2026-08-13, 12:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Som att arbeta hårt med ett jobb man har kämpat sig till, driver eget företag och då har råd att köpa finare saker än andra? Att uppenbarligen ha mer driv och jobba för att förbättra sin situation? Gud vad irriterande.
Syftade mer på att slippa betala skatt genom att flytta pengarna utomlands medans vanliga arbetare får ta notan, driva företag i syfte av att tjäna mer pengar än vad man behöver medans verksamheten faller sönder och personalen får nöja sig med stagnerade lönehöjningar medans allt blir dyrare och man knappt har råd att försörja sig på en månadslön

Ja herregud vad irriterande... precis lika irriterande när ni lämnar besked att ni måste sparka folk där ni efteråt skryter om vinstutdelningar...

Idiot.
Citera
2026-08-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Fel, det är verkligen inte alla som.ser den skatt vi har som.en straffbeskattning.

Marginalskatt över 50% är en av västväldens högsta och ren straffbeskattning.
Endast vänstern förstår inte det eftersom vänsterns mål är att straffbeskatta ihjäl de som tjänar över medialön så alla bli lika fattiga.
Citera
2026-08-13, 13:21
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Wishful thinking?

Inte alls. Jag röstade KD i förra valet. Tycker mest att det är lustigt hur skitnödiga folk är.
Citera
2026-08-13, 13:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Inte alls. Jag röstade KD i förra valet. Tycker mest att det är lustigt hur skitnödiga folk är.
Tänkte mer på hur rödgröna har kollektivt tagit politiskt självmord på sista tiden.
Citera
2026-08-13, 13:55
Medlem
Dela med dig av dina stålar så ska du se att folk behandlar dig bättre.
Citera
2026-08-13, 13:56
Medlem
Det är inte fel av låginkomsttagare att vara "gnällig", alla har rätt att kämpa till sig bra
avtal, även de som arbetar som städare eller sköter om åldringar har rätt till bra avtal,
Fast än det nu inte anses ha lika hög status som de med höga löner, så gör de jobb
som behövs.
Höginkomsttagare behöver inte nödvändigtvis vara fiender till låginkomsttagare, är en
liten kapitalistklass som äger mycket
Citera
2026-08-13, 14:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det är inte fel av låginkomsttagare att vara "gnällig", alla har rätt att kämpa till sig bra
avtal, även de som arbetar som städare eller sköter om åldringar har rätt till bra avtal,
Fast än det nu inte anses ha lika hög status som de med höga löner, så gör de jobb
som behövs.
Höginkomsttagare behöver inte nödvändigtvis vara fiender till låginkomsttagare, är en
liten kapitalistklass som äger mycket

Dom äger lite ska du veta. Majoriteten av dom som är på börsen är småsparare.
Citera
2026-08-13, 14:11
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Dela med dig av dina stålar så ska du se att folk behandlar dig bättre.

Nej. Det gör dom inte. Idag så delar rika med sig runt 50% av sin förmögenhet. Ändå blir dom hatad.
Citera
2026-08-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej. Det gör dom inte. Idag så delar rika med sig runt 50% av sin förmögenhet. Ändå blir dom hatad.

Sverige är inte USA, vi har höga skatter här. Betala och håll käft eller emigrera.
Citera
2026-08-13, 15:51
Medlem
Jagdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag läste att det saknas 65000 undersköterskor i Sverige, ja - jag förstår dem som.slutar i det jobbet. Det gör du också ser jag. Helt värdelöst att få 14500 kr brutto i pension sen och dessutom genomlevt en usel arbetsmiljö. Jag tycker mer synd om dom än jag tycker synd om höginkomsttagare som råkar betala lite mer i skatt. Jag förstår att undersköterskor hoppar av och jag konstaterar att du också tycker att de ska söka sig vidare.

Japp det tycker jag definitivt dem ska göra om dem har den ambitionen att dem vill vidare i livet. Om många fler skulle sluta i en sån samhällskritisk funktion så kommer det bli annat liv i luckan hos politikerna och 100% garanterat höja lönerna för att locka fler till yrket.

Både du och jag vet att av alla arbetsföra människor i ett land är det långt ifrån alla som har ambitioner att ta sig vidare i livet utan är nöjda med sin vanliga lön, så dem kan ta sitt glas vin på helgen och ha sin hobby.

Det är tur att folk har olika ambitioner, annars skulle ett land aldrig fungera. Men dem som klagar och inget gör något åt sin situation får banne mig steppa upp och göra livet bättre om dem nu vill det.
Citera
2026-08-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melodikaoset
Det ska kännas för dom rika rent ekonomiskt. Ingen ska ha mer än någon annan. Speciellt inte såna som aldrig gjort ett fysiskt arbete. Din jävla pappersvändare hemma på herrgården.

Du är alltså hard-core kommunist!

Ja du bor i rätt land.

Du skulle aldrig klara hänga med mig ut i skogen( min egna non kommunistiska skog) och arbeta! 6-7 dagar i rad med att fälla träd och röja!🤣

Bara för det står 2 porschar och en G wagen på gården med far och son med matchande 126619LV på armen så betyder inte det att vi inte jobbar.
Citera
2026-08-13, 16:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har alltid undrat varför höginkomsttagare ska alltid bli behandlad som skit. Det är alltid deras fel och så fort alla får det bättre så gnälls det på att höginkomsttagare har fått det bättre.

Hur kan detta jagande och jagande emot folk som har 40k eller mer, vara accepterat.

Varför är det så att om man är låginkomsttagare så ska man alltid få sin vilja fram och man ska alltid få sitt gnäll i tidningen upptryckt i folks ansikte och arslen.

Jag tycker att det är ett hyckleri att man aldrig kan se något fel på låginkomsttagaren. Typ som denna är skuldfri och har aldrig gjort något fel.

Jag kan tycka att låginkomsttagare ska acceptera verkligheten och sluta gnälla. Låginkomsttagare ska inse att dom har det jäkligt bra i Sverige. Dom kunde vara ett brunt arsle som tvättar tomma burkar på gatan i Pakistan för att sedan sälja dom till en återvinningscentral för där efter att göra vapen.

Varför?

Vänstern/Socialdemokraterna har styrt Sverige i över 60 år. Vänsterns/Socialdemokraternas världsbild genomsyrar Sverige.

1932–1976: Partiet styrde landet oavbrutet i 44 år, med endast ett kort avbrott sommaren 1936.

1982–1991: En ny lång period vid makten under 1980-talet.

1994–2006: Styrde under hela tolv år runt millennieskiftet.

2014–2022: Styrde under Löfven- och Andersson-regeringarna fram till regeringsskiftet hösten 2022

Anders Borg beskrev vänsterns och högerns olika utblick för ett par dagar sedan i DN.

Höhern: Arbete, investeringar och produktivitet står i centrum och skapar tillväxt

Vänstern: Högre skatter, större bidrag och kortare arbetstid står i centrum och skapar tillväxt

Som vänstern/Socialdemokraterna ser det, så behövs inte rika människor i ett samhälle.

LÄS:
Vänsterpartiet vill höja skatten för att öka tillväxten

När andra partier ser värdet av stabila statsfinanser, sparande och privata investeringar vill Vänsterpartiet att staten skapar tillväxt genom offentliga utgifter.

Smedjans Henrik Dalgard har träffat partiets ekonomiskpolitiska talesperson Ida Gabrielsson för ett samtal om ekonomi och ideologi.

https://timbro.se/smedjan/vansterpartiets-vill-hoja-skatten-for-att-oka-tillvaxten/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in