2026-08-13, 22:41
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tumultartat har han sagt i förhör..

Utöver de vidöppna dörrarna:

” Senare reagerade patrullen på att ett stort fönster var sönderslaget. Polisens bedömning var att rutan hade krossats inifrån byggnaden.”

https://www.tv4.se/artikel/3IKRrbf2kUB2O7PASihUp/nya-uppgifter-fran-mordplatsen-glasbitar-i-en-hoeg

Kanske är det så hon skadades och dog? Knuffades genom en glasruta.
Citera
2026-08-13, 22:42
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Det finns flera studier som visar att en stor andel av mord är sexuellt motiverade, så kallade "sexually motivated homicides". I avsaknad av annat rimligt motiv är min utgångspunkt att brottet är sexuellt motiverat. Underligt nog har ingen annan tagit upp den vinkeln.

Min spekulation är följande händelseförlopp:

1. Av något skäl (ointressant vilket) har BO bett MGM att lämna ön. Kanske har relationen avslutats, eller så har MGM i varje fall uppfattat det så.
  2. BO och MGM tar ett sista nattbad.
  3. MGM gör under eller efter badet sexuella närmanden mot BO. Kanske en förhoppning om make-up sex eller bara ett sista ligg innan relationen tar slut.
  4. BO är ointresserad.
  5. MGM tvingar sig på BO sexuellt. När det sedan sjunkit in vad han gjort mördar han henne i syfte att undgå ansvar för våldtäkten.
Senast redigerad av Stockholmspiketen 2026-08-13 kl. 22:53.
Citera
2026-08-13, 22:48
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Kanske är det så hon skadades och dog? Knuffades genom en glasruta.

Rättar mig själv - står om ”omfattande knivåld”. Dock kan hon ju även ha knuffats genom rutan.

Jag har arbetat inom rättsväsendet för ett antal år sedan (psykolog) och träffade ett stort antal män som mördat. Samtliga saknade helt spärrar när de upplevde sig kränkta. Våldet var ofta besinningslöst och de själva beskrev enbart att ”det blev svart”. Mycket obehagligt att såna människor finns runt oss alla och att man sällan märker något som vän/släkting etc. Han kände sig med all säkerhet väldigt underlägsen BO. Ville ha en stark kvinna - men behövde samtidigt trycka till henne…
Citera
2026-08-13, 22:50
Medlem
NightDrivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Hon kanske t.o.m bad honom åka hem mycket tidigare under de här två veckorna , men kunde inte bli av med honom.

Följt tråden från start. Fruktansvärt obehagligt och jag beklagar sorgen de anhöriga får uppleva.
En älskad mamma, vän och kollega som rycks bort på grund av en störd människa. Jag tycker mig se det återkommande mönstret av att inte ge sig, envist driva sin sak oavsett konsekvenser för andra. Eftersom han tidigare, under lägenhetstvisten m X, psykade, skrek och brölade och lämnade henne inte ifred, kan samma sak hänt här. Ingen chans att komma undan honom. Behandlade sina barn illa. Han fick väl ”behålla” radhuset på Värmdö också? En utmattningsteknik som lett till att kvinnorna till sist inte orkar mer och ger upp sina hem för att slippa honom. Att en kvinna kan samsas med sitt X och dela sommarhus måste vara helt obegripligt och störande. Och nu fick han inte ens vara kvar på besök ”på landet” där han huggit ved…
Citera
2026-08-13, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Nej det tror inte jag. Barn känner sina föräldrar. Skulle jag inte svara min dotter på en hel kväll skulle hon definitiv bli orolig också. Samma med min mamma. Man svarar alltid sina barn. Oavsett hur gamla de är. Det var uppenbart att hon hadexrn sån relation till barnen. Hon svarade dem alltid. Därför avvek detta och de blev oroliga.

Absolut, köper det. Kan bara inte då förstå varför hon inte svarade. Att de badade runt midnatt tyder ju inte på att konflikten varit så katastrofal att hon inte kunnat svara.
Citera
2026-08-13, 23:05
Medlem
NewHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightDriver
Följt tråden från start. Fruktansvärt obehagligt och jag beklagar sorgen de anhöriga får uppleva.
En älskad mamma, vän och kollega som rycks bort på grund av en störd människa. Jag tycker mig se det återkommande mönstret av att inte ge sig, envist driva sin sak oavsett konsekvenser för andra. Eftersom han tidigare, under lägenhetstvisten m X, psykade, skrek och brölade och lämnade henne inte ifred, kan samma sak hänt här. Ingen chans att komma undan honom. Behandlade sina barn illa. Han fick väl ”behålla” radhuset på Värmdö också? En utmattningsteknik som lett till att kvinnorna till sist inte orkar mer och ger upp sina hem för att slippa honom. Att en kvinna kan samsas med sitt X och dela sommarhus måste vara helt obegripligt och störande. Och nu fick han inte ens vara kvar på besök ”på landet” där han huggit ved…
Precis, jag också drog parallell med hur han betedde sig mot sitt X under lägenhetstvisten.
Citera
2026-08-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Absolut, köper det. Kan bara inte då förstå varför hon inte svarade. Att de badade runt midnatt tyder ju inte på att konflikten varit så katastrofal att hon inte kunnat svara.

