Citat:
Ursprungligen postat av
Krulf
Under 15 år som polis har det aldrig avlossats ett vådaskott i omklädningsrummet i den region som jag jobbar i.
Det är dessutom skillnad på polisiärt skytte och sportskytte, framförallt i syftet där det ena är att under idealiska förhållanden stansa fem hål i en papptavla under några minuter med så få pålagda processer som möjligt medan det andra handlar om liv och död och aldrig på en väl upplyst skjutbana, oavsett väderförhållande, omgivning och angripande gärningsman. Tyvärr har alltför många sportskyttar en von oben-inställning om hur överlägsna de är och likställer skyttet.
Vad vi däremot är överens om är att poliser borde ha högre krav på sitt skytte och tvingas öva betydligt mer skytte och generell vapenhantering.
Jag har kontakter inom polisen och vet att vådaskott sker betydligt oftare än vad som kommer till allmänhetens kännedom. (Och kvinnor är starkt överrepresenterade.) Enligt polisens personalansvarsnämnd (PAN) sker i genomsnitt ungefär 10 vådaskott per år. Så i din polisregion bör det ha avlossats ca 20 vådaskott under de senaste 15 åren, men inte nödvändigtvis i omklädningsrummet. Man kan klanta till det på fler platser.
Vådaskott inom sportskyttet är ytterst sällsynta, men visst inträffar de. De brukar dock vara av en annan natur, exempelvis att en skytt avlossar ett skott sekunden innan eldkommando, men i en helt säker riktning. Att bränna av ett skott från ett vapen som man tror är säkert händer däremot i stort sett aldrig. Det beror på att vi har strikta och fungerande säkerhetsrutiner, vilket saknas hos polisen. (Man blir inte expert på vapenhantering bara för att man går och bär på ett hölstrat vapen under arbetstid.)
Vi som är pistolskyttar står inte bara och skjuter serier om 5 skott på 5 minuter. Det förekommer mycket snabbskytte: Fältskjutning, PPC och IPSC för att nämna några. (De två sistnämnda simulerar eldstrid.) Jag har själv tränat en poliselev i skytte, så jag vet hur erbarmligt illa det kan vara. Även på en bana i lugn och ro utan tidspress. Hur man kan fullständigt missa en precisionstavla från 10 meters håll är en gåta för mig. Så ja, vi känner oss ganska överlägsna den genomsnittlige konstapeln. Sedan finns det givetvis poliser som är duktiga skyttar också, men de brukar som regel vara sportskyttar på fritiden.