2026-08-13, 08:55
Medlem
Med smuts menar jag väg-damm och sand, eller jord, det hittar du knappast i min säng.
Jag är helt med på att man inte ska vara FÖR hygienisk, men att lägga sig icke-ren i sin säng är ju bara vidrigt och helt onödigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Tänk på att efter bara en halvtimme i sängen så är du smutsig igen. Det tar inte lång tid för huden eller hudens körtlar att göra sig av med ny SMUTS. Så du måste upp och duscha igen. Och igen. Jag vill egentligen bara illustrera att du är farligt nära ett tvångsmässigt behov/beteende. Det du beskriver är inte smuts, det är vi människor som är ordnade så.
Citera
2026-08-13, 09:05
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Med smuts menar jag väg-damm och sand, eller jord, det hittar du knappast i min säng.
Jag är helt med på att man inte ska vara FÖR hygienisk, men att lägga sig icke-ren i sin säng är ju bara vidrigt och helt onödigt.
Fast nu höjde du ribban till SKITIG, vilket inte är samma sak. Klart att jag inte går och lägger mig oduschad efter att ha grävt i landet, klippt gräsmattan, röjt sly, snickrat, mekat, eller dylikt.
Men man kan vända på saken. Ska du verkligen utsätta dina medmänniskor för en kropp som har legat och gottat sig i hudflagor, kvalster, hudfetter och annat hemskt i åtta timmar? Är det inte bättre att göra det nyduschad?
Allt kan vridas och vändas, så du gör klokt i att tona ned dina känslor kring detta, för det kan faktiskt bli tvångstankar.
Citera
2026-08-13, 09:11
Medlem
Har inga tvångstankar om detta, och ingen risk för det heller.

de allra flesta vuxna som inte är alltför gamla duschar eller badar 1 gång om dagen

att man väljer att göra det på morgonen är helt huvudlöst å grisigt av angivna anledningar

Citat:
Fast nu höjde du ribban till SKITIG, vilket inte är samma sak. Klart att jag inte går och lägger mig oduschad efter att ha grävt i landet, klippt gräsmattan, röjt sly, snickrat, mekat, eller dylikt.
Men man kan vända på saken. Ska du verkligen utsätta dina medmänniskor för en kropp som har legat och gottat sig i hudflagor, kvalster, hudfetter och annat hemskt i åtta timmar? Är det inte bättre att göra det nyduschad?
Allt kan vridas och vändas, så du gör klokt i att tona ned dina känslor kring detta, för det kan faktiskt bli tvångstankar.
Citera
2026-08-13, 09:16
Medlem
lagfrukts avatar
Sängen tvättar dig också. Då behöver man bara tvätta lakanen.
Citera
2026-08-13, 09:20
Medlem
ok stinky

Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Sängen tvättar dig också. Då behöver man bara tvätta lakanen.
Citera
2026-08-13, 09:50
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Har inga tvångstankar om detta, och ingen risk för det heller.

de allra flesta vuxna som inte är alltför gamla duschar eller badar 1 gång om dagen

att man väljer att göra det på morgonen är helt huvudlöst å grisigt av angivna anledningar
Jag noterar att du gärna möter dagen smutsig efter en hel natt i hudflagor och annan lort. Inte minst bakterietillväxten i regioner där solen aldrig skiner.
Citera
2026-08-13, 09:51
Medlem
Citat:
Stöter med jämna mellanrum på folk som tar sin dagliga dusch om morgonen och därmed alltid går i säng med hela dagens smuts. Wtf?
Smutssova kallar jag det. Hur tänker ni?
Asvidrigt att ha hela dagens damm, smuts å svett med i säng!
Om man vaknar för mycket av att duscha kan man ju duscha 2 h före man ska sova.
Era sängar måste vara bakteriehärdar..
Jag duschar alltid tidigast 2-3 h innan säng..

Du tror på allvar att din säng är ”ren” om du inte bäddar rent precis? Eller att du är ren när du vaknar på morgonen?

De flesta har ju kläder på sig dagtid, de kläderna följer ju inte med in i sängen. Sen tvättar väl många händerna och ansiktet innan man lägger sig, så du är ju inte mer lortig på kvällen än vad du är annars (förutom svett, men det har du ju när du sover oxå).

Det är väl mer en känsla av rent än att du faktiskt är renare.
Citera
2026-08-13, 09:52
Medlem
norther1s avatar
Lite skit rensar magen. Mitt immunförsvar är uppenbarligen på topp då jag aldrig är sjuk, till skillnad från er hygienfreaks som lever i praktiskt taget helt sterila miljöer. I vår säng finns det säkert en o annan brödsmula, vinfläck och garanterat massor av kroppvätskor från mig och min fru.
Citera
2026-08-13, 09:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Du verkar ha nån form av bakteriefobi, det är en ganska allvarlig psykisk nedsättning. Och vad menar du med vägdamm och sand, rullar du runt på marken och bökar som en gris eller vad är det frågan om?
Citera
2026-08-13, 09:53
Medlem
tvättar mig på morgonen, och byter alla kläder, så nope

jag sover inte i en ap-vidrig säng som du

Citat:
Jag noterar att du gärna möter dagen smutsig efter en hel natt i hudflagor och annan lort. Inte minst bakterietillväxten i regioner där solen aldrig skiner.
Citera
2026-08-13, 09:56
Medlem
ren tänker jag mest på att man är mer eller mindre fri från damm, sand, jord, matstänk

man KAN vara överhygienisk men det jag menar är:

jag går inte i säng om jag varit svettig sedan min dusch på kvällen heller, då blir det en dusch till

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du tror på allvar att din säng är ”ren” om du inte bäddar rent precis? Eller att du är ren när du vaknar på morgonen?

De flesta har ju kläder på sig dagtid, de kläderna följer ju inte med in i sängen. Sen tvättar väl många händerna och ansiktet innan man lägger sig, så du är ju inte mer lortig på kvällen än vad du är annars (förutom svett, men det har du ju när du sover oxå).

Det är väl mer en känsla av rent än att du faktiskt är renare.
Citera
2026-08-13, 09:57
Medlem
sjukt vidrigt
det finns nåt mellan er och överhygienisk sterilitet

Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Lite skit rensar magen. Mitt immunförsvar är uppenbarligen på topp då jag aldrig är sjuk, till skillnad från er hygienfreaks som lever i praktiskt taget helt sterila miljöer. I vår säng finns det säkert en o annan brödsmula, vinfläck och garanterat massor av kroppvätskor från mig och min fru.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in