2026-08-13, 22:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
"Pappans omsorgsförmåga och lämplighet bedömdes inte. Att han inte ansågs kunna vara ett skydd för A byggde på att han inte trodde på uppgifterna om misshandel och därför stod bakom mamman."

Det står att han behövde stöd, men det står inget om att han faktiskt utgjorde någon fara för Elsa.

Det står däremot så här: "Den enda invändning som prövas i utredningen — att anmälningarna kom efter att föräldrarna kritiserat vården — avfärdas som inte trovärdig, utan att skälen redovisas."

Vilket ytterligare stärker att det handlar om att tysta mamman.

Det är inget jag kan se som styrker hur de gick till väga med placeringen. Massvis som svårt kritiserar det.

https://www.instagram.com/p/DbK1ZZ7DWV3/?utm_source=ig_web_copy_link&img_index=6

Det var ju att göra det extremt lätt för sig att bara vinka bort det som "inte trovärdigt"?

Är det inte ytterst märkligt att så grova och bisarra anklagelser kommer från just en skrivbordsläkare som aldrig någonsin har träffat vare sig Elsa eller mamman? Det framstår ju som att hon suttit och spånat ihop ett scenario hämtat ur en skräckfilm. Och att denna extrema "oro" uppstår exakt samtidigt som mamman lämnar in en IVO-anmälan mot vården är knappast en slump. Det var en tydlig och infekterad konflikt.

Är det verkligen konspiratoriskt att dra slutsatsen att den här fullkomligt bisarra orosanmälan användes som ett verktyg för att få tyst på en jobbig mamma? Inte om man faktiskt studerar tidslinjen.

Och det mest skrämmande av allt? Domstolen brydde sig inte råga på allt om att faktagranska eller ifrågasätta detta överhuvudtaget.
Citera
2026-08-13, 22:51
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Jag tänker också att situationen måste ha varit väldigt komplicerad för pappan om mamman och styvpappan samtidigt var Elsas assistenter. Om föräldrarna befann sig i en konflikt, hur fungerade då assistansen när Elsa var hos sin pappa? Att vara beroende av hjälp från personer man samtidigt har en konflikt med kan knappast ha varit enkelt för någon.

Och jag kände faktiskt sorg när jag läste pappans egna ord om tiden med Elsa. Vi vet förstås inte hela bakgrunden, men det måste ha gjort ont att som pappa höra sitt barn börja kalla mammans nya man för pappa och själv bli kallad Jocke.

Det är fint att Elsa nu har lika mycket tillgång till båda sina biologiska föräldrar.
Menar du att mamman höll Elsa ifrån bio-pappan?
Citera
2026-08-13, 23:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är det verkligen konspiratoriskt att dra slutsatsen att den här fullkomligt bisarra orosanmälan användes som ett verktyg för att få tyst på en jobbig mamma?
Nej, men det är skruvat att fortsätta tjata om den eftersom den orosanmälan avfärdades av domstolen.
Citera
2026-08-13, 23:05
Medlem
Nej, jag menar inte att mamman höll Elsa ifrån sin biologiska pappa. Det kan jag inte säga.

Jag menar snarare att hela situationen måste ha varit väldigt komplicerad. När två av barnets heltidsassistenter samtidigt är mamman och styvpappan blir familjeliv, vård och assistans väldigt sammanvävt. Om det dessutom finns en konflikt mellan de biologiska föräldrarna kan det knappast göra situationen enklare.

Jag har heller inte förstått exakt hur familjesituationen såg ut. Mamman och styvpappan verkar ha rest mycket med Elsa, men jag vet inte vilka möjligheter pappan hade att göra samma sak eller hur umgänget fungerade praktiskt med assistansen.

