Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Der är inte detta vad jag menar.
Jag menar att höginkomsttagare uppmuntras inte.
I andra länder är man intresserad utav hur höginkomsttagare lyckas. Jag menar, vi pratar om folk som har 40k tusen eller mer i lön.
Om mer disciplin hade införts i svensk kultur så hade vi inte haft så mycket gnäll.
Tvärtom tycker jag att höginkomsttagare och rikare blir behandlade med silkesvantar i Sverige. Hela samhället är skapat för personer med mycket pengar eller tillgång till mycket pengar. och 40k i månaden är fan inte en höginkomsttagare. Det är ju vad en sopgubbe tjänar och räcker inte långt idag.
Det handlar väl om att vi förr i tiden ville få upp folk ur fattigdom, och om en gemenskap för att skapa ett samhälle där folk inte bodde i skjul. Sedan var arbetarrörelsen väldigt stark i Sverige under industrialismen. Jante. Majoriteten av alla som bor i Sverige tillhör inte den övre medelklassen eller de rika.De är fler och har starkare röst. Allt sånt lever kvar.
Men nu ser Sverige annorlunda ut. Det är mer JAG och inte VI så vi borde kanske sluta fokusera på gruppen fattiga/arbetare/medelklass och börja fokusera på rika och höginkomsttagare.