2026-08-13, 19:42
Medlem
Det tror jag inte. Det borde ha stått i FUP. Hennes föräldrar kan ha varit några av dem som Tor enligt hans dotter Barbro var rasande på för att de byggt på hans mark utan lov och i strid mot strandskyddet. Enligt Barbro var hon och Tor nere i Solumnshamn kort tid före morden för att han skulle visa vad de gjort. Citat Barbro ”han stegade runt där och folk var ju hemma och satt i fönstren och såg det här.” Kort före morden hade ju Tor dessutom varit på Lantmäteriet och resonerat om vad han kunde göra åt saken. De ska då enligt Barbro ha sagt att det kunde bli fråga om miljonbelopp för den som behövde riva sina byggen.

Dottern tar saken i egna händer och tar med sig JJ - som hänger med på allt - för att söka efter lagfarten. Det som börjar som nästan en lek slutar i tragedi.
Citera
2026-08-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Det fanns en familj i Solumnshamn som måste ha köpt sin tomt av Tors pappa och som hade sjötomt inom ramen för det som Tor fortfarande ägde, med strandskydd. Kvinnan bor kvar, mannen dog 2023.
De har en dotter som är ett år yngre än GM som bor inne i Härnösand. Hon ser ut att ha kunnat ha Victory-skor 2005. Dessutom, hur många ensamstående mammor har 9 registrerade fordon och bor i en hyreslägenhet?

Vad menas med " Hon ser ut att ha kunnat ha Victory-skor 2005" ?

Är där bilder på hennes fötter nånstans?
Citera
2026-08-13, 19:48
Medlem
Om du skulle se hur denna idag 44-åriga kvinna ser ut, antagligen att döma av utseende ungefär precis som då. Så skulle du om du liksom jag varit kvinna i 25-30-årsåldern 2005 kunna se att hon har en stil som någon som hade den typen av svart/vita gympaskor.
Citera
2026-08-13, 20:02
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Det tror jag inte. Det borde ha stått i FUP. Hennes föräldrar kan ha varit några av dem som Tor enligt hans dotter Barbro var rasande på för att de byggt på hans mark utan lov och i strid mot strandskyddet. Enligt Barbro var hon och Tor nere i Solumnshamn kort tid före morden för att han skulle visa vad de gjort. Citat Barbro ”han stegade runt där och folk var ju hemma och satt i fönstren och såg det här.” Kort före morden hade ju Tor dessutom varit på Lantmäteriet och resonerat om vad han kunde göra åt saken. De ska då enligt Barbro ha sagt att det kunde bli fråga om miljonbelopp för den som behövde riva sina byggen.

Dottern tar saken i egna händer och tar med sig JJ - som hänger med på allt - för att söka efter lagfarten. Det som börjar som nästan en lek slutar i tragedi.

Så du har läst FUP?
Citera
2026-08-13, 20:08
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Bara för att få förtydligat var någonstans du vill komma med ditt resonemang: vad hade du tänkt att de skulle göra när/om de hittade lagfarten?
Citera
2026-08-13, 20:11
Medlem
Som jag förstår det är de enda kvinnor polisen kommit på att topsa närstående till paret och nu en kvinna som bodde i samma hus som JJ. I övrigt har man fokuserat på att tipsa män. Men jag kan absolut ha fel.
Citera
2026-08-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det tror jag också.
vad är det då som är svårt bevisa menar du
Citera
2026-08-13, 20:15
Medlem
Jag tror att de antingen för att de är unga har en felaktig bild av vad det innebär att ta ifrån Tor lagfarten. Eller så letar de efter brevet som Barbro berättar om att Tor fått av en man i Solumnshamn kort före morden där han önskar köpa till en bit mark i anslutning av den han redan äger som han köpt av Tors pappa på 70-talet. Samma man ringer Barbro ett par år efter morden och hävdar då att han skrev brevet till Tor flera år före morden. Men Barbro har brevet och tycker att det hela känns olustigt för att brevet är daterat ett par månader före mordet.
Citera
2026-08-13, 20:23
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Som jag förstår det är de enda kvinnor polisen kommit på att topsa närstående till paret och nu en kvinna som bodde i samma hus som JJ. I övrigt har man fokuserat på att tipsa män. Men jag kan absolut ha fel.

Citat:
Jag tror att de antingen för att de är unga har en felaktig bild av vad det innebär att ta ifrån Tor lagfarten. Eller så letar de efter brevet som Barbro berättar om att Tor fått av en man i Solumnshamn kort före morden där han önskar köpa till en bit mark i anslutning av den han redan äger som han köpt av Tors pappa på 70-talet. Samma man ringer Barbro ett par år efter morden och hävdar då att han skrev brevet till Tor flera år före morden. Men Barbro har brevet och tycker att det hela känns olustigt för att brevet är daterat ett par månader före mordet.

Då förstår jag. Tack!

Finns det alls någon chans att den här dottern kan ha bott i samma flerfamiljshus som MGM? Att hon kan vara den kvinna som blev topsad alltså.
Citera
2026-08-13, 20:27
Medlem
Det är klart att den chansen finns. Men jag tror att han har träffat på henne när han har gått långpromenader ut till Solumnshamn. Någon skrev ju tidigare i tråden att ”byskvallret” som kom igång efter att JJ häktades, sa att JJ ”brukat hänga nere i Solumnshamn.” Gamla klasskamrater sa ju att JJ var med i gänget men va som en ”en skugga.” Jag tror att han va hennes skugga, det vill säga glad att få vara med. Glad att få hänga på.
Citera
2026-08-13, 21:12
Medlem
Media har ju FUP. De har endast rapporterat om topsning av JJs granne. Hoppas att polisen gjort som jag, det vill säga studerat karta över tomterna i Solumnshamn och jämfört den med lantmäteriets karta över Tors egendom och sedan tittat vilka som har strandtomt inom ramen för detta. För att sedan titta på vilka som bodde där 2005 och har en dotter i lagom ålder vid tillfället för gärningen - då har jag ändå tittat på ett ganska ska brett spann åldersmässigt. Det här är den person som jag fått fram stämmer på detta.
Citera
2026-08-13, 22:07
Medlem
En sak jag inte förstår riktigt angående allas spekulerande kring att detta skulle röra grannfastigheters eventuella ”fuskbyggen” som står/inkräktar på Tors fastighet: när Tor dör tar väl dödsboet, och sedan arvingar över lagfarter och all rätt att ifrågasätta dessa byggnationer och kunna få dem rivna? Rätten försvinner väl inte bara genom att Tor dör?

Upplys en okunnig…tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in