2026-08-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Bilen var inte kulfång, bilen var måltavla. Kulfånget utgjordes av allmänheten på trottoarer, uteserveringar, på väg in eller ut till stationen, etc. För dem som inte är bekanta med Helsingborg rekommenderar jag en titt på Google maps:
https://www.google.com/maps/@56.0477802,12.691297,3a,75y,142.59h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sZxOIPG1R1KBcv4ukOAc04A!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D0%26panoid%3DZxOIPG1R1KBcv4 ukOAc04A%26yaw%3D142.58721606403813!7i16384!8i8192 ?hl=en&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgwNS4xIKXMDSoASAFQ Aw%3D%3D

Det är från den punkt där polisen liggande sköt mot bilen. Byggnaden längst bort i gatans förlängning är stationen (Knutpunkten).

Jag är också orolig för oskyldiga civila. Det är därför som jag inte vill att poliser skall avfyra skjutvapen i riktning mot dem. En av kulorna träffade bilen, vart tog den andra kulan vägen? Det var fullständigt omdömeslöst av polisen att skjuta och utsätta hundratals (ja, det är mycket folk i rörelse i den delen av Helsingborg) människor för livsfara.

Du läser väldigt selektivt.

"Bilen tvärnitade så att det tjöt om däcken, berättar hon. Men givet den höga farten gled bilen i sidled utan att helt stanna."
https://www.hd.se/bilen-kom-i-full-fart-mot-nettan-jag-tankte-att-nu-dor-jag/

Hur du logiskt får det till "solklart mordförsök på tjänsteman och hatbrott" förstår nog bara du själv. Hatbrott? Hat mot vem då? Poliser och fotgängare?

Nu är jag förvisso inte kriminell. Men om jag vore det, och var på väg att hitta på något jävelskap, så hade jag ansträngt mig att inte dra uppmärksamheten till mig. Laglig hastighet, stanna för fotgängare och blinka höger ut ur rondeller.
Bilen blir ett kulfång i sig. Polisen har sedan många år bytt ammunition just för att den gamla hade stor risk för genomskjutning. Den risken minskar markant med den nya ammunitionen som har en kontrollerad uppsvampning.
Citera
2026-08-11, 20:07
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Stämmer det att föraren hade köpt droger av den 12 årige pojkens familjs företag innan färden började?
Citera
2026-08-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
I den bästa av världar vore föraren av VW bilen stendöd. Då hade Sverige blivit aningen tryggare. Och jo - polisen får faktiskt skjuta mot folk. Det är en del av det som i folkmun kallas våldsmonopolet.

Tror du svenska polisen är Judge Dredd eller? Det är INTE vad våldsmonopolet åsyftar. Det finns väldigt klara regler och lagliga företräde för vilken grad våld och i vilka omständigheter polisen får använda. Som tur är.
Citera
2026-08-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ingen, vare sig du, jag, eller en polis får skjuta mot någon för att någon har blivit påkörd. Grov vårdslöshet i trafik har inte dödsstraff i straffskalan. Grov vårdslöshet i trafik är inte heller tillräckligt allvarligt för att sätta allmänheten i fara, vilket polisen gjorde. Det här var en hämndskjutning av en kränkt polis.

I den bästa av världar får den polisen aldrig bära vapen igen. Men så blir det nog inte.

