2026-08-12, 22:06
Medlem
.nattramn.s avatar
Lite ny info.

An initial Israel Police review of the disappearance of Mali Yahalomi, 50, and her daughter Liel, 23, who have been missing in the Austrian capital since Friday, indicates that there are signs the two were not abducted and may have left their apartment voluntarily.

As part of the investigation, police are examining an indication that location data was deleted from the women’s cellphones days before they disappeared. Authorities also are looking into the possibility that the mother and daughter had obtained a significant amount of cash.

https://www.ynetnews.com/article/bjlwjv5imx
Citera
2026-08-13, 09:32
Medlem
.nattramn.s avatar
Det är platsdata som raderats från telefonerna dagar innan försvinnandet. När jag läser om pengarna, ska de ev. tagits med från Israel. Känns inte självklart kriminellt, hur de fått tag i dom om de togs med.

Det ser ut att vara proffsigt utfört, de finns inte med i några övervaknings filmer och de har inte använt bank kort.

"Reuven Timsit, a Chabad representative in Vienna, told Walla, "There are no leads whatsoever, and it's very strange and highly unusual. We're in Vienna, not some Third World country. "

Familjen säger att de har information som motsäger frivilligt försvinnande som polisen dragit som slutsats och ska ha överlämnat den infon. Vad kan de vara?

"However their family spoke out against the conclusion reached by Vienna Police, saying "We view with great severity the briefings circulated, which create the impression that a conclusion has already been reached regarding their disappearance."

They added, "The family possesses information that fundamentally contradicts the claims made in these reports," N12 News reported on Thursday morning.

Shortly after, a statement on behalf of the family said that they had given testimony to Lahav 433, and had handed over the information to the authorities."
https://www.jpost.com/diaspora/article-905319

Om de flyr så flyr de ju från något eller någon. Det kan ju vara så att familjen tror att någon galning följt efter dem?
Citera
2026-08-13, 09:55
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Det vore intressant att veta mer detaljer kring vad dessa två semitluder ägnade sig åt de senaste åren i Israel. Vem är far till dottern och vad har han sysslat med?

De åker runt och turistar, när deras land och folk och familj massmördar palestinier särskilt små barn.

Fräsht folk det där.
Citera
2026-08-13, 10:29
Medlem
.nattramn.s avatar
Det är uppenbart något skumt som har hänt. Vad är det det handlar om?

Mossad har blivit inkopplad och Lahav 433 har tagit över fallet. Lahav 433 är som jag förstår det Israels motsvarighet till FBI och är den israeliska polisens specialenhet för grov brottslighet.

Samt har en israelisk domstol utfärdat ett strikt yppandeförbud (gag order) som förbjuder publicering av specifika detaljer kring utredningens spår fram till den 13 september 2026.

Det är ju något med dessa kvinnor. De ser ju helt normala ut och kanske tråkiga och beskrivs som om de lever ett lugnt och stillsamt liv. Som om de vill med sina liv gå under radan. Är det inte sådana som agenter är? Samt proffsigt försvinnande.
Citera
2026-08-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
De åker runt och turistar.
Jo det har jag förstått. Men mer då? Vad har dom livnärt sig på i Israel?
Citera
2026-08-13, 12:03
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jo det har jag förstått. Men mer då? Vad har dom livnärt sig på i Israel?
Dottern vet vi inte som jag förstår det, men mamman arbetar som banktjänsteman.

Der finns misstankar om ekobrott och försvinnandet utreds i samband med anklagelser om förskingring kopplat till Mammans arbete.

Så förstår jag som det i alla fall för tillfället.

Resan var en 50-års present från dottern. Väldigt passande för mamman eller gemensamt planerat?

Familjen har ju någon info och tror inte på frivilligt försvinnande. En liten tanke här. Kanske de snott pengar och skulle betala någon för något typ någon utpressning?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-13 kl. 12:09.
Citera
2026-08-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Der finns misstankar om ekobrott och försvinnandet utreds i samband med anklagelser om förskingring kopplat till Mammans arbete.

