade gästen och han är med överallt nu. Det kommer snart ut ett tre timmar långt samtal med Allard och Nick Alinia och den videon kommer att få över hundra tusen visningar väldigt snabbt, garanterat.

Du glömde Medborgerlig Samling. Jag tror MED blir större än Afs, men allra störst utanför riksdagen blir Örebropartiet.
Citera
2026-08-15, 00:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
På vilket sätt skulle det vara småpartiernas val? Inget av partierna utanför Riksdagen kommer ens komma nära och för bara andra gången sedan allmän rösträtt infördes kommer dessa partier att få sällskap av ett småparti från Riksdagen.
Citera
2026-08-15, 00:45
Medlem
Citat:
Det går mycket bra för Örebropartiet i mätningar och Markus Allard är bland den mest efterfrågade gästen i varenda youtubekanal/podcast jag följer. Även Kasselstrand från Alternativ för Sverige är hett efterfrågad och när Allard eller Kasselstrand gästar en kanal så får den videon flest visningar med råge på hela kanalen.

Intresset finns där, det går inte att förneka.

Kasselstrand säger själv att han aldrig blivit inbjuden till så många kanaler som inför detta val. Alla vill ha med honom för de vet att den videon kommer att generera flest visningar.

Samma med Allard, han är den mest efterfrågade gästen och han är med överallt nu. Det kommer snart ut ett tre timmar långt samtal med Allard och Nick Alinia och den videon kommer att få över hundra tusen visningar väldigt snabbt, garanterat.

Sorry, men likt andra som redan påpekat det tror jag att det är algoritmerna som spelar er ett spratt och ger intrycket att Kasselstrand (och Allard) syns "överallt". Jag vill nog vänta tills Markus blir inbjuden till "Morgonsoffan" och får möjlighet att fritt breda ut sig och prata politik.

Sedan vet jag inte (tror jag nämnt det tidigare) om AFS når ända in i kaklet och klarar 1% eller om ÖP klarar lokala 12% spärren. Kanske?

Men att endera får 4% på nationell nivå? Nej...inget parti utanför riksdagen når så långt i år

Småpartiernas val var väl snarare 1991? Då kom både Ny Demokrati & Kristdemokraterna in i riksdagen, samtidigt som Miljöpartiet åkte ut (för att återkomma tre år senare)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in