Jämför med en pistolskytteklubb där någon börjar skjuta, trots att det står folk framme vid måltavlorna. Det spelar ingen roll att skytten siktade på sin egen tavla, han/hon blir utesluten direkt. Till det skall läggas hur usla de flesta poliser är på att skjuta. Jag har personligen tränat en polisstudent som gick med i min pistolskytteklubb för att hon ville bli bättre på att skjuta. Hon hade svårt att träffa precisionstavlan (den som man normalt använder på 25 meter) från 10 meters håll. Med stödhand. Och hon blev inte mycket bättre. Inte så konstigt, hon hade så små händer att hon hade svårt att greppa om kolven. Idag jobbar hon som polis.
Vilken tur att du inte bestämmer för vad som står i tidningarna har misstanken mot honom lagts ner och han misstänkts inte för brott längre.
Din jämförelse med skytteklubben är fullständigt irrelevant varför nämner du det överhuvudtaget?
Citera
2026-08-11, 23:28
Medlem
Citat:
I den bästa av världar vore föraren av VW bilen stendöd. Då hade Sverige blivit aningen tryggare. Och jo - polisen får faktiskt skjuta mot folk. Det är en del av det som i folkmun kallas våldsmonopolet.
Polisen får inte skjuta hur som helst. Det är inte tillåtet att skjuta efter en bil pga vårdslöshet i trafik. I det här fallet utsattes massvis av oskyldiga människor för dödsfara. Om idioten som körde hade råkat dö av ett vådaskott på parkeringen vid Ättekulla hade jag däremot kunnat leva med...
Citat:
Bilen blir ett kulfång i sig. Polisen har sedan många år bytt ammunition just för att den gamla hade stor risk för genomskjutning. Den risken minskar markant med den nya ammunitionen som har en kontrollerad uppsvampning.
Du tycks inte förstå vad som menas med kulfång. Kulfånget är vad som fångar upp kulan om den går igenom eller bredvid målet. Hålspetsammunition kräver en tillräcklig hastighet för att expandera vid träff. Ett skott som missar målet och minskar tillräckligt i hastighet, kommer att uppföra sig som en vanlig mantlad kula vid träff.
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vilken tur att du inte bestämmer för vad som står i tidningarna har misstanken mot honom lagts ner och han misstänkts inte för brott längre.
Din jämförelse med skytteklubben är fullständigt irrelevant varför nämner du det överhuvudtaget?
Misstanken för mordförsök är mycket riktigt nerlagd, eftersom föraren inte hade för avsikt att köra på någon. Återstår att se ifall polisen kommer meddelas misstanke för brott. Jag tog exemplet från skytteklubben för att exemplifiera att många poliser är helt olämpliga att hantera vapen. Det sker också vådaskjutningar då och då, när en polis tror att vapnet är säkert efter att magasinet är urtaget, trots att det finns en patron kvar i patronläget. I skytteklubbar finns säkerhetsrutiner som omöjliggör att sådant sker, antingen med säkerhetspropp i patronläget, eller blindavfyrning och hölstring under uppsikt. I polisens omklädningsrum är det inte så jävla noga. Men det är väl vad man kan förvänta sig, det räcker att ha en begåvning som når upp till stanine 3 för att bli antagen till polisutbildningen. Det motsvarar ungefär IQ=85, dvs gränsen mellan normalbegåvad och svagbegåvad. Då får vi poliser som den liggande, skjutande, kränkte polisen i Helsingborg.
Citera
2026-08-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
När blev egentligen Helsingborg en sån gangsterstad? Från Nils Poppe till sån misär.

En liten hint, sök på helsingborg i aktuella brott och kriminalfall. Hur många våldsdåd får du upp som INTE innefattar araber?
Citera
2026-08-12, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
En liten hint, sök på helsingborg i aktuella brott och kriminalfall. Hur många våldsdåd får du upp som INTE innefattar araber?

Jo jag vet. Men när blev det så?
Citera
2026-08-12, 08:54
Medlem
israelisinnocents avatar
Bra jobbat av polisen, skickar en viktig signal

Istället för ännu en buse som lyckas smita undan
Citera
2026-08-12, 12:10
Medlem
Citat:
Polisen får inte skjuta hur som helst. Det är inte tillåtet att skjuta efter en bil pga vårdslöshet i trafik. I det här fallet utsattes massvis av oskyldiga människor för dödsfara. Om idioten som körde hade råkat dö av ett vådaskott på parkeringen vid Ättekulla hade jag däremot kunnat leva med...

Du tycks inte förstå vad som menas med kulfång. Kulfånget är vad som fångar upp kulan om den går igenom eller bredvid målet. Hålspetsammunition kräver en tillräcklig hastighet för att expandera vid träff. Ett skott som missar målet och minskar tillräckligt i hastighet, kommer att uppföra sig som en vanlig mantlad kula vid träff.

