2026-08-11, 23:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
WP är ganska trovärdig för att kraven på att man uppger tillförlitlig källa är höga på Wikipedia, helst forskningskällor, och det krävs att man ger balanserat utrymme åt flera olika perspektiv och inte skriver en massa eget tyckande. Annars backar någon tillbaka vad man har skrivit eller raderar det. Många bevakar det du skriver på Wikipedia. På Flashback är moderatorerna mycket färre, och där finns inga krav på källor, och syftet är tyckande, inte fakta. Därför ljugs det mycket här.

Chatgpt svarar med liknande stil som WP, och ger ofta flera olika perspektiv precis som WP, så det märks att den är tränad med WP. Jag tycker faktiskt att chatgpt har börjat få rätt nästan lika ofta som WP, men det beror på hur jag formulerar prompten och ställer motfrågor, ber om källa, och om jag frågar om faktafrågor där det faktiskt finns ett korrekt svar.

Att Flashback överlevt som forum är ett lika stort mysterium som Wikipedia, men jag tror att det beror på reglerna någonstans i båda fallen. Lyckade regler helt enkelt. Men att de skulle vara lyckosamma visste nog inte grundarna från början, det visade sig efter hand. Det konstiga med Wikipedia är att det är ideellt och ändå har så hög kvalitet, dvs sanningshalt.
Citera
2026-08-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja det människor som mest bara går på känslor är väl som en LLM.

Är det inte tvärtom? LLM har inga känslor, men har ett sakligt språk oavsett om de svamlar eller ej. De är tränade av mänskliga experter och låter därför ibland filosofiprofessorer, och av Wikipedia och all världens faktalitteratur. Men jag tror inte att de ofta är tränade med Flashback och andra forum där människor är hatiska eller på annat vis känslostyrda. LLM kan sätta bra ord på dina känslor om du beskriver en händelse du har varit med om, som om den har empati, men då använder den ett akademiskt språk som en psykolog, och inte kraftuttryck eller personangrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Fast chatGPT, Claude, Gemini, osv är mer pålästa och svamlar på så vis mindre än människor. Dvs de är mer kunniga och mer logiskt korrekta än de känslostyrda människorna.

Sedan blir ju frågan vad kriterierna skall vara för AGI. Skall man kalla detta AGI eller bör man hellre hala fram ett annat namn för den nivå som LLM'erna har nått idag?

Övermänsklig blir inte riktigt bra för de för tankarna till att det är bättre än alla människor.

Övergenomsnittlig låter inte riktigt bra.

Någon som kan komma på ett bra namn?
Redan idag är den partiell superintelligent eftersom den är bättre än någon människa på språk, och snabbare än någon på programmering (även om den gör fel ibland), matematik, bildgenerering, mm.

Andra tänkbara begrepp är stark AI, expertnivå, bredkompetent, mänsklig nivå.
Citera
2026-08-12, 01:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Redan idag är den partiell superintelligent eftersom den är bättre än någon människa på språk, och snabbare än någon på programmering (även om den gör fel ibland), matematik, bildgenerering, mm.
Andra tänkbara begrepp är stark AI, expertnivå, bredkompetent, mänsklig nivå.
Det verkar inte som att mänskligheten en vacker dag kommer vakna upp och unisont vara överens om att vi har en AGI, eller ASI. Det verkar mer troligt bli en gradvis process och övergång, vilken redan har påbörjats. När det egentligen inte går att dra någon annan slutsats än att frontier-AI är en ASI kommer skeptikerna släppa argumenten att AI inte kan bli en AGI pga teknikbristen x, y, z, och börja försvara ASI:n på nya sätt. T.ex. att vi inte kan backa pga Kina eller pga all AI-styrd cancervård, etc. De kommer också säga att det är klokt att anlita djävulens advokat för att stoppa djävulen. Det har redan börjat. Vi marscherar i stadig takt mot en oundviklig undergång.
Citera
2026-08-12, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det verkar inte som att mänskligheten en vacker dag kommer vakna upp och unisont vara överens om att vi har en AGI, eller ASI. Det verkar mer troligt bli en gradvis process och övergång, vilken redan har påbörjats. När det egentligen inte går att dra någon annan slutsats än att frontier-AI är en ASI kommer skeptikerna släppa argumenten att AI inte kan bli en AGI pga teknikbristen x, y, z, och börja försvara ASI:n på nya sätt. T.ex. att vi inte kan backa pga Kina eller pga all AI-styrd cancervård, etc. De kommer också säga att det är klokt att anlita djävulens advokat för att stoppa djävulen. Det har redan börjat. Vi marscherar i stadig takt mot en oundviklig undergång.

Exakt, rätt vad det är har vi hpa, atp osv.
Sedan är nog gbg på gång hörde jag faktiskt.
När tror du vi ser dvd? Eller .com?

Kanske när asi löser gpt mot clauds hypofys, detta skall och bör ske.
Samt bör vi ha ännu mer automatiserande inom vården (grov sarkasm gpt)genom att rulla ut cosmic journalsystem.
Där är ditt "kriminella neurala nätverk"
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-08-12 kl. 02:41.
Citera
2026-08-12, 05:46
Medlem
Jag gjorde en jämförande reality-check på Athena.

Tog nuvarande system och jämförde mot senaste teoretiska ramverk rörande AGI.

