2026-08-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nej, han hävdar att vågor från öppet hav kan komma in till olycksplatsen. Han har ritat kartor som han menar styrker hans tes.

Vi som ofta seglar här vet att det är FEL.

Han har som vanligt rådfrågat AI som säkert claimar att det skulle kunna vara möjligt….
Men AI har som bekant ofta fel om just sådana saker eftersom AI aldrig varit platsen.
Lika lite som den skribenten du citerar har det.

Hade det varit höga vågor hade skrik /visslingar 300m bort (dessutom i lä av de som hörde dem) ALDRIG uppmärksammats.

Vittnen sa att det var en visselpipa dom hörde inte visslingar. Jag tror visselpipor hörs avsevärt längre än 300m så länge det inte är storm
Citera
2026-08-13, 17:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vittnen sa att det var en visselpipa dom hörde inte visslingar. Jag tror visselpipor hörs avsevärt längre än 300m så länge det inte är storm
Vittnen sa de hörde rop. Rop fra en utmattad hörs inte 300m i motvind om det går höra vågor/blåser mycket.
Inte heller ser du flytvästar flyta omkring om vågorna är 1-1.5m höga.
Blåser det mycket å du ligger vid Katten (som vittnena/röddarna) gjorde så har du så mycket ljud runt omkring dig, vågor som bryter å slår mot skär, så då kan du inte urskilja en vissling 300m i lä.

Sen SA JU VITTNENA/RÄDDARNA att det var lugnt när dom gick ut och att det blåste upp senare på kvällen.
Citera
2026-08-13, 17:15
Medlem
Jag vet mycket väl hur det går till och det kan dröja väldigt mycket mer än någon enstaka dag. Jag har varit med om att det tagit veckor innan rätts är tillräckligt klara för att dödsattestet ska kunna skrivas. Skatteverket kan i sin tur också vara rätt långsamma tyvärr. Så nej, det är inte konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Brukar komma när den rättsmedicinska obduktionen är utförd. Den görs så snart kroppen kommit in till en rättsmedicinsk avdelning. I normalfallet efter någon enstaka dag, och då utfärdas omedelbart, av läkare/obducenten ett dödsbevis som skickas till skatteverket. Det är dödsbeviset som gör att personen registreras som avliden.

Vid alla dödsfall utfärdas också ett dödsorsaksintyg. Det kan dröja länge i detta fall.
Så jag instämmer. Konstigt att hon inte registrerats som avliden.
Citera
2026-08-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vittnen sa de hörde rop. Rop fra en utmattad hörs inte 300m i motvind om det går höra vågor/blåser mycket.
Inte heller ser du flytvästar flyta omkring om vågorna är 1-1.5m höga.
Blåser det mycket å du ligger vid Katten (som vittnena/röddarna) gjorde så har du så mycket ljud runt omkring dig, vågor som bryter å slår mot skär, så då kan du inte urskilja en vissling 300m i lä.

Sen SA JU VITTNENA/RÄDDARNA att det var lugnt när dom gick ut och att det blåste upp senare på kvällen.

Det står rop på hjälp och visselpipa. Jag såg ngn intervju med honom där han sa att han först hörde visselpipa och trodde ngn skämtade

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/patrik-och-sara-grep-in-vid-batolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-13, 17:30
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Det står rop på hjälp och visselpipa. Jag såg ngn intervju med honom där han sa att han först hörde visselpipa och trodde ngn skämtade

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/patrik-och-sara-grep-in-vid-batolyckan-vid-tjorn/
Jag har också sett både och.
Faktum kvarstår, 1-1.5 höga vågor som bryter måste det blåsa MYCKET KRAFTIGT för att du öht ska komma i närheten av utanför Katten. Det gjorde det inte enligt vittnen.
Inte heller kan gammal sjö nå dit, som påstås.

