2026-08-13, 11:54
Medlem
Menlösa ändringar fram och tillbaka för att EU ska försöka rättfärdiga sin existens. Kina, Usa, Indien står för alla utsläpp. Miljardindustrier som skiter fullständigt i EU och har dyra lobbygrupper som sätter agendorna för de som styr.
Citera
2026-08-13, 11:54
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag dissade ditt förslag att läsk också borde komma i tetrapak, eftersom det är omöjligt fysiskt som alla vet, och du förstod inte ens vad jag menade. OK.
Du är bara konstig.
Citera
2026-08-13, 11:56
Medlem
Fjantigt men visst, pappers är ju inte så myckat
Citera
2026-08-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du är rätt trist som ska försvara plast till varje pris. Du tror väl att det är det bästa sättet att visa att du inte är någon miljöpartist. Fast så är det när man är reaktionär. Men det finns inget självändamål att använda plast i alla möjliga sammanhang. +60 tycker jag att det är rätt tråkigt att det överanvänds så mycket. Jag minns på sjuttiotalet när de flesta glassar man köpte var inslagna i papper. Eller kexchoklad. Et cetera.

Det var plastlaminat som vätskekartong e dyl. Glassen blir snabbt trist om den inte täcks.

Då får man slänga glassarna. det är ju väldigt miljövänligt.

Jag kan sakna gamla tider5s stanniolpapper. Man kunde pilla bort tennet och göra vackra julprydnader.

Men fan vet hur bra tenn är för miljön?

Varför älskar de gröna urdåliga förpackningar och dåliga varor?

Vaxpapper?? Räkna på det!
Citera
2026-08-13, 12:02
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det var plastlaminat som vätskekartong e dyl. Glassen blir snabbt trist om den inte täcks.

Då får man slänga glassarna. det är ju väldigt miljövänligt.

Jag kan sakna gamla tider5s stanniolpapper. Man kunde pilla bort tennet och göra vackra julprydnader.

Men fan vet hur bra tenn är för miljön?

Varför älskar de gröna urdåliga förpackningar och dåliga varor?

Vaxpapper?? Räkna på det!
Min poäng är att ny teknik säkert kan lösa det, jag menar inte att vi ska återgå till 70-talet. Plast används slentrianmässigt, utan tvekan så.
Citera
2026-08-13, 12:03
Medlem
Jag håller inte med EU om mycket men just plast är ett jävla otyg.
Finns ju i princip i alla förpackningar, ölburkar, tetrapac, påsar etc.

Bisfenol är ju hormonstörande så om vi skiter i djurens fortplantningsförmåga så kanske vi kan bry oss om vår egen i alla fall.
Citera
2026-08-13, 12:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag kommer så klart inte skriva adressen, men butiken närmast mig har det.

Jag handlar på Coop, Willys, Ica och Hemköp och de har i alla fall slutat med gratis plastpåsar. Helt rätt enligt mig.
Citera
2026-08-13, 12:06
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag är så gammal, att jag minns att Systembolaget hade pant på alla sina flaskor!
Jag är så gammal att jag minns när man kunde hämta mjölk från affären i egen mjölkkruka.
Citera
2026-08-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Bara att köpa avfallspåsar i plast och packa ned varorna i.

Som jag ska släpa med till butiken? Nej tack.
Citera
2026-08-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag handlar på Coop, Willys, Ica och Hemköp och de har i alla fall slutat med gratis plastpåsar. Helt rätt enligt mig.

Uppenbart inte alla. Varje butik hos de kedjorna (förutom Willys?) har olika ägare som fattar olika beslut om sådana saker.
Citera
2026-08-13, 12:27
Medlem
EnCartes avatar
Köpte paprika i en pappåse idag. Sen stoppade jag dem i en plastpåse när jag kom hem så de inte ska torka ut så snabbt och slängde påsen. Men det är väl så man vill ha det.
Citera
2026-08-13, 12:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Som jag ska släpa med till butiken? Nej tack.

”Släpa med”? Några fryspåsar väger nära noll gram och går ner i en vanlig jeansficka. Jag har tagit med egna påsar till affärer i många år. Helt sjukt att folk fortfarande köper plastpåsar varje gång de går och handlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in