Och jag reagerar på att man nästan bara ser mammans sida av familjen beskrivas offentligt. Exempelvis hör man väldigt lite om den faster som Elsa senare bodde hos. Det kan finnas helt naturliga förklaringar till det, men det visar också hur lite vi utomstående faktiskt vet om hela familjebilden.
Citera
2026-08-13, 23:06
Medlem
Citat:
Jag vet inte när det ska gå upp för dig vad begreppet "oro" faktiskt innebär. Oro är en känsla, inte en fastslagen fakta. Det är en signal om att någonting behöver utredas och det är absolut inte en bevisad grund för att föräldraförmågan är så raserad att ett barn måste tvångsomhändertas och placeras i ett annat hem.

Dessutom verkar du helt missa hur LVU-lagstiftningen fungerar: Socialtjänsten kan inte använda gamla orosanmälningar från flera år tillbaka som grund för ett akut tvångsbeslut. Ett LVU kräver en dagsaktuell riskbedömning och det handlar om att bedöma den närmaste tiden bakåt och blicka framåt.

Att det fanns en orosanmälan 2023 betyder inte ett skvatt i dag. Det innebär enbart att en person med anmälningsplikt personligen kände en oro, vilket ger socialtjänsten ett uppdrag att utreda om det finns ett frivilligt stödbehov. Varken mer eller mindre.
Oron ledde till utredning och som det nämns att pappan behövde stöd för att bemöta Es omsorgsbehov medan det hos mamma fanns nödvändig tillsyn .
Endast en bråkdel av alla orosanmälningar leder till att det blir en utredning som ger någon form av insats eller förslag till insats
Citera
2026-08-13, 23:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Familjen har nu lagt upp nytt intressant material på sin facebooksida.

Jag har gjort en sammanfattning med AI. Om ni inte gillar sammanfattningar så får ni läsa innantill på föräldrarnas facebook.

Det här är rätt tunga grejer:

Citat:
Sammanfattning av den oberoende granskningen ("Fallet Elsa")
Granskningen genomfördes av en utomstående utredare på uppdrag av Örebro kommun (Individ- och familjeomsorgen, IFO) för att utvärdera socialtjänstens hantering av barnärendet utifrån lagstiftning, god yrkespraxis och rättssäkerhet.

Rapporten utgör en svart-på-vitt underkännande av socialtjänstens arbete och slår fast att hanteringen inte uppfyllde kraven på rättssäkerhet, objektivitet eller barnrättsperspektiv.

Huvudfynd i granskningen
1. Maktmissbruk och oreflekterade hypotetiska antaganden
Skrivbordsläkarens gissningar togs som fakta: Socialtjänsten lade avgörande vikt vid en anmälan från en läkare i ett barnskyddsteam som aldrig träffat barnet och som uttryckte oro för att skadliga ämnen skulle injiceras i infarterna. Övriga i det faktiska vårdteamet hade aldrig sett några sådana tecken eller hyst den misstanken.

Brist på källkritik: Rent hypotetiska påståenden godkändes oreflekterat utan att ställas mot bevis, övriga vårdgivares iakttagelser eller dagsaktuell fakta.

2. Felaktig ansvarsförskjutning från sjukvården till mamman
Sjukvårdens egna medicinska beslut och ingrepp under årens lopp tillskrevs mamman, som om det var hon som genomfört dem.

Socialtjänsten gjorde ingen analys av sjukvårdens eget ansvar som behandlande part.

3. Frånvaro av proportionalitet och brutal verkställighet
Det omedelbara omhändertagandet skedde helt utan dokumenterad proportionalitetsbedömning eller konsekvensanalys kring den psykiska skada socialtjänsten själv tillfogade barnet och familjen.

I det interna tillägget framgår att flickan togs i samband med skolavslutningen utan att ens få säga hejdå till sin mamma – en åtgärd ledningen i efterhand kallade för en "miss i kommunikationen".

4. Oprövade och osakliga tvångsåtgärder
Rigorösa umgängesbegränsningar: Mamman ålades extrema umgängesrestriktioner utan att socialtjänsten någonsin gjorde en individuell omprövning när riskbilden förändrades.

