2026-08-13, 18:54
Medlem
Galejans avatar
Hahaha, där ser man. Elon knäckte den svenska fackföreningsrörelsen. Mycket glädjande nyheter.
Citera
2026-08-13, 18:55
Medlem
Helt sjukt!
Hade man ingen plan från fackets sida om hur man skulle uppnå sina mål?
Pinsamt fiasko det här. Ett fiasko som kostar många miljoner helt i onödan.
Dessutom kommer nu fler företag börja knorra, med rätta.

Fackpampar, ni är ju ta mig fan dumma i huvudet.
Starta en strejk utan mål och plan hur man skall uppnå detta.
Smyger ut bakvägen i tysthet.
Citera
2026-08-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hahaha, där ser man. Elon knäckte den svenska fackföreningsrörelsen. Mycket glädjande nyheter.
Av ren nyfikenhet, varför är detta glädjande nyheter för dig? Att du benämner Tesla som Elon får mig att tro att det rör sig om en kulturell värdering snarare än en reell fråga.
Citera
2026-08-13, 19:02
Medlem
slagskotts avatar
Amerikanaka värderingar har ingenting på svensk mark att göra
Citera
2026-08-13, 19:03
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Av ren nyfikenhet, varför är detta glädjande nyheter för dig? Att du benämner Tesla som Elon får mig att tro att det rör sig om en kulturell värdering snarare än en reell fråga.
Ja, detta är inget jag tjänar på personligen. Det här är en rent känslomässig grej. Ännu en bit av ”Det Gamla Sverige” som bryts loss och rasar i backen. Lite som när man välte statyerna av Lenin och Saddam Hussein. Att knäcka fackföreningsrörelsen i Sverige är imponerande, oavsett hur man ser på det. Folkhemmet ligger i smulor.
Citera
2026-08-13, 19:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Elon Musks obegränsade ekonomiska resurser vann kampen. Det var en nederlagsstrid för IF Metall.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, detta är inget jag tjänar på personligen. Det här är en rent känslomässig grej. Ännu en bit av ”Det Gamla Sverige” som bryts loss och rasar i backen. Lite som när man välte statyerna av Lenin och Saddam Hussein. Att knäcka fackföreningsrörelsen i Sverige är imponerande, oavsett hur man ser på det. Folkhemmet ligger i smulor.
Ok, tycker bara det är en konstig grej att fira och hade varit nyfiken om det fanns nåt gott med i sig.
Citera
Medlem
Citat:
Han har ju mer pengar i sin portfölj än hela Sveriges statskassa räknat i både inkomster och utgifter tillsammans vad jag förstått.
Senast redigerad av FuckingDuck 2026-08-13 kl. 19:08.
Citera
2026-08-13, 19:07
Medlem
Denbredamittens avatar
Helt bedrövligt dåligt.
Citera
2026-08-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
LO har inte hängt med i utvecklingen. Strejker är medeltiden och nu har de lärt sig. Vaffan kostade detta för medlemmarna?

Och hur anser du att arbetare ska agera om villkoren är piss?
Citera
2026-08-13, 19:11
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ok, tycker bara det är en konstig grej att fira och hade varit nyfiken om det fanns nåt gott med i sig.
Det för ju det goda med sig att det svenska undantaget blir ännu mindre. Sverige är på väg att bli ett land som alla andra. Monopolen och diktaturfasonerna höll i sig länge och almanackan tvingades bli 00-tal innan vi ens fick köpa värktabletter efter klockan sex en fredagskväll men nu är Gammelsverige en gång för alla krossat. Alla stora bolag kommer att ta notis. Ett av de allra största fackförbunden tog fajten och förlorade. Mindre fackförbund kommer inte ens att ta fajten from now on. Sånt som tvång av kollektivavtal kommer att bli tvång enbart i teorin men inte i praktiken. På det hela taget är det bra för företagandet.
Citera
2026-08-13, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Och hur anser du att arbetare ska agera om villkoren är piss?

Byta jobb. Göra sig mer attraktiv genom utbildning och att man sköter sig, arbetar lojalt och flitigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in