2026-08-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Släpa med”? Några fryspåsar väger nära noll gram och går ner i en vanlig jeansficka. Jag har tagit med egna påsar till affärer i många år. Helt sjukt att folk fortfarande köper plastpåsar varje gång de går och handlar.

Som sagt, jag får dem gratis i frukt och grönt-avdelningen i min butik.
Citera
2026-08-13, 12:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Köpte paprika i en pappåse idag. Sen stoppade jag dem i en plastpåse när jag kom hem så de inte ska torka ut så snabbt och slängde påsen. Men det är väl så man vill ha det.

Som när jag köper frallor. Bär hem i butiken papperspåse, flyttar över till plastpåse så man kan frysa in dem...
Citera
2026-08-13, 13:02
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Är det här ett aprilskämt?

Min spontana känsla var att det kändes mysigt. Kanske skulle man kunna få en liten rabatt om man tar med sig egen behållare?
Citera
2026-08-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Min spontana känsla var att det kändes mysigt. Kanske skulle man kunna få en liten rabatt om man tar med sig egen behållare?

Ja ungefär som den där rabatten man får för att man använder deras självskanning istället för den avlönade kassörskan.
Citera
2026-08-13, 13:09
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ja ungefär som den där rabatten man får för att man använder deras självskanning istället för den avlönade kassörskan.

Är rabattkupongen man får till och från kopplad till om man använder självscanning?
Citera
2026-08-13, 13:10
Medlem
Lite lustigt att i forna Sovjet så fanns det bara en storlek o standard för glasburkar för fermenterad/saltad/konserverad mat. Storlek jumbo typ. Jag har väldigt svårt att se att moderna människan kommer diska ur glasburken och dessutom släpa med sig den till ica för påfyllning med inlagd gurka. Jag ser det framför mig när man upptäcker att locket man tog med var till en annan burk och innehållet rinner ut i den påtvingande papperspåsen på vägen hem..
Citera
2026-08-13, 13:13
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Du kan fylla äppelmos i en gammal känga, rustikt och mysigt, men det kostar extra eftersom kostnaden för den nya äppelmoskranen läggs på kunden.
Citera
2026-08-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipedreamer
Jag håller inte med EU om mycket men just plast är ett jävla otyg.
Finns ju i princip i alla förpackningar, ölburkar, tetrapac, påsar etc.

Bisfenol är ju hormonstörande så om vi skiter i djurens fortplantningsförmåga så kanske vi kan bry oss om vår egen i alla fall.

Det har väl gått att göra plastpåsar av nedbrytbara material från sockerrör i åtminstone 2-3 decennier väl? Som exempelvis Systembolagets påse. Jag minns iaf när den lanserades hur dom slog sig på bröstet och skröt att även om man slängde den i naturen så förmultna den på något/några år
Citera
2026-08-13, 13:32
Medlem
Citat:
Är rabattkupongen man får till och från kopplad till om man använder självscanning?

Nej det var ett skämt, man får ingen rabatt. Och det kommer du inte heller få när du släpar dit en kladdig burk hemifrån och fyller den med pasta.
Citera
2026-08-13, 13:34
Avstängd
Citat:
Nej det var ett skämt, man får ingen rabatt. Och det kommer du inte heller få när du släpar dit en kladdig burk hemifrån och fyller den med pasta.
Varför skulle man ha en kladdig burk till pasta?
Papperspåse blir väl bra?
Citera
2026-08-13, 13:34
Medlem
Mikie64s avatar
Vissa butiker har ju ibland ett "Självscannings Pris" på vissa varor som kan vara någon krona lägre.
Citera
2026-08-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Varför skulle man ha en kladdig burk till pasta?
Papperspåse blir väl bra?

Jag ska demonstrativt ta plastpåsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in