Det var lugnt när paret som räddade mannen å sonen gick ut

Det kan ha varit lite hårdare vindar vid tidpunkten för kollisionen och lokala kortvariga ösregnet som kom enligt vittnen. Dock inget som skapar vågor av den digniteten. Här bör man lyssna på lokalt folk, de kan sin omgivning.

Ljud transporteras lätt över vatten MED vinden, dock inte MOT. ALLTID svårt att höra båtar som ligger i lä. Sannolikt därför hörde snipan inte heller fartyget förrän det var för sent.
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-13 kl. 17:33.
Citera
2026-08-13, 17:42
Medlem
Citat:

Ja, vad jag läste var att de hört visselpipa och undrade om det var någon som var dum nog att skämta, sedan hörde de också rop på hjälpt, troligen, naturligtvis, efter att de uppmärksammat ljudet av visselpipa och blivit mer uppmärksammade. De tittade med kikare och såg då i alla fall vrakrester och flytväst.
Citera
2026-08-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Finns ganska diskreta som ser ut som ett vitt stupör.

Smälter ju fin in uppe på en segelbåtsmast t.ex.

Med noll effekt i ett stort område bakom båten...
Citera
2026-08-13, 17:47
Medlem
Bergakungens avatar
Lokalpressen (Gp) berättar att åklagaren nu har bett om förlängd tid för förundersökningen. Ifall det då blir omhäktning vet vi först då tingsrätten beslutar.
Citera
2026-08-13, 17:49
Medlem
Citat:
Men i detta fall hänvisar han ju endast till vittnesuppgifter i media från sjöräddarna?

Jag har läst i fyra olika tidningar där det antingen står att vågorna var 1 m höga eller att "det gick höga vågor". Jag tror det stått i både GP:, SvD, DN och Aftonbladet

https://www.dn.se/sverige/vi-plockade-upp-en-sko-en-toffla-och-en-troja-ur-vattnet/

Om det stämmer med säkerhet? Vet ej, men Veridictores har ju endast hänvisat till dom rapporterna. Jag tror också på dessa tills det kommer mer trovärdiga än anonyma källor på fb

Så är det, och jag har också uttryckt att även jag är tveksam om det verklign var 1,5m höga vågor vid händelsen, men ATT det kan bli det i området råder det ingen tvekan om. Det vet alla i området som fått bryggor, stenpirar med mera sönderblåst i höststormarna. Och under dygnet innan denna olycka blåste det upp till halv storm i byarna och det var hård vind under lång tid. Jag har fått uppgift från yrkesmän som var ute den dagen/kvällen att vågorna utanför kusten var runt 4-5m.
Citera
2026-08-13, 17:49
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Med noll effekt i ett stort område bakom båten...

Den smarte sätter den inte så ditt klappmongo 🤣.

Desutom kan man ha två
Citera
2026-08-13, 17:50
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsteraoblique
Jag vet mycket väl hur det går till och det kan dröja väldigt mycket mer än någon enstaka dag. Jag har varit med om att det tagit veckor innan rätts är tillräckligt klara för att dödsattestet ska kunna skrivas. Skatteverket kan i sin tur också vara rätt långsamma tyvärr. Så nej, det är inte konstigt.
Dödsattest?? Du verkar vara insatt.
Citera
2026-08-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Snart är det dags för lite nytt i målet. Senast på fredag kommer en av fyra saker sannolikt att ske

3. Åklagaren väcker åtal
1. Åklagaren begär kapten omhäktad
2. Åklagaren lägger ned förundersökningen
4. Åklagaren släpper kapten men lägger inte ned förundersökningen

Numreringen i sannolikhetsordning IMO.

Ja, det blev som väntat. Åklagaren vill ha mer tid att utreda medans kapten skakar galler. Nu ska det bli spännande att se vilket virke kaptenens ombud är karvad i, samt vad domstolen därefter beslutar i frågan. Mer tid lär åklagare få, och det är väl inte osannolikt att kapten får sitta kvar heller, men det beror så klart på vad åklagaren lämnat in som skäl och vad ombudet lägger fram för skäl, eller motskäl, om man så vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in