Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Tromsö är jättefint om man vill bo på fastlandet.
Jo det kommer in isbjörnar då och då i byn och de jagar bort den med helikopter. Det händer ibland att isbjörnar dödar turister. En åt väl upp en människa på campingen har jag för mig, två gånger har isbjörnar dödat turister på tur utanför byn, detta inom de senaste 20 åren. Så visst finns de. Men det är ju inte så att man går omkring och är rädd för dem. Men utanför byn bör man ha med sig gevär eller guide med gevär.
Jag skulle kanske bli galen under de mörka månaderna. Det är nog en större hälsorisk än isbjörnar. MEn jag gillar stället, hur kargt det är. Det är väldigt vackert. Det är jätteren luft.
Just kargheten tilltalar mig även om jag bara sett bilder. Har lite släkt i Tromsö men gården min mormor växte upp på och som hon tvingades fly ifrån pga kriget ligger nån mil söder om Hammerfest. Fan undrar om jag inte ska ta och flytta dit bara för det.
När jag var liten måste det ha varit några hundra som bodde där och nu är det vad jag vet endast två familjer kvar. Det är väl vintermörkret man skulle ha lite problem med men å andra sidan har man ju norrsken och sommaren är onekligen ljus.
Skulle dessutom vara näst intill gratis om man käkar färsk fisk med potatis 6 dagar i veckan och nöjer sig med en söndagsstek.