2026-08-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis, jag räknade lite snabbt på diffraktion genom ett 600 meter brett sund och med 2 m höga vågor utanför. Med 1 km brett bakom (och inga öar och annat som skulle dämpa ytterligare) så skulle efter 3,5 km bara halva våghöjden finnas kvar som högst. Längre ut åt sidorna skulle det bara finnas kvar hälften så mycket, dvs runt 1/4 av våghöjden. Med öar mm så skulle det dämpas ytterligare.

Dessutom så innebär en vriden vind (om den börjar närma sig 90 grader, vilket var fallet här) att våghöjden snabbt trycks ned, redan efter en timme så bör våghöjden på gammal sjö ha halverats. Detta är ytterligare en aspekt som man bör ha i åtanke.

Som sagt, vågorna som KBV upplevde kan inte ha berott på gammal sjö utan måste i huvudsak bero på den gällande vinden. Men det kan naturligtvis vara så att enstaka vågor växer sig stora pga vågor i två riktningar. Detta kan ju också inverka på deras bedömning. Men medelvåghöjden lär inte ha varit i närheten av en meter ens.

Var låg förresten KBV-fartyget? Var det KBV 032? Någon skrev att de låg till kaj i närheten.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-13 kl. 11:01.
Citera
2026-08-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Var låg förresten KBV-fartyget? Var det KBV 032? Någon skrev att de låg till kaj i närheten.
Den låg vid Älgön. Exakt position vet jag inte. Det var alltså mycket nära för den att åka efter larmet.
Citera
2026-08-13, 11:29
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:

Enligt uppgift i tråden:

Vid en topphemlig ubåtsbas alldeles i närheten av förlisningsplatsen.

Men det behöver inte betyda att den ryske örlogskaptenen kände till basen...

Eller att ubåtar var inblandade...
Citera
2026-08-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Enligt uppgift i tråden:

Vid en topphemlig ubåtsbas alldeles i närheten av förlisningsplatsen.

Men det behöver inte betyda att den ryske örlogskaptenen kände till basen...

Eller att ubåtar var inblandade...
Älgökajen är ju inte direkt topphemlig (den har funnits sedan 60-talet) men innehållet i berget är kanske det. Det är en rejäl betongkaj där jag legat både med civila båtar (och kanske även under mina ubåtsdagar..?). Om de låg där så hade de fri sikt till olyckan och borde ha god koll på förhållandena (om än att själva kajen är väldigt skyddad):

https://maps.app.goo.gl/UqMV5tVhwDUEbEFy5
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-13 kl. 11:58.
Citera
2026-08-13, 12:48
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Älgökajen är ju inte direkt topphemlig (den har funnits sedan 60-talet) men innehållet i berget är kanske det. Det är en rejäl betongkaj där jag legat både med civila båtar (och kanske även under mina ubåtsdagar..?). Om de låg där så hade de fri sikt till olyckan och borde ha god koll på förhållandena (om än att själva kajen är väldigt skyddad):

https://maps.app.goo.gl/UqMV5tVhwDUEbEFy5
Vill minnas från MarineTraffic att den inte låg vid Älgöbasen utan kajkade strax norr om denna, alltså ännu närmare olycksplatsen.
Citera
2026-08-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vill minnas från MarineTraffic att den inte låg vid Älgöbasen utan kajkade strax norr om denna, alltså ännu närmare olycksplatsen.

Skulle precis skriva att det var precis vid Älgökajen man låg.
Satt också på Marinetraffic samma kväll som lyckan skedde.
Men det slår lite slint i skallen på mig och jag vågar inte säga att det var där man var samma kväll.
Jag är dock 100% säker på att man låg där dagen efter. Kan vara det jag minns och inte kvällen för olyckan. Har något svagt minne av att det var norr om, som du säger.
Vill också minnas det var en helt annan båt som låg där vid samma kaj. Den man först trodde var inblandad i olyckan.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2026-08-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Och just där den var innan larmet kan det mycket väl ha varit betydligt större vågor, det är dels närmare sundet mot havet, dels i rätt riktning för att vågorna inte skall hinna vika undan så mycket när det gäller gammal sjö(gång).
Citera
2026-08-13, 14:31
Medlem
Citat:
Och just där den var innan larmet kan det mycket väl ha varit betydligt större vågor, det är dels närmare sundet mot havet, dels i rätt riktning för att vågorna inte skall hinna vika undan så mycket när det gäller gammal sjö(gång).

