2026-08-14, 00:21
Medlem
pn222jws avatar
Ointresse och missnöje är två olika känslor. Dom som lever i diktaturer förstår demokratins värde - det är klokare att rösta.
Citera
2026-08-14, 00:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Klart det är värt att rösta men det är långt ifrån den enda lösningen på samhällsproblemen.

Hade du röstat vänster i förra valet så hade drivmedelspriserna legat på över 30 kr/litern idag. Gullandet med kriminella hade fortsatt och gränserna hade i princip varit helt öppna.

Att rösta är bara en liten del av räddningen. Vi svenskar som är höger behöver säga vad vi tycker vid fikabordet på jobbet, organisera oss, träffa likasinnade, bilda rörelser, starta fackförbund, utöva kultur osv. Att bara gå och rösta och tro att vänstern ska försvinna från samhället är mycket naivt. Vänstern har sina klor i samhällskroppen och att lägga en lapp i valurnan kommer inte att lösa detta. 4 år med Tidö och vänstern styr fortfarande varenda myndighet.

Bra skrivet. Det har betydelse vem som styr och har majoritet i Riksdagen. Det är långt ifrån helt oväsentligt. Att rösta tar 20 min av din tid och är värt det.

Sedan måste annat också göras.
Citera
2026-08-14, 01:16
Avstängd
Merwinnas avatar
Även om ens röst inte har stor betydelse, så känns det bra att lägga den. Då har man i alla fall varit med och bidragit med ett strå till det minst dåliga alternativet.

Sedan känner jag också, att rösträtten är en så stor sak i sig, att det är viktigt att "erkänna" den varje gång, visa sig tacksam för den (för självklar är den inte) vid varje val, genom att faktiskt pallra sig iväg och rösta. Tänk så många människor världen över som till och med dödats i sin kamp för allmän rösträtt!

Om jag tyckte att jag absolut inte kunde rösta på något partialternativ, så skulle jag rösta blankt. Det är ju också ett budskap: "jag respekterar rösträtten och därför har jag gått till vallokalen och lagt min röst. Tyvärr fanns det inget vettigt alternativ att rösta på just detta år, men jag markerar härmed att allmänna val är viktiga och ska fortsätta, så förhoppnings kan det bli något bättre alternativ nästa år".
Citera
2026-08-14, 02:11
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Skriva ett brev till Gud är nog vettigare.
Citera
2026-08-14, 08:57
Medlem
Även om jag helst hade önskat att hela vänstersidan la sig på sofflocket varje valår brukar jag se det procentuella valdeltagandet som ett mått på hur bra ett samhälle mår. Högt valdeltagande betyder ändå att medborgarna har högt samhällsengagemang.
Citera
2026-08-14, 09:25
Medlem
Hawaii73s avatar
Det spelar i princip ingen roll vad man röstar på, inget av partierna har ändå inte möjlighet att höja skatterna tillräckligt mycket för att kunna stoppa klimatkrisen.
Citera
2026-08-14, 10:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Skriva ett brev till Gud är nog vettigare.

Allt känns vettigare än att rösta, jag har större påverkan om jag köper en kexchoklad än rösta eftersom ens röst bara är en på 10 miljoner cirka. Då ser man sig själv som väldigt oviktig person.
Citera
2026-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad tycker ni. Är det ens värt att rösta?
Brukar du rösta, eller har du slutat?
Vad fick dig att sluta?
Människor har dött för att jag ska ha rätten att rösta, strejka och demonstrera. Det finns fortfarande länder där inte alla har en röst och i vissa stora demokratier fuskar man lik förbannat.
Första gången jag röstade var jag 18år och 3mån gammal och har sedan dess röstat på valdagen förutom de åren jag levde i Norge. Då förtidsröstade jag i riksdagsvalet men avstod landsting och kommunval. Dessa två hade jag rätt att rösta i i Norge.
Min politiska livsåskådning ligger till vänster om C och förra valet var jag riktigt trött på den regering vi hade samtidigt som jag av erfarenhet visste att en högerregering skulle bli lika förödande som alltid även om det visat sig att den nuvarande visat framfötterna i ämnen som egentligen inte berör speciellt många.
Så, 2022 gick jag och röstade där jag lade två aktiva val samt en blankröst i riksdagsvalet.
Men, jag värnade om mina demokratiska rättigheter.
I år blir det ingen blank röst. I alla tre valen jag kan rösta i så måste de styrande bort och det kommer spreta rejält mellan de två påhittade blocken.
Citera
2026-08-14, 15:00
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2026-08-14, 15:20
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Möjligen att rösta på Afs eller Örebropartiet då dessa ev inte kontrolleras av gömda handen. Än.

AfS är Putins äckliga lakejer.

Allard är bara en skrikig idiot.
Citera
2026-08-14, 15:47
Medlem
SodaFointains avatar
Rösta På Illuminati
Citera
2026-08-15, 04:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Även om ens röst inte har stor betydelse, så känns det bra att lägga den. Då har man i alla fall varit med och bidragit med ett strå till det minst dåliga alternativet.

Sedan känner jag också, att rösträtten är en så stor sak i sig, att det är viktigt att "erkänna" den varje gång, visa sig tacksam för den (för självklar är den inte) vid varje val, genom att faktiskt pallra sig iväg och rösta. Tänk så många människor världen över som till och med dödats i sin kamp för allmän rösträtt!

Om jag tyckte att jag absolut inte kunde rösta på något partialternativ, så skulle jag rösta blankt. Det är ju också ett budskap: "jag respekterar rösträtten och därför har jag gått till vallokalen och lagt min röst. Tyvärr fanns det inget vettigt alternativ att rösta på just detta år, men jag markerar härmed att allmänna val är viktiga och ska fortsätta, så förhoppnings kan det bli något bättre alternativ nästa år".

Lenin:

Det viktiga är inte dom som röstar, utan dom som räknar ("räknar") "rösterna"....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in