2026-08-12, 14:27
Medlem
TheSamePersons avatar
Israelisk mamma och dotter spårlöst försvunna i Wien

En omfattande sökinsats pågår i Wien efter israeliska Mali Yahalomi, 50, och hennes dotter Liel, 23, som inte har hörts av sedan fredagen den 7 augusti.

Hundratals personer uppges delta i sökandet, men polisen har ännu inga konkreta spår efter kvinnorna.
Mamman och dottern befann sig på en resa genom Europa och hade nyligen anlänt till Wien från Prag. I sitt sista meddelande till familjen skickade de en film från semesterbostaden och önskade alla en trevlig sabbat. Sedan dess har deras telefoner varit avstängda och de dök inte upp till sitt planerade flyg tillbaka till Israel.

Österrikisk polis har undersökt bostaden, som påträffades tom och utan kvinnornas personliga tillhörigheter. Israels ambassad har vädjat till allmänheten om hjälp. Det finns för närvarande inga uppgifter som tyder på att försvinnandet skulle ha ett antisemitiskt motiv.
Citera
2026-08-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Israelisk mamma och dotter spårlöst försvunna i Wien

En omfattande sökinsats pågår i Wien efter israeliska Mali Yahalomi, 50, och hennes dotter Liel, 23, som inte har hörts av sedan fredagen den 7 augusti.

Hundratals personer uppges delta i sökandet, men polisen har ännu inga konkreta spår efter kvinnorna.
Mamman och dottern befann sig på en resa genom Europa och hade nyligen anlänt till Wien från Prag. I sitt sista meddelande till familjen skickade de en film från semesterbostaden och önskade alla en trevlig sabbat. Sedan dess har deras telefoner varit avstängda och de dök inte upp till sitt planerade flyg tillbaka till Israel.

Österrikisk polis har undersökt bostaden, som påträffades tom och utan kvinnornas personliga tillhörigheter. Israels ambassad har vädjat till allmänheten om hjälp. Det finns för närvarande inga uppgifter som tyder på att försvinnandet skulle ha ett antisemitiskt motiv.

Europa är fullt med Israeliska turister, så jag tror inte det har med deras härkomst att göra och ännu mindre med Iran. Men något har hänt helt klart. Bådar inte gott.

En mamma och vuxen dotter slutar inte kommunicera helt plötsligt, än mindre missar flyget hem.
Tror inte detta slutar lyckligt.
Citera
2026-08-12, 14:39
Medlem
Om båda saknade saknar kopplingar till höga politiker och militären tror jag att det är "vanlig" brottslighet som ligger bakom deras försvinnande.

Eller så har båda någon dold anledning att själva se till att försvinna.
Citera
2026-08-12, 14:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om båda saknade saknar kopplingar till höga politiker och militären tror jag att det är "vanlig" brottslighet som ligger bakom deras försvinnande.

Vanlig brottslighet eller vänsterrelaterad brottslighet?
Citera
2026-08-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
En mamma och vuxen dotter slutar inte kommunicera helt plötsligt, än mindre missar flyget hem. Tror inte detta slutar lyckligt.
Det vore intressant att veta mer detaljer kring vad dessa två semitluder ägnade sig åt de senaste åren i Israel. Vem är far till dottern och vad har han sysslat med?
Citera
2026-08-12, 15:06
Medlem
.nattramn.s avatar
Utebliven måltid: De hade beställt mat från Chabad-huset i Wien till fredagskvällen men dök aldrig upp för att hämta den.

Mobildata: Telefonernas positioner spårades senast till lördagsmorgonen den 8 augusti runt klockan 09:30 i närheten av en tågstation och en intilliggande folkpark i Wien.

En israelisk polisman kopplad till Europol har skickats till Wien för att bistå den lokala polisen i sökandet. Den israeliska räddningsorganisationen Magnus deltar också i sökarbetet.

Denna artikel har foto på dem, text ovan ej hämtat därifrån.
https://www.timesofisrael.com/israeli-mother-and-daughter-missing-in-vienna-since-friday/
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-12 kl. 15:10.
Citera
2026-08-12, 15:16
Medlem
TageByxsnoks avatar
Märkligt att de försvann på det sättet.
Jag fattar inte hur Israeler ens vågar resa runt i Europa när det är så mycket araber överallt.
Citera
2026-08-12, 15:36
Medlem
Giant Squids avatar
Är det någon som bryr sig är frågan?
Dra in alla visum för israeler in till Europa omedelbums
Nu startar de skogsbränder i Libanon tex, vad hindrar dem för att göra samma här?
Citera
2026-08-12, 16:20
Medlem
Kryckmannens avatar
Missad Sabbat, inga tillhörigheter på hotellet och senaste telefonping på tågstationen... Det vibbar frivilligt försvinnande. Israelerna och den judiska diasporan slår på stora trumman, men Polisen tycks ta det hyfsat med ro, och de borde inte ha allt för svårt att bilda sig en uppfattning om vad som inträffat, kan tyckas.
Citera
2026-08-12, 16:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Missad Sabbat, inga tillhörigheter på hotellet och senaste telefonping på tågstationen... Det vibbar frivilligt försvinnande. Israelerna och den judiska diasporan slår på stora trumman, men Polisen tycks ta det hyfsat med ro, och de borde inte ha allt för svårt att bilda sig en uppfattning om vad som inträffat, kan tyckas.
Kan det röra sig om en avhoppare tror du?
Citera
2026-08-12, 21:21
Medlem
Är det bara jag som reagerar på att Israel har poliser och konstiga organisationer att skicka som skall verka i andra länder?
Citera
2026-08-12, 21:52
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är det bara jag som reagerar på att Israel har poliser och konstiga organisationer att skicka som skall verka i andra länder?
Tänkte på det också, Europol där är inte Israel med. Det är ett Europeiskt, men som jag förstår det här vi ett samarbetsavtal från 2018.
Vi samarbeta alltså kring gränsöverskridande brottslighet, bedrägerier och terrorism med Israel.

En sådan polis skickade Israel. När jag sökte på om Europol utreder försvinnande fick jag svaret att bara om det är i kombo med terrorism eller gränsöverskridande brottslighet. Mor och dotter ser ju inte överdrivet kriminella ut, men vem vet?

Kvinnor och även andra flyr ju ibland, från sjuka män eller varför inte en sekt. Om det är självvalt alltså. Men man brukar väl nöja sig med fly och hemlig adress, inte försvinnande?

Annars gisslan tagning, kanske sexuella brott, har ju varit lite sådant mot Judar i Europa. De pratar säkert hebreiskan med varandra. Eller brott mot dem utan att de har med härkomst att göra.

Sjukt många möjliga scenarion, men ingen som jag ser som klockren. Därför lite intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in