Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Ja jag hade gjort samma, kört på som vanligt. Det hade nog dom flesta gjort.
Det känns som att det är ovanligt att byta åsikt i den här branschen. Får man fråga om det hände något annat i ditt liv som gjorde dig mer mottaglig när du bytte tro till kompatibilism? Eller var det bara pga av dom förnuftiga argumenten du ändrade dig?
Jag tror att mycket filosofi handlar om att det ger en terapeutisk effekt hos dom som utövar det, på gott och ont. Det är bra att filosofi får människor att må bättre men samtidigt ett problem om det inte är nyfikenheten på hur vi faktiskt fungerar som är prio 1.
Det var gapet mellan hur vi upplever våra liv som gnagde och deras beskrivning.
Jag förstod deras förklaring om att det var en illusion men det som var svårt att komma ifrån var frågan om det spelade någon roll? Om vi måste leva som om illusionen är sann vad är då skillnaden mot att den verkligen vore sann?
Sedan hade jag fallit i fällan att bara för att liberalismens fria vilja var osann så är också alla varianter av fri vilja falsk.
När jag sedan började gräva i det på djupet så fann jag att det var kejsarens nya kläder. Jag är inte ensam heller en stor majoritet av dagens filosofer gör samma slutsats som jag. En annan sak jag missat.
Dennett var en tämligen sen bekantskap men han bryggar på ett väldigt klart sätt vetenskap med filosofi.
Djupare insikt i människans natur och vad det innebär att vara människa finns det flera andra filosofer som är bättre på att beskriva.
De som satt djupast spår hos mig personligen är existentialisterna som Camus, Dostojevskij, Nietzsche och Heidegger.