2026-08-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Åsa står som avliden på ratsit nu, men man har inte skrivit ut vilket datum. Det står bara avliden 2608.
Man måste väl ganska exakt veta att hon avled på tisdagen eller ?
Citat:
Ursprungligen postat av sommarsol67
Vet inte hur man skickar en bild men på Ratsit , som jag ser det. står det "registrerad som avliden 2026-08-01". Förstår att inte det kan stämma med.
När jag kollar står det:
"Å registrerades som avliden 2026-08."
Citera
2026-08-13, 16:22
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
Tror också som flera tidigare i tråden att BO ville pausa eller avsluta relationen. Det som initialt var attraktivt som exempelvis hans passion och dedikation i yrkesrollen mattades av genom MGN:s mindre trevliga egenskaper och beteende som visade sig allteftersom relationen utvecklades. Han har själv sagt att ”bråk” i perioder har lett till att han sagt saker han inte menat. Att ha ”bråk i perioder” under en endast åtta månader lång relation i mogen ålder är väl relativt ovanligt. Detta i kombination med att han ville få försäkringar
om framtiden och kanske även pressa fram åtaganden som BO inte kände sig bekväm med gjorde att hon satte än tydlig gräns. Kanske ville hon göra det innan hennes barn skulle komma för slippa en tryckt stämning med outtalade tankar. Detta får MGM att känna sig så avvisad och förnedrad att han exploderar.

Sedan kan jag tycka att delar av hans uttalanden efteråt under förhör är märkliga även om han är i chock; ”Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort.” Som om han reducerar en fruktansvärd händelse till något mindre ingrepp. Även ordvalet som beskriver flykten då han simmar över till en båt skaver; ”Där i båten blir jag. Går in i en liten, liten båt. Blöt, frusen. Och där... jag liksom ville vara.” Det är inte bara en båt utan en ”liten, liten” sådan och HAN är blöt och frusen…Det låter som ett barn som återger en händelse och tycker synd om sig själv.
Hoppas innerligt att det som hände blir klarlagt - ett vedervärdigt brott och så fruktansvärt för både hennes och hans barn samt övriga anhöriga.

Tack för att du sätter ord på detta. Jag har också reagerat över hur han uttrycker sig i förhör och tycker det är tydligt att han söker sympatier. Han är chockad och inte ”mentalt där", säger han, men han är tillräckligt där för att uttalat tycka synd om sig själv. Och passande nog innebar chocken att han bara kunde förmedla självömkan, men inte säga ett enda ord som skulle kunna hjälpa utredningen framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
När jag kollar står det:

Samma för mig, 2026-08.
Citera
2026-08-13, 16:25
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Ok, så han har erkänt att han har tagit hennes liv, men inte att han mördat henne? Bäst hade väl varit att inte säga något alls?
Ja vi får vänta och se då.

Han har uttryckt saker som detta: "Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort."

Och det är ju, precis som åklagaren uttrycker sig, att han ger ett visst medgivande till att han varit inblandad i hennes död, men det betyder inte att han erkänner att han gjort sig skyldig till brottet mord.
Citera
2026-08-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
När jag kollar står det:

Samma för mig
Citera
2026-08-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Han har uttryckt saker som detta: "Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort."

Och det är ju, precis som åklagaren uttrycker sig, att han ger ett visst medgivande till att han varit inblandad i hennes död, men det betyder inte att han erkänner att han gjort sig skyldig till brottet mord.
MGM är museitekniker, väl bevandrad i konstens värld, bekant med många konstnärer, en hel del bohemer säkerligen, människor med annorlunda levnadsformer. Hans ordval när han förhörs om dådet får mig att associera till en poet, konstnär, som i efterhand återkallar minnet av ett känslosamt motiv. Han har gått ur bilden, händelsen. Derealisation som skydd?
Citera
2026-08-13, 16:53
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder

Nej, precis. Inte mord, men väl dråp eller vållande. Det är väl illa nog att säga en sådan sak på det här stadiet.
Citera
2026-08-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
MGM är museitekniker, väl bevandrad i konstens värld, bekant med många konstnärer, en hel del bohemer säkerligen, människor med annorlunda levnadsformer. Hans ordval när han förhörs om dådet får mig att associera till en poet, konstnär, som i efterhand återkallar minnet av ett känslosamt motiv. Han har gått ur bilden, händelsen. Derealisation som skydd?

Min bild av T är att han velat associeras med ett konstnärligt vemod och mörker. I sätt och lynne har han påmint om skådespelare tränade vid Dramaten. Jag delar således din tolkning av hans sätt att prata, och de ordval han gör. Om reaktionen är äkta eller frammanad för skådespeleri vågar jag inte uttala mig om.
Citera
2026-08-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Min bild av T är att han velat associeras med ett konstnärligt vemod och mörker. I sätt och lynne har han påmint om skådespelare tränade vid Dramaten. Jag delar således din tolkning av hans sätt att prata, och de ordval han gör. Om reaktionen är äkta eller frammanad för skådespeleri vågar jag inte uttala mig om.
Intressant. Kanske har ÅÅ tröttnat på hans ”rollspel”?
Citera
2026-08-13, 17:42
Medlem
Nu finns det mer info om bråket i Expressen:

"Konflikten handlade om han skulle vara kvar på Sollenkroka eller åka tillbaka till fastlandet."
Citera
2026-08-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan

"Konflikten handlade om han skulle vara kvar på Sollenkroka eller åka tillbaka till fastlandet."
Han ljuger! han har redan golat sig själv vilket är de dummaste han kunde gjort
Citera
2026-08-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan

För mig har bilden klarnat lite grann efter att läsa FB och expressens senaste artikel
https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Han verkar vara mer åt det narcissist hål , och att bråket handlade om att han skulle inte vara kvar på ön när Å familj skulle komma . Kanske barnen kände något, gillade inte honom. Han blev kränkt. Orden skalerade och Å fick nog, ville bryta relationen och då tappade Han helt.
Citera
2026-08-13, 18:03
Medlem
Ljuger om vad?
Kanske kände han sig kränkt över att hon inte ville ha honom där när hennes familj skulle komma på besök? Hon ville att han skulle åka och han ville stanna?

Att familjen inte kunnat nå BO kvällen innan, dvs inte fick kontakt måndag kväll, är intressant. Om hon hade sett ett missat samtal från sina barn hade hon väl ringt upp, om hon hade kunnat göra det...
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-13 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in