Detta var lustigt! Jag skrev om Bank of Jerusalem häromdagen i samband med att dom skänkt pengar till återuppbyggnaden av sjukhuset i Bersheba som Iran bombade. Och nu dyker dom upp i samband med en förskingringsskandal. Jag har bara översiktligt kollat på Bank of Jerusalem tidigare men ännu inte köpt aktien eftersom den skiljer ut sig så mycket från de fem stora isreliska oligopolbankerna.

Att den försvunna mamman är inblandad i något finansiellt fuffens gör väl att det inte behöver spekuleras mer. Det skulle vara extremt konstigt om något annat låg bakom försvinnandet.
Citera
2026-08-13, 13:18
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Detta var lustigt! Jag skrev om Bank of Jerusalem häromdagen i samband med att dom skänkt pengar till återuppbyggnaden av sjukhuset i Bersheba som Iran bombade. Och nu dyker dom upp i samband med en förskingringsskandal. Jag har bara översiktligt kollat på Bank of Jerusalem tidigare men ännu inte köpt aktien eftersom den skiljer ut sig så mycket från de fem stora isreliska oligopolbankerna.

Att den försvunna mamman är inblandad i något finansiellt fuffens gör väl att det inte behöver spekuleras mer. Det skulle vara extremt konstigt om något annat låg bakom försvinnandet.
Som jag förstår det föll bankens aktier först kraftigt 12% men har återhämtat sig något efter att detta uppdagats.

Som jag även förstår det hänger det i hopp med yppandeförbudet. Det ska ha kommit för att stoppa ryktesspridning och självklart också för att skydda utredningen.

Jo, jag är med dig nu ser ju mamman väldigt skyldig ut.

Jag tänker lite på att försvinnandet är så professionellt. Det finns inte ett spår efter de, vilket är anmärkningsvärt. Har de sådana talanger?

Samt vad har familjen för info som de tycker visar på att det inte var frivilligt?

Men, jo det lutar ju mot frivilligt och skulle de inte vara det så ser det i alla fall inte ut som något hatbrott mot Israeler/judar utan något helt annat.

Men det var lite kul med ett kriminal fall i forumet.
Citera
2026-08-13, 13:45
Medlem
.nattramn.s avatar
Eftersom jag skrev detta vill jag klargöra att det inte på något sätt är säkert att ekobrott har hänt, ser ut som banken förnekar det.
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Så förstår jag som det i alla fall för tillfället.

Så hör skriver de från banken.

CEO Yair Kaplan sent a letter to staff clarifying that the disappearance of veteran employee Mali Yehalomi in Austria has no connection to bank operations or client funds

Bank officials were quick to clarify that the incident is purely personal and circumstantial in nature. They emphasized unequivocally that there is no suspicion of embezzlement or any compromise to bank or customer funds.

https://www.jfeed.com/business-and-economy/bank-jerusalem-stock-employee-disappearance
Citera
2026-08-15, 19:27
Medlem
.nattramn.s avatar
Jaha då har vi fått svaret.

Kvinnorna är hittade 14 August i Argentina. Alltså fredag kväll.

De hade självvalt försvunnit och medvetet gjort det svårt att hitta dem för att börja ett nytt liv och för att komma undan en skuld. De hade tagit ut 10 000 euro och köpt nya telefoner innan.

De är inte misstänkta för något brott och var fria att gå

Ja, det är väl ungefär det som kommit fram.

https://www.timesofisrael.com/vienna-police-missing-israeli-mother-and-daughter-left-country-of-their-own-volition/

https://www.haaretz.com/world-news/2026-08-14/ty-article/.premium/israel-police-say-missing-israeli-mother-and-daughter-found-in-argentina/000001a0-01ea-db35-afee-77eaae420000
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-15 kl. 19:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in