2026-08-13, 14:21
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag märkte ( liksom många andra) ganska snabbt att Lebel var totalt ologisk och körde över materialet på ett väldigt extremt sätt. Bilar på DBG försvann så att den blev Tunnelgatan.

Alltså la jag ned all diskussion med honom.

För det gav ingenting.

Men du , vars främsta mål inte är klarhet utan mer att "vinna" diskussioner fortsatte bearbeta honom in absurdum , länge och väl. På punkter som var helt självklara.

För att "vinna"

Så du är själv ytterligare ett exempel på min grundtes.

Hade du en grundtes? Den har jag nog missat.

Men det är lönlöst att argumentera mot CA genom psykologiserande. Han har en väldigt förväntad profil för en ensamagerande politikermördare.

Vad saknar han egentligen – bekräftade mord sedan innan? Det är inget motargument, för de flesta ensamagerande politikermördare har inte mördat innan. Däremot har de ofta någon form av våldshistorik i likhet med CA. Och Oswald.

Det gångbara motargumentet är snarare potentiell paranoia. Om CA var kraftigt paranoid med bristande verklighetskontakt skulle det i princip kunna förklara hela hans beteende. Men vad jag vet har ingen paranoia före 1986 kunnat påvisas hos CA.

Att jag bråkar med Lebel har bara med hans grandiosa självbild, manipulativa beteende och nedlåtande ton att göra. Och att han lägger fram helt skruvade slutsatser som om de vore Guds Sanning.
Citera
2026-08-13, 16:19
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det gångbara motargumentet är snarare potentiell paranoia. Om CA var kraftigt paranoid med bristande verklighetskontakt skulle det i princip kunna förklara hela hans beteende. Men vad jag vet har ingen paranoia före 1986 kunnat påvisas hos CA.

Nu sa du före 1986 men jag tycker att efter MOP kan man se tydliga paranoida drag hos CA vilket kan tolkas åt båda hållen.

Bland annat får han för sig att gäster på McDonalds stirrar på han och vägrar acceptera att han inte är telefonavlyssnad trots att det blir ett dokumenterat tjänstefel av polisen att felaktigt neka. Kanske var han helt genuin i Aftonbladet-intervjun där han uttrycker rädsla för att bli ditsatt. Paranoida gör konstigare saker än så, jag hade personligen en granne som var övertygad om att hennes röster orsakades av gas som familjen bredvid pumpade in i hennes ventilation.

Vi vet också från diverse uppklarade historiska kalla fall med stort utredningsmaterial att det ofta finns någon stackars sate som sitter på en mängd indicier men som det inte är. Har man storleken på underlaget som i MOP slår blixten ner på någon.
Citera
2026-08-13, 16:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Nu sa du före 1986 men jag tycker att efter MOP kan man se tydliga paranoida drag hos CA vilket kan tolkas åt båda hållen.

Efter 1986 ja. Jag har ofta tagit upp hans paranoida drag efter 1986 i CA-tråden.

Länge tyckte jag att de var ett tungt argument mot hans skuld. Men det blir ju ett problem om de inte kan påvisas alls före 1986. För om han får dem först efter den 28 februari 1986 kan de ju nästan lika gärna bero på att han är gärningsmannen och har panik över att åka dit.

Vore därför extremt intressant om någon kunde gräva fram tecken på paranoia före 1986. Det hade verkligen talat emot honom som GM.

Paranoia för CA är motsvarigheten till mytomani för SE. Båda dragen talar emot deras skuld om de kan påvisas före 1986. Vilket de kan i SE:s fall.
Citera
2026-08-13, 16:43
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Paranoia för CA är motsvarigheten till mytomani för SE. Båda dragen talar emot deras skuld om de kan påvisas före 1986. Vilket de kan i SE:s fall.

Är det någon som begärt ut vitsorden från värnplikten? Jag kan ta på mig den annars. Krigsarkivet.
Citera
2026-08-13, 16:57
Medlem
Citat:
Som luttrad MOP-spanare minns jag debatten i tråden för 10-15 år sen då någon i jämna faser tittade in och proklamerade att det redan var löst via CP och det bara var en fråga om acceptans. Därefter samma sak med Stig Engström, Göran Lambertz kunde till och med matematiskt bevisa det via Bayes sats.

Nu har Christer A samma roll. Det är samma argument år efter år, men märkligt nog byts själva objektet ut.

Christer A har varit aktuell för oss privatspanare i minst 10 år och hans är Olof Palmes mördare ”The final Boss”.
Citera
2026-08-13, 17:25
Medlem
Man får väl påminna sig om att CA:s paranoida uppgifter mest kan syfta till att understödja narrativet kring varför han gjorde sig av med revolvern. Varför han nu gjorde det. Förblir svårt att få huvet runt.
Citera
2026-08-13, 17:25
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ett ordentligt diffust tips som kan nämnas i sammanhanget är D20929.

Någon var smart och begärde ut all information som förmedlats till PU av Leif GW Persson. Detta efter hans "annonsering" efter GM i Veckans Brott 2011 och erbjudande om en fika.

