2026-08-14, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Lilla oknytt till sjöbuse. Den frågan har redan många förklarat för dig. Har du glömt bort att upphinnande är högst i hierarkin av sjövägsregler. Du får ta dig till andra sidan jorden på kurs.

Du får väl ringa oknyttet till sjöbuse som är åklagare då, och förklara det för honom, för han har liksom jag inte förstått de hemliga sjövägsregler som gäller i fablernas värd, där du bor.

Sjövägsreglerna, vilket du så klart inte heller förstått, är internationella, de gäller lika alla sidor jorden.

Du är tveklöst bara ännu ett okunnigt troll, dags att sluta mata dig, vilket jag borde insett långt tidigare. My bad!
Citera
2026-08-14, 01:56
Medlem
just hoppat in i tråden, hoppas jag inte stör någon med att jag inte orkar skrolla igen 700+ inlägg.

kaptenen har ansvar för fartyget i sin helhet, men vad innebär det att att det faktiskt var under lotsens tid ombord.

frågade chatgpt och svaret blev intressant.
Citera
2026-08-14, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du får väl ringa oknyttet till sjöbuse som är åklagare då, och förklara det för honom, för han har liksom jag inte förstått de hemliga sjövägsregler som gäller i fablernas värd, där du bor.

Sjövägsreglerna, vilket du så klart inte heller förstått, är internationella, de gäller lika alla sidor jorden.

Du är tveklöst bara ännu ett okunnigt troll, dags att sluta mata dig, vilket jag borde insett långt tidigare. My bad!
Kära oknytt, lustigt hur du säger emot dig själv i en och samma post (och det är inte första gången).

Oavsett eller, så säger både regel 9 och 18 att upphinnande fartyg väjer oavsett trång farled, segelfartyg eller annat. Detta definierar reglernas hierarki - finns böcker som illustrerar detta. Regel 19 är ju inte aktuell eftersom det är klart att ingen part hävdar nedsatt sikt.

Tack och lov är åklagaren på rätt spår. Han jobbar ju givetvis med sjöpolisen och kustbevakningen så vi är i trygga händer.
Citera
2026-08-14, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja att du inte kan sjövägsreglerna det visste vi redan, inget nytt under solen där. Ditt tramstroll.
Kära oknytt. Det finns många här som kan sjövägsreglerna och desto fler som kan läsa innantill. På något vis så hamnar du fortfarande i konflikt och påstår att alla andra har fel...

Om det känns som om alla andra har fel så skulle det ju kunna vara så att... hmmm... ja just det.
Citera
2026-08-14, 02:02
Medlem
israelisinnocents avatar
Det här är den mest visade olyckstråden 6M visningar och tredje mest diskuterade med snart 10k svar
Citera
2026-08-14, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
just hoppat in i tråden, hoppas jag inte stör någon med att jag inte orkar skrolla igen 700+ inlägg.

kaptenen har ansvar för fartyget i sin helhet, men vad innebär det att att det faktiskt var under lotsens tid ombord.

frågade chatgpt och svaret blev intressant.
Lotsen tar formellt aldrig något ansvar, han är rådgivare. På något underligt vis så är han fortfarande misstänkt i detta fallet vilket måste betyda att han har tagit ett ansvar långt utöver det vanliga, och vad hans utbildning och reglerna förekriver.

Kanske lämnades han med ensamt ansvar på bryggan? Kanske stod han till rors väl medveten om att befälhavaren inte hade något fokus på sjön? Svårt att tänka mig vad som gör att han ställs till ansvar.
Citera
2026-08-14, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nej, upphinnande ha ALLTID huvudansvaret för att väja och får alltid största delen av skulden vid eventuell olycka.

Du har haft så mycket fel genom tråden och dessutom duckat varje gång du blivit överbevisad så varför menar du att JUST DU skulle ha något som helst förtroendekapital kvar…?🤔
Godmorgon, som vanligt tycker oknyttet att den som skriker högst får rätt till sist. Lite som Trump faktiskt...

Oavsett eller, nu är det bara att vänta och se. Jag tyckte att det var intressant att det medelålders paret som räddade pappan och pojken hoppade i och simmade ut till pojken och sade att "vädret blev betydligt sämre efter ett tag". Säger en hel del om förhållandena.

Nu blir det nog informationstorka någon vecka så vi får väl lita på att våra AI-vänner tillför nya vinklar
Citera
2026-08-14, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nochance
Såhär då. 🤣
https://ibb.co/jPmy42Zg
Ännu bättre om du lägger in 3-minuters plottar på fartygen så att man får en känsla för avståndet. Med 6 knops diff bör de ha varit på 1.8Nm avstånd och lastfartyget 3.6Nm bort 18 min innan kollision. Det var nog precis innan lastfartyget gjorde en mindre gir vid Berga Strand.
Citera
2026-08-14, 06:42
Medlem
Nu har dödsannons kommit ut för mor och dotter. 😌 familjesidan.se
Citera
2026-08-14, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Lotsen tar formellt aldrig något ansvar, han är rådgivare. På något underligt vis så är han fortfarande misstänkt i detta fallet vilket måste betyda att han har tagit ett ansvar långt utöver det vanliga, och vad hans utbildning och reglerna förekriver.

Kanske lämnades han med ensamt ansvar på bryggan? Kanske stod han till rors väl medveten om att befälhavaren inte hade något fokus på sjön? Svårt att tänka mig vad som gör att han ställs till ansvar.

Nja. Det behöver det inte nödvändigtvis alls betyda.

Den här åklageren verkar ju lite sådär hemma när dwt gäller olyckor till sjöss...
Citera
2026-08-14, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kotten82
Nu har dödsannons kommit ut för mor och dotter. 😌 familjesidan.se
Intressant att AO skrev Lycke som plats. Begravning där alltså?
Citera
2026-08-14, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Nja. Det behöver det inte nödvändigtvis alls betyda.

Den här åklageren verkar ju lite sådär hemma när dwt gäller olyckor till sjöss...
Så kan det givetvis också vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in