Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Vad tycker ni. Är det ens värt att rösta?
Brukar du rösta, eller har du slutat?
Vad fick dig att sluta?
Människor har dött för att jag ska ha rätten att rösta, strejka och demonstrera. Det finns fortfarande länder där inte alla har en röst och i vissa stora demokratier fuskar man lik förbannat.
Första gången jag röstade var jag 18år och 3mån gammal och har sedan dess röstat på valdagen förutom de åren jag levde i Norge. Då förtidsröstade jag i riksdagsvalet men avstod landsting och kommunval. Dessa två hade jag rätt att rösta i i Norge.
Min politiska livsåskådning ligger till vänster om C och förra valet var jag riktigt trött på den regering vi hade samtidigt som jag av erfarenhet visste att en högerregering skulle bli lika förödande som alltid även om det visat sig att den nuvarande visat framfötterna i ämnen som egentligen inte berör speciellt många.
Så, 2022 gick jag och röstade där jag lade två aktiva val samt en blankröst i riksdagsvalet.
Men, jag värnade om mina demokratiska rättigheter.
I år blir det ingen blank röst. I alla tre valen jag kan rösta i så måste de styrande bort och det kommer spreta rejält mellan de två påhittade blocken.