GWP vidareförmedlar 2011-04-18 ett tips om att Palmes mördare var en officerare vid K3 som nämns vid namn, dock inte Jägar-Nisse. Istället nämns en annan person, men det verkar ha uppstått ett handläggarfel hos PU då den utpekade otroligt nog inte var maskad.

GWP kommenterar att uppgiftslämnaren framstod "helt normal" men då det är så diffust hänger jag inte ut namnet så det blir sökbart. Mannen var fanjunkare, sportskytt och skjutinstruktör av vad jag fått fram. Initialerna BÄ.

Värt att gräva i enligt mig. Att någon tar chansen att driva med polaren är såklart Occam-svaret här, annars kan det noteras att någon återigen pekar på specifikt K3.

D16558-00
D16558-01

Registrerades redan 1 december 1994, dvs. långt tidigare än LGWP:s tips.

WPU har dock inga dokument länkade till uppslagen. Om de är länkade till BÄ kan vi såklart inte slå fast utan dokumenten. Och är de det så, finns det ytterligare intressant material att gräva vidare i. Kopplade till ovan uppslag.

Koppling till Stockholm och skytte där, är dokumenterat långt tidigare än 1986. Bostadsadress 1986 har jag inte hittat.
Citera
2026-08-13, 17:47
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
D16558-00
D16558-01

Registrerades redan 1 december 1994, dvs. långt tidigare än LGWP:s tips.

WPU har dock inga dokument länkade till uppslagen. Om de är länkade till BÄ kan vi såklart inte slå fast utan dokumenten. Och är de det så, finns det ytterligare intressant material att gräva vidare i. Kopplade till ovan uppslag.

Koppling till Stockholm och skytte där, är dokumenterat långt tidigare än 1986. Bostadsadress 1986 har jag inte hittat.

Om jag är rätt ute i min research var han instruktör vid HvSS, Hemvärnets stridsskola som ligger i Vällinge vid Mälaren. Det förklarar i så fall också att han är spårbar i Södertäljeområdet vid samma tid. En äkta elitskytt samt avliden 2015 i någon sorts olycka vad det verkar enligt uppgift på ett sportskytteforum.

Citat:
Well, long time since involved in modern pistolshooting. Cant find info on dealer but recall a top shooter that during the 70s helped me when problems occured with my 210-5. His name is (maskar) and should be wellknown among your contacts. Good luck!

Citat:
Sadly reports indicate that (maskar) is no longer with us. He died in an accident one or two years ago.
Citera
2026-08-13, 17:53
Avstängd
TFX17s avatar
Att folk okynnestipsar om personer som Leif Tell och Thomas Piltz för att jävlas är ingen hög-oddsare. Hela Stockholms undre värld hade ett horn i sidan till dem. En officerare och föregångsman inom militären samlar dock inte på sig fiender under karriären på samma sätt. Tipset är även plågsamt neutralt, rent av torrt. Värt att gräva lite i för den med tiden.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-13 kl. 18:06.
Citera
2026-08-13, 18:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Man får väl påminna sig om att CA:s paranoida uppgifter mest kan syfta till att understödja narrativet kring varför han gjorde sig av med revolvern. Varför han nu gjorde det. Förblir svårt att få huvet runt.

Det klaffar dock inte med att han verkar ha sagt upp sin telefon precis efter mordet. Det är en konkret åtgärd han vidtar, och som troligen är för att undvika telefonavlyssning eftersom han senare ondgör sig över just misstänkt telefonavlyssning.

Han sa knappast upp sin telefon 1986 för att ”understödja ett narrativ” som han i så fall påbörjade nästan ett decennium senare.
Citera
2026-08-13, 18:06
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Om jag är rätt ute i min research var han instruktör vid HvSS, Hemvärnets stridsskola som ligger i Vällinge vid Mälaren. Det förklarar i så fall också att han är spårbar i Södertäljeområdet vid samma tid. En äkta elitskytt samt avliden 2015 i någon sorts olycka vad det verkar enligt uppgift på ett sportskytteforum.

1969 var han fanjunkare vid K3 i Skövde och var en av regementets instruktörer/skjutledare i pistolskytte.

BÄ var yrkesmilitär, pistolskytteinstruktör och svensk mästare i grovpistol.

Oklart hur det ska kopplas till MOP. Befriande ändå, att gräva i annat än sekunder, " materialet"
Senast redigerad av CharlotteSomewhere 2026-08-13 kl. 18:44.
Citera
2026-08-13, 18:25
Medlem
Citat:
Det klaffar dock inte med att han verkar ha sagt upp sin telefon precis efter mordet. Det är en konkret åtgärd han vidtar, och som troligen är för att undvika telefonavlyssning eftersom han senare ondgör sig över just misstänkt telefonavlyssning.

Han sa knappast upp sin telefon 1986 för att ”understödja ett narrativ” som han i så fall påbörjade nästan ett decennium senare.

Sant. Karln är hal. Svår att få grepp om. Dök upp i utredningen för sent. Sköt han Palme var det hans smala lycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in