Blundade för friande fakta: När polisutredningen lades ner och sjukvården korrigerade sina tidigare uppgifter vägrade socialtjänsten att göra en ny samlad bedömning.

Ingen återföreningsplan: Återföreningsprincipen tillämpades inte; föräldrarna fick inte veta vilka krav som ställdes och erbjöds inget stöd förrän långt senare.

Slutsats
Granskningen bekräftar att socialtjänsten agerade utifrån reaktion snarare än eftertänksamhet och systematik. Man byggde ett underlag för tvångsvård på hypotetiska antaganden från en extern skrivbordsläkare, ignorerade dagsaktuella friande fakta och struntade i att utreda barnets och föräldrarnas förmåga på ett rättssäkert sätt.

Elsas morfar kommenterar det så här elegant:

Citat:
När man tror att okunnigheten och arrogansen har nått sin maxgräns, ökar den.
Direktör Patrik Jonsson får del av en utredning som visar att socialförvaltningen har gjort allt fel. Han säger sig då ha trott att utredningen var en del av en större genomgång av ärenden och gjorde därför (?) inget.

Sedan, efter att Elsas familj ställt frågan om varför de inte fått reda på att utredningen fanns, svarar t f förvaltningschefen Anna-Carin Adolfsson på undanglidande byråkratiska, att man inte har skyldighet att informera vårdnadshavare om aktgenomgångar.

De ansvarigas genanta svar beror på att förvaltningen har hemlighållit utredningen eftersom man vet att den ä r skyldig att agera om nya omständigheter framkommer.

Socialförvaltningen hade att omedelbart agera när den tagit del av innehållet: nämligen att det inte fanns någon grund för tvångsvård.

I stället låter de den olagliga tvångsvården fortsätta, underrättar inte Elsas föräldrar eller deras advokater.

Kanske kunde handläggare och direktör erinrat sig 1 paragrafen LVU där man kan läsa att ”insatserna ska präglas av respekt för den unges människovärde och integritet.”
Möjligen även detta stycke i förarbetena till LVU -

”Barnkonventionen .. [ska vara]…
ett verktyg för att skapa ett samhälle som i alla sina delar utgår från ett tydligt barnrättsperspektiv. Barnrättsperspektivet ska finnas med i alla sammanhang där frågor som rör barns villkor behandlas. Särskild hänsyn ska tas till vad som är bäst för barnet. ”

Beträffande de tjänstemän som känt till innehållet, men inte agerat kan bara sägas att deras brist på legal kompass och kanske ännu mer på moralisk hållning, har lett till att man brutit mot själva grundvärderingen i Barnkonventionen.

Elsa är inte Örebro kommuns socialförvaltnings motpart. Elsa är ett litet barn vars bästa är det enda, det enda, Örebro kommun och dess socialförvaltning skulle haft för ögonen. Med detta har förvaltningen helt misslyckats.

Ett sådant beteende som fortlöpande förekommit inom socialförvaltningen i Örebro kommun torde innebära straffansvar för individer och skadeståndsskyldighet för kommun och individer.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-08-13 kl. 23:20.
Citera
2026-08-13, 23:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, jag menar inte att mamman höll Elsa ifrån sin biologiska pappa. Det kan jag inte säga.

Jag menar snarare att hela situationen måste ha varit väldigt komplicerad. När två av barnets heltidsassistenter samtidigt är mamman och styvpappan blir familjeliv, vård och assistans väldigt sammanvävt. Om det dessutom finns en konflikt mellan de biologiska föräldrarna kan det knappast göra situationen enklare.

Jag har heller inte förstått exakt hur familjesituationen såg ut. Mamman och styvpappan verkar ha rest mycket med Elsa, men jag vet inte vilka möjligheter pappan hade att göra samma sak eller hur umgänget fungerade praktiskt med assistansen.

