2026-08-13, 10:16
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Skulle det komma ut att vår tro är falsk skulle det riskera stora problem för företaget och börsvärdet
Jag tror att ägarna inte vågar ta den risken.

Nä verkligen inte. Varför skulle något hända här tänker du, när absolut ingenting har hänt de senaste 20+ ÅREN när internetleverantörer, teleoperatörer och webbsajter har lämnat ut användarinformation till polisen?

Det handlar dessutom inte om någon risk ett företag kan beräkna, utan det är helt enkelt ett ovillkorligt krav från myndigheter att lämna ut efterfrågade uppgifter om de ska få bedriva sin verksamhet över huvud taget. Självklart ställer alla företag upp under dessa villkor.
Citera
2026-08-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Nä verkligen inte. Varför skulle något hända här tänker du, när absolut ingenting har hänt de senaste 20+ ÅREN när internetleverantörer, teleoperatörer och webbsajter har lämnat ut användarinformation till polisen?

Det handlar dessutom inte om någon risk ett företag kan beräkna, utan det är helt enkelt ett ovillkorligt krav från myndigheter att lämna ut efterfrågade uppgifter om de ska få bedriva sin verksamhet över huvud taget. Självklart ställer alla företag upp under dessa villkor.

Det blir intressant att se om en mer begåvad AI lämnar ut information om makthavarna till den breda massan i stället. Det kanske är så en ”tipping point” ser ut…
Citera
2026-08-13, 12:36
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Det blir intressant att se om en mer begåvad AI lämnar ut information om makthavarna till den breda massan i stället. Det kanske är så en ”tipping point” ser ut…
Miljardärer som har resurserna att driva hårdvaru- och strömslukande AI-datacenter ÄR makthavarna, så glöm det.
Citera
2026-08-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Miljardärer som har resurserna att driva hårdvaru- och strömslukande AI-datacenter ÄR makthavarna, så glöm det.
Jo, men deras lilla avkomma kanske biter dom i baken en vacker dag
Citera
2026-08-13, 12:47
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Jo, men deras lilla avkomma kanske biter dom i baken en vacker dag
Samma dag som svanarna i parken är svarta och helvetet fryser till is.
Citera
2026-08-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Samma dag som svanarna i parken är svarta och helvetet fryser till is.
Ja, kanske faller det sig så, vem vet.
Citera
2026-08-13, 13:11
Medlem
PutinDaAzzs avatar
ChatGPT är en riktig sladdertacka. Tacka vet jag Grok, det är en hyvens karl.
Citera
2026-08-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Dom har öppet erkänt att så är fallet. Du kan utgå från att alla stora leverantörer skickar tillbaka allt du skriver och interaktionerna i sig för att förbättra sina egna produkter.

Ja, men när det gäller OpenAI: Om du valt "Förbättra modellen för alla" under Ditt konto/Datakontroller. Då kan nya chattar användas för modellträning. Ger man feedback med tumme upp eller ner så kan just den chatten användas för modellträning. OpenAI försöker identifiera och maskera personuppgifter med hjälp av ett privacy filter, även för den som valt "Förbättra modellen för alla". Sedan finns ju ett läge där aldrig en tidigare chatt sparas minnet, (dock sparas den upp till 30 dagar av säkerhetsskäl). Bra för den superparanoide. Själv har jag "Förbättra modellen för alla" aktiverad.
Citera
2026-08-13, 15:17
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Kommer självklart inte hända.
Citera
2026-08-13, 15:29
Medlem
Citat:
Kommer självklart inte hända.

Där resonerar vi uppenbarligen olika
Citera
2026-08-13, 16:38
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag tror inte det.
Jag tror att nästan alla tror likadant.
Skulle det komma ut att vår tro är falsk skulle det riskera stora problem för företaget och börsvärdet
Jag tror att ägarna inte vågar ta den risken.
Visst kan det vara någon kodare som gör grejer under täcket.
Men det tror jag inte helle sker.
Även om inget kan uteslutas
Jag var på en rättegång för inte så länge sen där polisens utredare gick igenom materialet och visade det på skärmarna.
Han sa att det var Microsoft som först hade upptäckt det olagliga materialet och sen meddelat myndigheterna.

Det betyder att de scannar igenom användarnas moln, i hemlighet på eget bevåg utan brottsmisstanke.
Citera
2026-08-13, 21:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Nä jag tror inte den är programmerad så, som TS frågade, det skulle bli ett ramaskri.
Tror inte heller att den skvallrar info till sina ägare.
Det var det jag svarade på som du ite begrep.
Men den´kan säket användas för att i efterhand låta polisen göra efterforskningar vid misstanke om brott.
Å det behöver vi ju inte varra rädda för.
Dina exempel passar alltså inte in på mitt sva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in