Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
Jag sökte efter verkliga exempel på sömnprat och fick bl.a. upp "Peacock tree?! There’s a tree full of peacocks and swallows and other colorations, aabsolutely, aaaabsolutely g-o-o-or-geous – get my camera, Larry, and don’t forget to turn the film or I’ll have fits when it gets back – come on! God! – you should see it.” Källa:
https://kids.frontiersin.org/articles/10.3389/frym.2014.00009/full
Jag har även haft en släkting som kunde somna mitt i en mening medan hon pratade och fortsätta prata galimattias.
En person kan alltså prata på automatik och generera grammatiskt korrekta men absurda meningar. Det visar att språksinnet kan fungera oberoende av resten av hjärnans kontroll av rimligheten. Jag tänker mig det sm ett tecken på att vårt språksinne liknar ett llm, som kan generera språkligt mycket trovärdig hallucinationer. Llm:et behöver kompletteras med verktyg (t.ex. beräkningsverktyg och webbsökning) för att kontrollera sanningshalten i påståendena.
Ja, kanske det.
Jag vet inte om “lim” riktigt passar med min bild, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det inte passar i din.
Jag ser språket, eller talet, som en slags dörr genom vilken vi kan uttrycka oss. Vi kan ju så att säga mentalt forma tankar, verbalt yttra oss i tal och sång, samt fysiskt forma det yttre med till exempel våra händer.
Det som liksom spelar roll, tycker jag, är graden av medvetande. Är vi riktigt tränade att noga välja våra tankar, ord eller handlingar för att det vi tänker, säger eller gör ska leda till så lite skada som möjligt och vara till maximal hjälp för andra så krävs det en en hel del uppmärksamhet. Normalt sett så handlar vi ju ganska instinktivt på känslor och en konversation blir ofta lite som att spela pingpong.
Om vi pratar i sömnen så kanske meningen med det vi säger är fullständigt begripligt från ett perspektiv i drömmen. På samma vis som olika språk har olika uppbyggnad.
Om jag anar ugglor i mossen och misstänker att det ligger en hund begraven så tycker kanske någon från långtbortistan att jag pratar rapparkalja ifall jag översätter det ordagrant.