2026-08-12, 23:13
Medlem
IceEyess avatar
Det förekommer att Sollefteå och Skellefteå blandas ihop ibland.
Citera
2026-08-12, 23:17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nej.
"1971 infördes en enhetlig kommuntyp, då samtliga tidigare landskommuner, städer och köpingar ombildades till enbart kommuner"
Vill du kalla en ort för stad, så vassego för mig. Men precis som ett plexiglas ÄR ett akrylglas, men med varumärket plexiglas, så är alla "städer" i Sverige kommuner och tätorter.
Kan vi lämna offtopicen nu?

Jag är för förslaget iaf. Ju mer förvirring desto bättre. Varför inte låta företag sponsra städerna? Bofors kan få heta Bofors efter vapenfabrikanten t.ex.
Lidl-city.
Den där byråkratiska förändringen innebar inte att städer upphörde att existera. Staden Göteborg är något annat kommunen Göteborg. Språket styrs inte av myndigheter, men det påverkas givetvis av mäktiga organisationers beteende.

Angående Bofors, jag har för mig att Mölndal ville använda namnet Papyrus till något område på företagets gamla mark, men att de sa nej.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Papyrus_(företag)
Citera
2026-08-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Exempel på städer med lika namn
Karlskoga - Karlskrona
Lidköping - Linköping

Förslag på nya namn
Lidköping till Lischöping som det kallas lokalt men fungerar i hela landet och är mer olikt Lin-köping.

Linköping uttalas Linn-köping.

Om förväxlingsrisken är så hög så kan städerna kallas Lidköping vid Vänern, och Linköping vid Stångån.
Citera
2026-08-13, 00:13
Medlem
Onanikrems avatar
Hjälper inte när Carl "afasi, dyslexi" XVI Gustaf skall hålla tal. -Kära örebroare.
Vi borde sätta upp bilder i stället för alla de här krångliga bokstäverna. Hade de satt upp en bild på en Arboga 10,2 hade han garanterat vetat var han var. -Kära 10,2: or!
https://www.youtube.com/watch?v=jlIl2XT2XU8
Citera
2026-08-13, 01:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Lidköping heter för övrigt Lechöping, med e alltså, bland de infödda. "Suffer village" kanske?

Det går att byta namn på orter. Gravarne blev Kungshamn då det annars lät för lugubert även för schartauaner.
Lechöping blir bra.

Degerfors bytte namn till Vindeln för några decennier sedan. Det gick väl bra?
Citera
2026-08-13, 03:32
Medlem
Kryckmannens avatar
Dvärg-kommunerna Habo och Håbo borde göra upp.
Citera
2026-08-13, 06:16
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.postnord.se/siteassets/-pdf/faktablad/postnummersystemet-i-sverige-171213.pdf
Jag hittar inget i den som säger något om återkommande postortnamn. Det närmaste är saker som
Ett postortnamn kan ha många postnummer.
och
Ett postnummer kan bara ha ett postortnamn.

Men det rimliga är ju att det är som du säger.

Ja det skulle jag tro. Jag vet inte riktigt vad det var för lista som drKickass presenterade, men det där Gustavsberg som ligger i Västerås kommun har "Västerås" som postort, och Gustavsberg som ligger i Karlstad kommun har "Karlstad" som postort. Någon risk för förväxling torde inte föreligga.
Citera
2026-08-13, 07:19
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Exempel på städer med lika namn
Karlskoga - Karlskrona
Lidköping - Linköping

Förslag på nya namn
Lidköping till Lischöping som det kallas lokalt men fungerar i hela landet och är mer olikt Lin-köping.

Karlskoga till Skogaholm då fokus hamnar på "skoga" eftersom flera städer börjar på karl. Skogaholm är bekant för många och ligger nära till hands men är inte bekant som stad utan bröd och namnbytet leder till både för och nackdelar som kan väger upp varandra om det analyseras nogrannare.

Varför?
Namnbyte motverkar förväxling så som att jag tex hört om felaktig leverans till adress med samma namn fast i fel stad och det kan även bli allvarligt vid brott med vilseledande resultat.

En gång skulle jag till Kinna men hamnade i Kina. Det blev dyrt.

Nä allvarligt talat. Har du räknat på ditt förslag och ställt kostnaden för namnbytet mot kostnaderna för förväxling (lastbilar som hamnar i Karlskoga istället för Skogaholm och liknande)?
Citera
2026-08-13, 08:23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vindelns kommun hette Degerfors en gång i världen. Jag är lite osäker på när det bytte namn, det kan ha varit vid någon av reformerna 1924, 1958 eller 1971.

Jag läste en gång om ångbåts och motorbåtstrafiken på fjällsjöarna i Västerbottens inland, då stod det att man tagit en ångpanna och maskin på hästtransport från Degerfors station, då fick jag dåndimpen, körde man pannan med häst ända från Värmland? Det lät tokigt.

Nä, det var så klart från det som idag är Vindeln.
Citera
2026-08-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Linköping uttalas Linn-köping.

Om förväxlingsrisken är så hög så kan städerna kallas Lidköping vid Vänern, och Linköping vid Stångån.
Lidköping har ansökt om att byta namn 2 gånger redan

Först, Lidköping Vänern, senare Lidköping vid Vänern.

De fick nej av myndigheterna båda gångerna.

Jag tycker de borde ansökt om att få heta Slidköping istället.
Då hade det inte blivit några mer förväxlingar med Linköping...
Citera
2026-08-13, 15:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nej.
"1971 infördes en enhetlig kommuntyp, då samtliga tidigare landskommuner, städer och köpingar ombildades till enbart kommuner"
Vill du kalla en ort för stad, så vassego för mig. Men precis som ett plexiglas ÄR ett akrylglas, men med varumärket plexiglas, så är alla "städer" i Sverige kommuner och tätorter.
Kan vi lämna offtopicen nu?

Jag är för förslaget iaf. Ju mer förvirring desto bättre. Varför inte låta företag sponsra städerna? Bofors kan få heta Bofors efter vapenfabrikanten t.ex.
Lidl-city.
Både Stockholm och Sundbyberg kallar sig officiellt för stad, och de är säkert inte de enda kommunerna som gör det.

Citat:
Fjorton svenska kommuner, vars centralort tidigare varit stadskommun, använder idag stad som del i namnet för hela kommunens administration
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stad_(Sverige)
Citera
2026-08-13, 16:51
Medlem
Hörde Örebroare kalla staden Lisch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här