Här är vad som kom fram:

https://drive.google.com/drive/folders/1-7vVsCYrFwt2aRyGlwMMmNp4nx8Pv4If?usp=sharing

Och jag är på gång att fylla de sista 6 procenten.
Citera
2026-08-12, 23:52
Medlem
Citat:
Jag sökte efter verkliga exempel på sömnprat och fick bl.a. upp "Peacock tree?! There’s a tree full of peacocks and swallows and other colorations, aabsolutely, aaaabsolutely g-o-o-or-geous – get my camera, Larry, and don’t forget to turn the film or I’ll have fits when it gets back – come on! God! – you should see it.” Källa: https://kids.frontiersin.org/articles/10.3389/frym.2014.00009/full

Jag har även haft en släkting som kunde somna mitt i en mening medan hon pratade och fortsätta prata galimattias.

En person kan alltså prata på automatik och generera grammatiskt korrekta men absurda meningar. Det visar att språksinnet kan fungera oberoende av resten av hjärnans kontroll av rimligheten. Jag tänker mig det sm ett tecken på att vårt språksinne liknar ett llm, som kan generera språkligt mycket trovärdig hallucinationer. Llm:et behöver kompletteras med verktyg (t.ex. beräkningsverktyg och webbsökning) för att kontrollera sanningshalten i påståendena.

Ja, kanske det.
Jag vet inte om “lim” riktigt passar med min bild, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det inte passar i din.
Jag ser språket, eller talet, som en slags dörr genom vilken vi kan uttrycka oss. Vi kan ju så att säga mentalt forma tankar, verbalt yttra oss i tal och sång, samt fysiskt forma det yttre med till exempel våra händer.
Det som liksom spelar roll, tycker jag, är graden av medvetande. Är vi riktigt tränade att noga välja våra tankar, ord eller handlingar för att det vi tänker, säger eller gör ska leda till så lite skada som möjligt och vara till maximal hjälp för andra så krävs det en en hel del uppmärksamhet. Normalt sett så handlar vi ju ganska instinktivt på känslor och en konversation blir ofta lite som att spela pingpong.
Om vi pratar i sömnen så kanske meningen med det vi säger är fullständigt begripligt från ett perspektiv i drömmen. På samma vis som olika språk har olika uppbyggnad.
Om jag anar ugglor i mossen och misstänker att det ligger en hund begraven så tycker kanske någon från långtbortistan att jag pratar rapparkalja ifall jag översätter det ordagrant.
Citera
2026-08-13, 02:59
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Jag sökte efter verkliga exempel på sömnprat och fick bl.a. upp "Peacock tree?! There’s a tree full of peacocks and swallows and other colorations, aabsolutely, aaaabsolutely g-o-o-or-geous – get my camera, Larry, and don’t forget to turn the film or I’ll have fits when it gets back – come on! God! – you should see it.” Källa: https://kids.frontiersin.org/articles/10.3389/frym.2014.00009/full

Jag har även haft en släkting som kunde somna mitt i en mening medan hon pratade och fortsätta prata galimattias.

En person kan alltså prata på automatik och generera grammatiskt korrekta men absurda meningar. Det visar att språksinnet kan fungera oberoende av resten av hjärnans kontroll av rimligheten. Jag tänker mig det sm ett tecken på att vårt språksinne liknar ett llm, som kan generera språkligt mycket trovärdig hallucinationer. Llm:et behöver kompletteras med verktyg (t.ex. beräkningsverktyg och webbsökning) för att kontrollera sanningshalten i påståendena.
Du tror inte att du sannolikt pratar i nattmössan då med alla AI antropomorferingar?

https://en.wikipedia.org/wiki/AI_anthropomorphism
Citera
2026-08-13, 03:16
Medlem
AGI kan inte nås! Kolla på Iran! Om man lär ett barn att vara god muslim (för diktatur) så kommer barnet gilla diktatur!

Monkey see - Monkey do!
Citera
2026-08-13, 03:23
Medlem
Athena v11.0 – Full Real‑World AGI Implementation
==================================================
All features from v10.0 (MOR, Emotional Core, Neural Substrate, World Model,
Qualia, Autonoetic Consciousness, Meta‑Cognition, Global Workspace,
Advanced Reasoning, Recursive Self‑Improvement, Constitutional AI, etc.)
PLUS:
- Real‑world tool integration (HTTP, shell, file, Python eval, data analysis, vision, OCR)
- Web browser & search (DuckDuckGo / Google)
- Code execution sandbox (safe Python eval)
- Persistent memory (SQLite for experiences, knowledge, interactions, task plans)
- Task planning & execution (decompose goals into tool‑based steps)
- Configuration manager (YAML/JSON + env vars)
- Extended FastAPI endpoints for all new capabilities
Citera
2026-08-13, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
AGI kan inte nås! Kolla på Iran! Om man lär ett barn att vara god muslim (för diktatur) så kommer barnet gilla diktatur!

Monkey see - Monkey do!

Så, menar du att ett barn inte kan bli intelligentare, smartare eller förnuftigare än dennes föräldrar?
Citera
2026-08-13, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Så, menar du att ett barn inte kan bli intelligentare, smartare eller förnuftigare än dennes föräldrar?
Det är exakt det där tankemönstret de flesta använder om AI.

För att det känns tryggare att tänka så.

Det är därför det är så känsligt att ifrågasätta, jag har gjort många väldigt arga med mina mycket enkla frågor av just den typ du ställer ovan.

Det är en bra fråga.
Citera
2026-08-13, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det är exakt det där tankemönstret de flesta använder om AI.

För att det känns tryggare att tänka så.

Det är därför det är så känsligt att ifrågasätta, jag har gjort många väldigt arga med mina mycket enkla frågor av just den typ du ställer ovan.

Det är en bra fråga.

Men om så vore fallet. Hur tog vi os då dit vi är idag? Varför är vi inte fortfarande amöbor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in