Misstanken för mordförsök är mycket riktigt nerlagd, eftersom föraren inte hade för avsikt att köra på någon. Återstår att se ifall polisen kommer meddelas misstanke för brott. Jag tog exemplet från skytteklubben för att exemplifiera att många poliser är helt olämpliga att hantera vapen. Det sker också vådaskjutningar då och då, när en polis tror att vapnet är säkert efter att magasinet är urtaget, trots att det finns en patron kvar i patronläget. I skytteklubbar finns säkerhetsrutiner som omöjliggör att sådant sker, antingen med säkerhetspropp i patronläget, eller blindavfyrning och hölstring under uppsikt. I polisens omklädningsrum är det inte så jävla noga. Men det är väl vad man kan förvänta sig, det räcker att ha en begåvning som når upp till stanine 3 för att bli antagen till polisutbildningen. Det motsvarar ungefär IQ=85, dvs gränsen mellan normalbegåvad och svagbegåvad. Då får vi poliser som den liggande, skjutande, kränkte polisen i Helsingborg.
Du tycks inte förstå det här med ammunitionens betydelse för genomskjutning eller ej. Fysik vet du - du borde googla.
Citera
2026-08-12, 17:19
Medlem
Citat:
Du tycks inte förstå det här med ammunitionens betydelse för genomskjutning eller ej. Fysik vet du - du borde googla.
Jag vet att hålspetsammunition inte expanderar under en viss hastighet och därmed kan ge genomskjutningar precis som helmantlad ammunition. (Fysik vet du.) För att Speer Gold Dot skall expandera krävs att hastigheten vid anslag är högre än 240 m/s. Det är den hastighet som kulan har efter ungefär 300 meters flykt. Ingången till stationen ligger 400 meter från där polisen sköt. Så om någon hade blivit träffad där så hade kulan inte expanderat.
Citera
2026-08-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Är det så att Helsingborg börjar bli ett lilla Rotterdam, på grund av allt förbannat kokain?
Dags att vi legaliserar cannabis och svamp, men börjar jaga de här idioterna som importerar våldsdroger med blåslampa.
Har varit så i många, många år.

Redan för 20 år sedan så var det HA som körde genom containrar genom Helsingborg. Det var fritt blås eftersom de hade folk i hamnen.
Citera
2026-08-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Men nu sköt man ju inte föraren utan ett barn i bilen.
Bilen stannade dessutom inte så hela tilltaget var efterblivet.
Det fanns inget hot längre så varför sköt polisen? Bilen var på väg bort.
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Nope. Föraren tvärnitade för att undvika påkörning. Grov vårdslöshet i trafik är inte mordförsök.
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Bra jobbat av polisen, skickar en viktig signal
Istället för ännu en buse som lyckas smita undan
Officiellt är inte polismannen som sköt misstänkt för brott. Men det kanske han är internt. Från Helsingborgpolisens Facebooksida:

Polisen söker en man som befann sig i närheten när en polis blev påkörd i centrala Helsingborg den 5 augusti.
Händelsen inträffade omkring klockan 15.03. En personbil hade kört mot rött och vårdslöst och när polisen försökte stoppa bilen blev en polisman påkörd. I samband med händelsen avlossade polismannen sitt tjänstevapen.
På platsen befann sig en man tillsammans med ett barn. I samband med den farliga situationen sprang mannen från platsen och tog tag i barnet för att få med sig barnet därifrån.
Polisen vill komma i kontakt med mannen eftersom han kan ha gjort viktiga iakttagelser. Han är inte misstänkt för något brott.
Mannen, eller den som vet vem han är, uppmanas att kontakta polisen på 114 14 eller www.polisen.se/tips
Utredningen bedrivs av polisområde Blekinge nordöstra Skåne. Händelsen där polismannen avlossade sitt tjänstevapen utreds separat av avdelningen för särskilda utredningar (SU).

Hur skall man egentligen tolka den efterlysningen? Kommer den efterlyste mannen ha information som är till polismannens för- eller nackdel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in