2026-08-13, 16:13
Medlem
guderis avatar
Ett gäng pantade rödingar trodde dom kunde spela Allan och domdera vilkor för ett internationellt storföretag

Vad har detta kostat IF Metalls medlemmar?
Citera
2026-08-13, 16:16
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Undra hur mycket dom fick betalt för att bli utköpta?
Flera månadslöner, enligt Dagens Arbete.
Citera
2026-08-13, 16:18
Medlem
Så Tesla vann alltså över makten på detta sätt.. smart drag ändå än att vika ner sig! Har detta någonsin skett i Sverige att företag "vunnit" mot facket i sådan här stor skala? Antar då alltså de blir av med jobben också med tvång?
Citera
2026-08-13, 16:40
Medlem
Mullrets avatar
Citat Expressen.

" IF Metall avbryter strejken mot Tesla
Uppdaterad idag 16:31Publicerad idag 15:13
Efter snart tre år av strejk avbryter IF Metall alla stridsåtgärder mot Teslas svenska bolag, uppger de i ett pressmeddelande.

Enligt fackförbundet avbryts strejken då Tesla köpt ut alla förbundets strejkande medlemmar på företaget.

– Vi kan konstatera att Tesla är så starka motståndare till kollektivavtal att de hellre köper ut anställda som är medlemmar i facket än ge dem trygga villkor. Det saknar motstycke på den svenska arbetsmarknaden, säger IF Metalls avtalssekreterare Simon Petersson i ett uttalande."

De får jaga de som har glasskiosker. Mer deras nivå.

Nu ser jag många som går ur det tandlösa facket. Bra där.
Citera
2026-08-13, 17:05
Medlem
Karmans avatar
Bra att någon tar striden mot "den svenska modellen" på arbetsmarknaden. Den är ändå förlegad och är ett orättvist privilegiesystem som hämmar arbetsmarknadens dynamik och tillväxt.
Citera
2026-08-13, 17:08
Medlem
Sunimods avatar
Vår regering borde stifta en lag om att alla företag i Sverige skulle ha kollektivavtal och följa dessa.

Det Tesla gör är för jävligt. Den som köper en sådan bil är förrädare mot Sverige.
Jag är blå i min politiska syn men i detta falla klart mörkröd.
Detta är tokfel.
Köpa ut de som protesterar. Totalt galet.
Jag blir så förbannad för sådant.
Inte mitt Sverige, skicka ut skiten i havet.
Citera
2026-08-13, 17:09
Medlem
Jag är ingen anhängare av Tesla i sig, men jag tycker att det är underbart att maffiametoderna från facket inte bar frukt. De har istället skämt ut sig totalt 🤡
Citera
2026-08-13, 17:24
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så Tesla vann alltså över makten på detta sätt.. smart drag ändå än att vika ner sig! Har detta någonsin skett i Sverige att företag "vunnit" mot facket i sådan här stor skala? Antar då alltså de blir av med jobben också med tvång?

Har facket gjort så här mot något företag tidigare ?
Citera
2026-08-13, 17:29
Medlem
laughingducks avatar
Hur många var det som blev utköpta ?
Citera
2026-08-13, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bra att någon tar striden mot "den svenska modellen" på arbetsmarknaden. Den är ändå förlegad och är ett orättvist privilegiesystem som hämmar arbetsmarknadens dynamik och tillväxt.

Ett helt "modellöst" system lär då inte vara länge utan att det istället blir ett politiskt bestämt system och som då riskerar att ändra sig var 4e år. Är det något de flesta företag ogillar så är det brist på långsiktighet vad gäller spelreglerna.
Citera
2026-08-13, 17:42
Medlem
Split-eds avatar
Man undrar ju hur många det var som blev utköpta, samt hur mycket dom fick för att avsluta sin anställning där.

Vi kanske aldrig får veta, kanske var det individuellt hur mycket dom fick osv.

If Metall säger att det inte var förgäves osv, men jag har svårt att se hur det här var något som var lyckat? Vad fick dom ur av det här egentligen?
Citera
2026-08-13, 17:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ett helt "modellöst" system lär då inte vara länge utan att det istället blir ett politiskt bestämt system och som då riskerar att ändra sig var 4e år. Är det något de flesta företag ogillar så är det brist på långsiktighet vad gäller spelreglerna.
Inte modellöst, bara en annan modell. Typ den man har i Danmark. Flexicurity.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flexicurity
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in