2026-08-12, 12:30
Medlem
Straminskys avatar
Chatgpt är väl programmerad för att inte bistå till direkta mordplaner, uppmuntra till rasism osv men tror ni den mellan raderna är programmerad så den kan lägga ihop två och två?

T ex om någon dag efter dag har ett utbrett trump-hat och sen börjar prata om flyktvägar osv att den flaggar en användare och rapporterar?
Citera
2026-08-12, 12:53
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag tror inte det.
Jag tror att nästan alla tror likadant.
Skulle det komma ut att vår tro är falsk skulle det riskera stora problem för företaget och börsvärdet
Jag tror att ägarna inte vågar ta den risken.
Visst kan det vara någon kodare som gör grejer under täcket.
Men det tror jag inte helle sker.
Även om inget kan uteslutas
Citera
2026-08-12, 14:17
Avstängd
Varför inte bara ladda ner valfri uncensored llm och ha den lokalt och fråga? Korkad tråd.
Citera
2026-08-12, 14:21
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Det gör dom redan och är tydliga med det.

Tog fram lite info från OpenAI:
https://openai.com/index/helping-people-when-they-need-it-most/
Citat:
When we detect users who are planning to harm others, we route their conversations to specialized pipelines where they are reviewed by a small team trained on our usage policies and who are authorized to take action, including banning accounts. If human reviewers determine that a case involves an imminent threat of serious physical harm to others, we may refer it to law enforcement.

https://openai.com/index/our-commitment-to-community-safety/
Citat:
Where we assess that a case presents indicators of potentially serious, real-world harm, it is escalated for a more in-depth investigation, including assessing the overall level of risk using structured criteria. This stage is reserved for a limited subset of cases and is intended to ensure higher-risk scenarios are assessed with additional context and expertise. When conversations indicate an imminent and credible risk of harm to others, we notify law enforcement.

Och länk till en PDF om man vill läsa mer:
OPENAI LAW ENFORCEMENT USER DATA REQUEST POLICY
Citera
2026-08-12, 14:25
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Chatgpt är väl programmerad för att inte bistå till direkta mordplaner, uppmuntra till rasism osv men tror ni den mellan raderna är programmerad så den kan lägga ihop två och två?

T ex om någon dag efter dag har ett utbrett trump-hat och sen börjar prata om flyktvägar osv att den flaggar en användare och rapporterar?

Jag frågade ChatGPT.
"i allvarliga situationer kan information delas med myndigheter när OpenAI anser att det är nödvändigt eller när lagen kräver det"
Hela svaret här:
Citera
2026-08-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Varför inte bara ladda ner valfri uncensored llm och ha den lokalt och fråga? Korkad tråd.

Saknas tillräckligt långt framtidsseende eller kompetens tror jag. Det är ju bra för brottslingar som tänker att "herrarna" är ärliga med detta iallafall.
Citera
2026-08-12, 18:24
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Dom har öppet erkänt att så är fallet. Du kan utgå från att alla stora leverantörer skickar tillbaka allt du skriver och interaktionerna i sig för att förbättra sina egna produkter.
Citera
2026-08-12, 22:06
Bannlyst
Citat:

Kan man fråga var man vill och den svarar utan begränsningar?
Citera
2026-08-12, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EricAndersson
Kan man fråga var man vill och den svarar utan begränsningar?
yes
Citera
2026-08-13, 00:17
Bannlyst
Citat:
yes

Vilken?
Citera
2026-08-13, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EricAndersson
Vilken?
Fråga chatgpt
Citera
2026-08-13, 10:09
Medlem
LKKINGENs avatar
Sen när har den moderna digitala teknologin inte använts av de som äger den för att samla uppgifter av alla enda slag från sina användare.
Lite som att tro att vpn bolag inte samlar allt du gör på nätet innan och efter dom anonymiserar dina förehavande, det du gör med vpn är att du kör all din info genom samma tratt, en dröm för underrättelse tjänster att få folk att frivilligt göra detta dom behöver inte ens leta efter dig på nätet du ger dom allt , snacka om falsk marknadsföring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in