Har ett svagt minne av att den låg vid Rösselvik.
Citera
2026-08-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Men i detta fall hänvisar han ju endast till vittnesuppgifter i media från sjöräddarna?

Jag har läst i fyra olika tidningar där det antingen står att vågorna var 1 m höga eller att "det gick höga vågor". Jag tror det stått i både GP:, SvD, DN och Aftonbladet

https://www.dn.se/sverige/vi-plockade-upp-en-sko-en-toffla-och-en-troja-ur-vattnet/

Om det stämmer med säkerhet? Vet ej, men Veridictores har ju endast hänvisat till dom rapporterna. Jag tror också på dessa tills det kommer mer trovärdiga än anonyma källor på fb
Mina siffror bygger på vetenskap, uppe vid Katten så kan det rimligen inte vid olyckstillfället ha gått så stora vågor. Fysiken visar att det inte är rimligt. Nere vid Älgön, strax innanför Älgö gavel, där är det dock inte orimligt alls. Om man står uppe på bergkammen på Koön eller på Instön så kan man se hur snabbt vågorna lugnar sig från öppet hav och in förbi Älgö gavel.

Och när det senare blåste upp i samband med räddningsarbetet, då kan vinden ha drivit större vågor igen.

Min poäng här är att man inte kan skylla på att vågorna gjort att snipan inte syns på radarn. När olyckan skedde så kommer man dels från ännu lugnare vatten, man har inte kommit ut till där vågorna från havet fortfarande kan gå höga och det blåser inte tillräckligt för att skapa ny hög sjö.
Citera
2026-08-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Har ett svagt minne av att den låg vid Rösselvik.
Där bör det dock ha varit ännu mindre vågor.

Då kan vi nog dra slutsatsen att det måste ha varit nya vågor som vinden dragit upp när regnet drog in. Dvs, de hade inte hunnit byggas upp vid olycksplatsen vid olyckstiden. Det tar en tag för nya vågor att byggas upp också, bara för att vinden ökar till det dubbla så dubblas inte våghöjden direkt. Det brukar ta en halvtimme till en timme innan det börjar bli amplitud på vågorna.
Citera
2026-08-13, 15:01
Medlem
Citat:
Där bör det dock ha varit ännu mindre vågor.

Då kan vi nog dra slutsatsen att det måste ha varit nya vågor som vinden dragit upp när regnet drog in. Dvs, de hade inte hunnit byggas upp vid olycksplatsen vid olyckstiden. Det tar en tag för nya vågor att byggas upp också, bara för att vinden ökar till det dubbla så dubblas inte våghöjden direkt. Det brukar ta en halvtimme till en timme innan det börjar bli amplitud på vågorna.

Ta mig inte 100% på orden utan har som sagt ett svagt minne av att den låg antingen där, eller på Älgö.
På Älgön låg den dock helt säkert dagen efter.

Vore bra om någon annan kunde bekräfta eller kommentera ang Rösselvik.

Edit. Rösselvik kan vara fel.

Kolla inlägg 74.
Där nämns Älgön och KBV 032 som legat sen kl 17.00 vid dagen för olyckan.

(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Minns som sagt att den låg där dagen efter, men verkar som den var där även innan.
Fick in inlägg 9 av misstag.
74 är korrekt.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-13 kl. 15:22.
Citera
2026-08-13, 16:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Menar du att du inte fattar hur en sån fungerar? Du måste trolla…

Ett exempel på vad jag menar med reflektor:

Från ett krav på segelbåt vid en tävling,
” En passiv radarreflektor (dvs en radarreflektor utan kraftkälla) skall finnas.
En oktaeder formad passiv radarreflektor ska medföras med antingen cirkulära skivor om minst 30 cm diameter eller en reflektor med minst 2 kvm dokumenterad radarmålsyta.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reflektor

Läs en bit ner om hur strålen kommer tillbaka i samma riktning som den gick in i reflektorn. Det är liksom finessen med en oktaeder. Nu finns det även andra former om vill söka…

Finns ganska diskreta som ser ut som ett vitt stupör.

Smälter ju fin in uppe på en segelbåtsmast t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in