Och jag reagerar på att man nästan bara ser mammans sida av familjen beskrivas offentligt. Exempelvis hör man väldigt lite om den faster som Elsa senare bodde hos. Det kan finnas helt naturliga förklaringar till det, men det visar också hur lite vi utomstående faktiskt vet om hela familjebilden.
Vad är din poäng? Att LVU var rättfärdigat för man inte har hört särskilt mycket från Elsas faster?
Citera
2026-08-13, 23:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad är din poäng? […]
Vad är poängen med dina ständiga ”Vad är”-frågor? Poängen du frågar efter står i klartext i inlägget: ”det visar också hur lite vi utomstående faktiskt vet om hela familjebilden.”

Det finns alltså inte faktaunderlag för att kunna bedöma hela situationen.
Citera
2026-08-13, 23:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Oron ledde till utredning och som det nämns att pappan behövde stöd för att bemöta Es omsorgsbehov medan det hos mamma fanns nödvändig tillsyn .
ja och vad vill du säga med det? Det kan ju betyda precis vad som helst, som är relaterat till sjukdomen och kunskaper om att sköta om stomi och näringsdropp mm. Eller precis vad som helst. En komplicerad sjukdom kräver kunniga föräldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Endast en bråkdel av alla orosanmälningar leder till att det blir en utredning som ger någon form av insats eller förslag till insats

Exakt. Så varför lägger du så stor vikt vid detta?
Citera
2026-08-13, 23:28
Medlem
Min poäng är egentligen inte mer komplicerad än så. Jag tycker att det är fint att Elsa och hennes pappa nu verkar få möjlighet till en bättre och närmare vardag tillsammans.

Jag tänker också att situationen tidigare måste ha varit väldigt komplicerad. Om mamman och hennes nya man samtidigt var Elsas heltidsassistenter, medan det fanns en konflikt mellan de biologiska föräldrarna, måste det ha varit svårt att hålla isär familjerelationer, umgänge och den hjälp Elsa behövde.

Det är ingen anklagelse mot mamman och jag vet alldeles för lite om hur det faktiskt fungerade. Jag menar bara att jag kan förstå att det måste ha varit en svår situation för pappan också. Därför glädjer det mig att Elsa nu tycks få mer tid med honom och att deras relation får möjlighet att utvecklas.
Citera
2026-08-13, 23:31
Medlem
Citat:
Familjen har nu lagt upp nytt intressant material på sin facebooksida.

Jag har gjort en sammanfattning med AI. Om ni inte gillar sammanfattningar så får ni läsa innantill på föräldrarnas facebook.

Det här är rätt tunga grejer:

Elsas morfar kommenterar det så här elegant:
För mig så känns det som att man har agerat i aggression vid detta omhändertagande och det hade funnits lite logik om man samtidigt valt att anhålla Victoria för den påstådda barnmisshandel men det gör man inte vilket gör detta till en styrkedemonstration från myndigheter i min värld... ingen absolut ingen kan tro att det behövdes 4 poliser plus 4 tjänstemän från soc för att hämta flickan...det är frågor som jag skulle vilja ha svar på... varför denna aggression
Citera
2026-08-13, 23:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Min poäng är egentligen inte mer komplicerad än så. Jag tycker att det är fint att Elsa och hennes pappa nu verkar få möjlighet till en bättre och närmare vardag tillsammans.

Jag tänker också att situationen tidigare måste ha varit väldigt komplicerad. Om mamman och hennes nya man samtidigt var Elsas heltidsassistenter, medan det fanns en konflikt mellan de biologiska föräldrarna, måste det ha varit svårt att hålla isär familjerelationer, umgänge och den hjälp Elsa behövde.

Det är ingen anklagelse mot mamman och jag vet alldeles för lite om hur det faktiskt fungerade. Jag menar bara att jag kan förstå att det måste ha varit en svår situation för pappan också. Därför glädjer det mig att Elsa nu tycks få mer tid med honom och att deras relation får möjlighet att utvecklas.
Elsa hade regelbunden och god kontakt med pappan

Är det märkligt att man ser sin styvpappa som sin förälder?

Vad tar du upp allt det här för? Denna relation har ingen särskild relevans till omhändertagandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in