Hon kanske inte hade mobilen med sig till badet.
Citera
2026-08-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
Hon kanske inte hade mobilen med sig till badet.

Men, jag tolkar artikeln som att de blev oroliga för att de inte fått tag i henne på hela kvällen. Badet är ju skitsamma.
Citera
2026-08-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Men, jag tolkar artikeln som att de blev oroliga för att de inte fått tag i henne på hela kvällen. Badet är ju skitsamma.

Aha. Hela kvällen, det hade jag missat. Ja då är det ju konstigare förstås.
Citera
2026-08-13, 23:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Rättar mig själv - står om ”omfattande knivåld”. Dock kan hon ju även ha knuffats genom rutan.

Jag har arbetat inom rättsväsendet för ett antal år sedan (psykolog) och träffade ett stort antal män som mördat. Samtliga saknade helt spärrar när de upplevde sig kränkta. Våldet var ofta besinningslöst och de själva beskrev enbart att ”det blev svart”. Mycket obehagligt att såna människor finns runt oss alla och att man sällan märker något som vän/släkting etc. Han kände sig med all säkerhet väldigt underlägsen BO. Ville ha en stark kvinna - men behövde samtidigt trycka till henne…
Vad tror du är anledningen till att en del begår våldsdåd när de upplever sig så kränkta att det ”svartnar”?
Handlar det om vissa diagnoser och/eller påverkan från barndomen?
Citera
2026-08-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tveNNeting23
"I förhör har mannen berättat om dygnet och veckan som han tillbringade. När han fick frågan om bråk svarade han att
-”man hittar alltid saker hos varandra som man kanske inte tycker om”.

– "Man säger ibland saker till varandra fast man inte menar det man säger. Och det för mig är ganska knäckande när jag faktiskt inte menar det jag säger. (..). Jag kan liksom inte, jag kan inte komma ur det. Liksom när ord blir för... Blir för... det finns liksom ingen återvändo, det blir så hårt liksom."

Jag tycker alla hans ord/uttryckssätt är så märkliga.
Konstiga på något sätt. Han säger ord som ska betyda ånger men känns mest som massa krångel med ord.
Kanske har fel men en "normal" människa som är ångerfull/förskräckt/ledsen m.m. borde väl utrycka sig annorlunda.
Typ: gråta, och "vad har jag gjort" och verkligen bara "spy" ut sin ånger, sorg, förfäran.
Han också sagt
-"Det är inte att jag liksom vill slingra mig. Bara att jag kan inte sätta ord på det. Jag är inte feg. Det är att jag kan inte sätta ord på det."

Bara mer av feghet och slingrande....ord

Jag vet inte, tycker allt man läst honom säga låter annorlunda/märkligt.
Håller med! Han uttrycker sig väldigt märkligt! "Man säger saker till varandra fast man inte menar det man säger" Vad menar han med "man" Det låter som han generaliserar och att det är högst normalt att gemene man säger saker till varandra som man inte menar! Det låter som han pratar om någon annan och inte sig själv! Och sen den där beskrivningen när han blöt och frusen hittar en "liten, liten båt och där vill jag vara" Det är så sjukt!
Citera
2026-08-13, 23:32
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad tror du är anledningen till att en del begår våldsdåd när de upplever sig så kränkta att det ”svartnar”?
Handlar det om vissa diagnoser och/eller påverkan från barndomen?
Jag tror att en underskattad faktor bakom vissa mäns våldsbrott är en enorm lättkränkthet. De klarar inte av avvisande, upplevd förödmjukelse eller att förlora kontrollen – inte minst i relation till kvinnor.

Bakom detta kan finnas en djup känsla av underlägsenhet och skam som slår över i raseri. Intressant nog finns det ofta liknande problematik i ursprungsfamiljen: våld, aggressivitet, starka konflikter eller destruktiva sätt att hantera känslor och relationer.

Men där blir orsakssambanden svåra. Vad är arv och vad är miljö? Barn kan både ärva sårbarheter och växa upp med beteenden som de lär sig och normaliserar. Sannolikt handlar det ofta om ett komplicerat samspel mellan genetisk sårbarhet, temperament, uppväxtmiljö och senare erfarenheter.

Det förklarar inte allt våld och ursäktar ingenting. Men för att förstå varför vissa reagerar på avvisande med extrem aggression tror jag att man måste försöka förstå hela den kedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in